Arbitraż egzaminacyjny
18.01.2019
- Od 2017 r. osoby przystępujące do egzaminu maturalnego mają możliwość odwołania się od ustalonego przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wyniku weryfikacji sumy punktów z części pisemnej egzaminu maturalnego.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego składającego się z arbitrów – doświadczonych egzaminatorów oraz ekspertów, specjalizujących się w danej dziedzinie nauki – wpisanych na listę arbitrów, prowadzoną przez Ministra Edukacji.
- Wymagania, jakie musi spełnić osoba zainteresowana wpisem na listę arbitrów w zakresie egzaminu maturalnego, określa art. 9ca ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.)
- Osoby spełniające wymagania określone w ww. przepisach ustawy o systemie oświaty, które chcą ubiegać się o wpis na listę arbitrów, powinny złożyć wniosek do Ministra Edukacji, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2016 r. w sprawie Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego (Dz. U. poz. 1710).
Do wniosku należy dołączyć dokumentację określoną w § 6 ww. rozporządzenia:
- Wniosek można przesłać w formie pisemnej pocztą na adres: Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. Szucha 25, 00-918 Warszawa albo w formie dokumentu elektronicznego spełniającego wymagania określone w art. 63 § 3a k.p.a., na elektroniczną skrzynkę podawczą MEN: (informacja@men.gov.pl).
- Arbitrów do składu Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego wyznacza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej według kolejności wpisu na listę arbitrów.
Materiały
art. 9ca ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświatyart9ca.jpg 0.50MB Wzór wniosku
wzór_wniosku.pdf 0.01MB § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego
arbitraż.png 0.06MB