W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Deklaracje przystąpienia do egzaminu maturalnego można składać elektronicznie – nowe przepisy

27.09.2021

W roku szkolnym 2021/2022 uczeń/absolwent szkoły może złożyć deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego także w postaci elektronicznej, za pośrednictwem elektronicznego systemu, udostępnianego szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną. Minister Edukacji i Nauki wydał stosowne przepisy w tym zakresie.

Deklaracje przystąpienia do egzaminu maturalnego można składać elektronicznie – nowe przepisy

Składający deklarację może korzystać z systemu przy użyciu identyfikatora (loginu) i hasła dostępu lub profilu zaufanego. Identyfikator (login) i hasło dostępu zdający uzyska od dyrektora szkoły lub dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, w zależności od tego, gdzie jest zobowiązany złożyć deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego. Zdający może wybrać, w jaki sposób zgłosi swój udział w egzaminie maturalnym – przez złożenie deklaracji w postaci papierowej czy elektronicznej.

Jednocześnie został określony termin, w jakim zdający jest zobowiązany przedłożyć odpowiednio dyrektorowi szkoły lub dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej dokumenty, orzeczenia, opinie, zaświadczenia, wnioski oraz oświadczenia.

Wprowadzono przepis przejściowy, zgodnie z którym dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w terminie do 28 września 2021 r. dostosuje informację o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego w 2022 roku do zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, tj. w zakresie możliwości złożenia deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego w postaci elektronicznej.

Ujęte w projekcie rozwiązanie usprawni proces składania deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego zdającym, którzy zgodnie z obecnymi przepisami – w celu złożenia deklaracji – muszą udać się do szkoły lub właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dzięki możliwości złożenia deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego w postaci elektronicznej, osoba zainteresowana będzie mogła wykonać tę czynność z dowolnego miejsca.

Dla dyrektorów szkół, w których jest przeprowadzany egzamin maturalny, możliwość złożenia przez uczniów i absolwentów deklaracji przystąpienia do tego egzaminu w postaci elektronicznej stanowi istotne ułatwienie przy sporządzaniu wykazu osób przystępujących do tego egzaminu w danej szkole. Dyrektor szkoły jest zobowiązany przygotować taki wykaz i przekazać go do właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. System będzie automatycznie generował wykaz osób, które zgłaszają się do egzaminu maturalnego w danej szkole składając e-deklarację.

Deklaracje przystąpienia do egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2021/2022, które zostały złożone w postaci papierowej przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zachowują moc prawną.

Przepisy https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000174301.pdf

{"register":{"columns":[]}}