„Chrońmy dzieci, wspierajmy rodziców”- debata dotycząca bezpieczeństwa dzieci
24.03.2023
O bezpieczeństwie dzieci, zagrożeniach płynących z Internetu, przemocy, uzależnieniach rozmawiali w Sejmie przedstawiciele organizacji pozarządowych. Inicjatorem debaty była marszałek Sejmu Elżbieta Witek. W spotkaniu uczestniczył Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek, Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Waldemar Kraska.
- Stwierdziłam, że warto spotkać się z praktykami, by wysłuchać tych, którzy o problemach nie tylko słyszą, ale próbują młodym ludziom pomóc - mówiła rozpoczynając spotkanie marszałek Sejmu Elżbieta Witek. Przyznała, że problemów młodzieży nie załatwi żadna ustawa, ani żadne nawet najlepsze spotkanie, ale - jak stwierdziła od czegoś trzeba zacząć.
– Zgadzam się z tymi, którzy mówią, ze kondycja psychiczna i fizyczna młodzieży to jest polska racja stanu. Wszystkim nam, dorosłym, którzy z dziećmi i młodzieżą współpracują, zajmują się jej sprawami, ta kondycja powinna leżeć na sercu i tak jest – podkreśliła Marszałek Sejmu. – Wszyscy obserwujemy, szczególnie w ostatnim czasie, bardzo nagłośnione przypadki agresji i przemocy, także tej rówieśniczej. Docierają do nas od dawna informacje, ze narasta agresja, przemoc, że mamy coraz więcej przypadków depresji, prób samobójczych. Młodzież nie bardzo wie, czego ma się trzymać, jakie wartości ma wyznawać, kto ma rację, kogo słuchać – mówiła Elżbieta Witek.
Jak zauważyła Marszałek Sejmu, zagrożenia dla młodzieży płyną także z szerokiego dostępu do internetu. – Młodzi ludzie bombardowani są różnymi informacjami ze świata przemocy, pornografii. Słyszymy także i o tym, że do szkół docierają ci, którzy próbują nasze dzieci nadmiernie seksualizować - o tym wszystkim mówią rodzice. Dzieci czują się zagubione – zaznaczyła marszałek Sejmu. – Jeśli dołączymy tego pandemię, która przez 2 lata doprowadziła do tego, że byliśmy w izolacji i my, dorośli, mieliśmy problemy, żeby sobie z tym poradzić, to co musiały przeżywać nasze dzieci i nasza młodzież – dodała Elżbieta Witek.
– Państwa obecność tutaj, przedstawicieli różnych środowisk, które mają z dziećmi i młodzieżą do czynienia, które starają się jej pomóc, pokazuje, że państwo także dostrzegacie, że mamy problem i wspólnie powinniśmy temu problemowi zaradzić – mówiła Elżbieta Witek, zwracając się do uczestników spotkania. – Wychowanie jest sztuką, chyba najtrudniejszą. Ono wymaga czasu, nie wychowa się młodego człowieka żadną ustawą, żadnym zarządzeniem, ale własnym przykładem – podkreśliła. – Pomyślałam, że dobrze będzie spotkać się z praktykami, którzy na co dzień o tych problemach słyszą, stykają się z nimi i próbują młodym ludziom pomóc. Od czegoś zacząć trzeba.
Dyskusja podzielona była na cztery panele tematyczne: „Przemoc”, „Zagrożenia nowych czasów płynące z internetu”, „Wartości” i „Uzależnienia”.
Marszałek Elżbieta Witek zapowiedziała, że podobne konferencje będą organizowane w Sejmie systematycznie, żeby wypracować konkretne rozwiązania, które pomogą chronić dzieci.
Rekordowe środki na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
Polski system oświaty wspiera wychowawczą rolę rodziny. Stwarza bezpieczne warunki kształcenia uczniów. Nauczanie w szkołach wzmacniane jest przez działania profilaktyczne związane z pojawiającymi się u dzieci i młodzieży problemami oraz wspieranie ich rozwoju na zajęciach. Te działania wspierają i sprzyjają prawidłowemu rozwojowi dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
Tylko w 2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło 520 mln zł na pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych. W roku 2023 będzie to prawie 1,9 mld zł (1,87 mld zł).
Więcej specjalistów w szkołach
Od 1 września w szkołach ogólnodostępnych jest więcej nauczycieli specjalistów. Utworzone zostało nowe stanowisko pedagoga specjalnego, określono jego zadania i kwalifikacje. Wprowadzona została także minimalna łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, zatrudnianych w:
- przedszkolach niebędących przedszkolami specjalnymi,
- szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach oraz branżowych szkołach I stopnia, które nie są szkołami specjalnymi,
- szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
- zespołach, w skład których wchodzą wymienione wyżej przedszkola lub szkoły.
Dzięki wprowadzonym zmianom możliwy będzie wzrost liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych:
- od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. – z 22 tys. do 38 tys.,
- od 1 września 2024 r. – do 51 tys.
Zakłada się, że dzięki wprowadzonym przepisom liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie w 2024 r. o 143 proc. Wymiar zatrudnienia nauczycieli specjalistów będzie uzależniony od liczby dzieci w przedszkolu, szkole lub zespole.