W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drugi rok urzędowania ministra Przemysława Czarnka – podsumowanie działań

19.10.2022

Program „Laboratoria Przyszłości”, dofinansowanie wycieczek szkolnych w ramach „Poznaj Polskę”, rekordowe środki na rozwój infrastruktury szkolnej oraz cyfrową edukację, wprowadzenie nowego przedmiotu historia i teraźniejszość oraz zapowiedź wprowadzenia przedmiotu biznes i zarządzanie od 1 września 2023 r., uproszczenie procedury awansu zawodowego, zwiększenie liczby specjalistów w szkołach i ogłoszenie konkursu na utworzenie 120 Branżowych Centrów Umiejętności to najważniejsze inicjatywy, które od początku urzędowania zrealizował minister Przemysław Czarnek w obszarze oświaty i wychowania. Z kolei w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego wśród najważniejszych działań podjętych przez szefa MEiN są m.in. powołanie Akademii Kopernikańskiej, opracowanie Pakietu Wolności Akademickiej, rozwój kierunków lekarskich oraz wsparcie uczelni w mniejszych ośrodkach. Warto wspomnieć także o nowych programach i przedsięwzięciach, takich jak: „Rozwój czasopism naukowych” czy „Perły nauki”.

Grafika - na białym tle logo MEiN i napis Drugi rok urzędowania ministra Przemysława Czarnka - podsumowanie działań.

Oświata i wychowanie

Rekordowe środki na rozwój infrastruktury szkolnej

5,2 mld zł to kwota przeznaczona na inwestycje w infrastrukturę edukacyjną w latach 2021-2022. Budowa przedszkoli, boisk oraz sal sportowych, rozbudowa i modernizacja szkół, rozwój systemu opieki nad małymi dziećmi i uczniami – to tylko wybrane przedsięwzięcia, które zostały zrealizowane dzięki tym środkom finansowym.

Inwestycje w cyfryzację edukacji

  • 300 mln zł – na e-materiały edukacyjne,
  • 1,9 mld zł – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna – podłączenie szkół do szerokopasmowego internetu,
  • 367 mln zł – projekt „Zdalna Szkoła”,
  • 271 mln zł – na sprzęt cyfrowy dla nauczycieli do nauki zdalnej,
  • 100 mln zł – cyfrowe szkolenia dla nauczycieli,
  • 130 mln zł – wsparcie dzieci w pieczy zastępczej w okresie pandemii.

Branżowe Centra Umiejętności

Na realizację inicjatywy MEiN przeznaczy 1,4 mld zł. W ramach projektu w ciągu 3 lat powstanie 120 Branżowych Centrów Umiejętności. Będą one prowadziły działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną. Nowe instytucje będą wspierały rozwój kształcenia zawodowego, współpracowały ze szkołami, uczelniami i przedsiębiorcami.

Celem BCU jest przygotowanie kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w poszczególnych branżach, zapewnienie przestrzeni dla innowacyjnej i trwałej współpracy biznesu z edukacją zawodową na wszystkich poziomach kształcenia zawodowego.

Zmiany w podstawie programowej

  • Nowy przedmiot w szkole ponadpodstawowej – historia i teraźniejszość

HiT od 1 września 2022 r. zastąpił przedmiot wiedza o społeczeństwie (w zakresie podstawowym) i będzie realizowany w wymiarze 3 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia.

Celem wprowadzenia nowego przedmiotu na początku kształcenia w szkołach ponadpodstawowych jest poprawa znajomości historii najnowszej wśród młodzieży szkolnej, lepsze przygotowanie do rozumienia współczesności oraz do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu publicznym.

  • Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa

Edukacja dla bezpieczeństwa została uzupełniona o nowy obszar zagadnień związany z edukacją obronną, w tym ćwiczeniami strzeleckimi. Nowe treści nauczania przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa obejmują zagadnienia z obszaru edukacji obronnej.

  • Biznes i zarządzanie

Praktyczny wymiar nauczania przedsiębiorczości w szkołach ma pomóc uczniom w nabyciu kluczowych kompetencji, w rozwijaniu zdolności liderskich. BiZ będzie oparty na wiedzy specjalistów, doświadczeniu przedsiębiorców i rozwiązaniach wypracowanych na rynkach międzynarodowych.

Nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2023 r. zastąpi podstawy przedsiębiorczości.

Wynagrodzenie nauczycieli wchodzących do zawodu wyższe o 20 proc.

Od 1 września 2022 r. pensja nauczyciela w pierwszym roku pracy w szkole (nauczyciela stażysty) wzrosła ze 100 proc. do 120 proc. kwoty bazowej. W nowym roku szkolnym wzrosło również wynagrodzenie nauczycieli zatrudnionych dotychczas na stanowisku nauczyciela kontraktowego ze 111 proc. do 120 proc. kwoty bazowej.

Uproszczenie procedury awansu zawodowego

1 września 2022 r. zaczęły obowiązywać przepisy zmniejszające liczbę stopni awansu zawodowego nauczycieli. Zlikwidowane zostały stopnie nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego, co jednocześnie przekłada się na wzrost wynagrodzenia nauczycieli na pierwszym etapie rozwoju zawodowego.

Etapy rozwoju zawodowego nauczyciela po zmianie:

  • przygotowanie do zawodu nauczyciela (w wymiarze 3 lat i 9 miesięcy lub w wymiarze skróconym do 2 lat i 9 miesięcy, w trakcie którego nauczyciel otrzyma wsparcie mentora),
  • nauczyciel mianowany – pierwszy stopień awansu,
  • nauczyciel dyplomowany (po przepracowaniu w szkole co najmniej 5 lat i 9 miesięcy lub okresu skróconego do 4 lat i 9 miesięcy, licząc od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego).

Odbiurokratyzowanie pracy nauczycieli

Skrócony został okres, po przepracowaniu którego nauczyciel będzie mógł uzyskać stopień nauczyciela mianowanego, z 6 lat do 4 lat. Zmieniły się także procedury awansu, w tym zlikwidowany został obowiązek odbywania stażu czy opracowywania planu rozwoju zawodowego, a wprowadzony został wymóg prowadzenia przez nauczyciela zajęć w obecności komisji (w określonym wymiarze).

Więcej specjalistów w szkołach

Od 1 września 2022 r. w szkołach ogólnodostępnych mamy więcej nauczycieli specjalistów. Utworzone zostało nowe stanowisko pedagoga specjalnego, określono jego zadania i kwalifikacje. Wprowadzona została także minimalna łączna liczba etatów nauczycieli specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, zatrudnianych w szkołach ogólnodostępnych.

Na pierwszy etap standaryzacji zatrudnienia nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych od września 2022 r. przeznaczono kwotę 520 mln zł. W roku 2023 będzie to ponad 1,5 mld zł, a w 2024 niemal 2,7 mld zł.

Dzięki wprowadzonym zmianom możliwy będzie wzrost liczby specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych:

  • od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. –  z 22 tys. do 38 tys.,
  • od 1 września 2024 r. – do 51 tys.

Programy i przedsięwzięcia

  • Laboratoria Przyszłości” – największa inwestycja w nowoczesną edukację.

Już prawie 3 mln uczniów w blisko 15 tys. szkół korzysta z drukarek 3D, mikrokontrolerów, robotów czy sprzętu do nagrań zakupionych z programu „Laboratoria Przyszłości”. Jego budżet to ponad 1,1 mld zł.

Kontynuacją programu jest uruchomienie „Mobilnych Laboratoriów Przyszłości”, czyli specjalnie wyposażonych busów, które od września 2022 r. odwiedzają szkoły we wszystkich województwach. Przeszkoleni edukatorzy będą prowadzić dla uczniów i nauczycieli zajęcia w formule warsztatowej.

  • Poznaj Polskę”

„Poznaj Polskę” to praktyczny wymiar zdobywania wiedzy. W roku szkolnym 2021/2022 z programu skorzystało prawie pół miliona uczniów. W ramach 11 tys. wycieczek edukacyjnych odkrywali bogactwo przyrodnicze i kulturowe naszego kraju.

Na realizację programu w roku szkolnym 2021/2022 MEiN przeznaczyło 85 mln zł. We wrześniu uruchomiono kolejną pulę środków. W edycji jesiennej na dofinansowanie wycieczek szkolnych MEiN przeznaczy 50 mln zł.

  • Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA)

Strefy Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności (SOWA) to wspólna inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik. W sumie w 32 miejscowościach w Polsce powstaną małe centra nauki, które będą promowały ideę uczenia się opartą na samodzielnym poszukiwaniu, eksperymentowaniu i odkrywaniu zjawisk otaczającego nas świata. W placówkach zostaną wykorzystane najlepsze doświadczenia edukacyjne i wystawiennicze Centrum Nauki Kopernik. Na realizację tej inicjatywy MEiN przeznaczy ponad 44 mln zł.

  • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025

Rozwój czytelnictwa oraz wsparcie bibliotek to cel Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (NPRCz 2.0). Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje priorytet 3, w ramach którego możliwy jest: Na realizację Priorytetu 3 NPRCz 2.0. z budżetu państwa przeznaczono ogółem 138 410 mln zł – z tego ponad 29,5 mln zł w 2022 r. oraz ponad 29,5 mln zł w 2023 r.

  • zakup nowości do placówek wychowania przedszkolnego (kierunek interwencji 3.1),
  • zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (kierunek interwencji 3.2).
  • Aktywna tablica” na lata 2020-2024

Obecna edycja „Aktywnej tablicy” obejmuje zarówno publiczne, jak i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Dofinansowanie jest przeznaczane na zakup sprzętu multimedialnego oraz pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Z dofinansowania na zakup sprzętu multimedialnego mogą skorzystać szkoły, które nie brały udziału w poprzedniej edycji programu (2017-2019).

Na realizację programu z budżetu państwa przeznaczono w 2022 r. – 70 mln zł, natomiast w kolejnych latach: w 2023 r. – 60 mln zł i w 2024 r. – 55 mln zł.

  • Inwestycje w oświacie

To program Ministra Edukacji i Nauki ukierunkowany na realizację inwestycji w szkołach i placówkach niesamorządowych. Wsparcie w formie dotacji celowej mogą otrzymać podmioty niebędące jednostkami sektora finansów publicznych. Nabór wniosków w programie potrwa do 31 października br. Budżet programu wynosi 100 mln zł. Środki z programu pomogą w dostosowaniu infrastruktury oświatowej do potrzeb procesu kształcenia.

  • Program Wsparcia Edukacji

Nowa inicjatywa skierowana do organizacji pozarządowych, w tym organizacji harcerskich, które prowadzą swoją działalność w obszarze oświaty i wychowania. Środki z programu zostaną przeznaczone na tworzenie interaktywnych pomocy dydaktycznych i materiałów edukacyjnych, organizowanie zajęć pozalekcyjnych, imprez sportowo-rekreacyjnych, konkursów, wystaw i konferencji.

  • Międzypokoleniowe Centra Edukacyjne – wsparcie integracji międzypokoleniowej”

Dofinansowanie projektów, które wspierają integrację międzypokoleniową opartą na wymianie wiedzy, doświadczeń i umiejętności oraz promują uczenie się przez całe życie i kształtowanie kompetencji związanych z rozwojem osobistym, społecznym, obywatelskim i zawodowym.

Wysokość wsparcia wynosi od 15 tys. zł do 500 tys. zł. Budżet programu to blisko 20 mln zł.

  • Rozwój potencjału infrastrukturalnego podmiotów wspierających system oświaty i wychowania

Budżet programu to 40 mln zł. Wsparcie jest przeznaczone dla organizacji pozarządowych i podmiotów, które prowadzą statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.
W ramach programu będą udzielane dotacje celowe na finansowanie kosztów realizacji inwestycji związanej z: zakupem nieruchomości, budową obiektu, dostosowaniem obiektu, zakupem wyposażenia. Wysokość wsparcia wynosi od 50 tys. zł do 5 mln zł. Trwałość planowanej inwestycji nie może być krótsza niż 5 lat.

Wsparcie uczniów po długotrwałym okresie nauki zdalnej

  • Narodowy Program Wsparcia Uczniów po Pandemii

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom kształcenia na odległość MEiN kontynuowało programy wsparcia uczniów po okresie pandemii, takie jak: „WF z AWF” czy „Dobrze widzieć”. Na ich realizację przeznaczono ok. 244 mln zł. Przedsięwzięcia były związane zarówno ze zdrowiem i kondycją fizyczną dzieci oraz młodzieży, wsparciem psychologiczno-pedagogicznym, jak również z pomocą w opanowaniu i utrwaleniu materiału.

  • 180 mln zł na dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Od 1 marca br. w szkołach realizowane są zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło na ten cel 180 mln zł. Kwota ta pozwoli na zrealizowanie do 20 grudnia 2022 r. ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć dla uczniów. Wsparcie obejmuje organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.

Objęcie dzieci i uczniów przybywających z Ukrainy kształceniem, wychowaniem i opieką

Od początku agresji Rosji na Ukrainę do polskiego systemu oświaty zostało włączonych prawie 200 tys. dzieci i młodzieży. Uczniowie z Ukrainy w wieku 7-18 lat mają prawo do kontynuowania nauki na takich samych warunkach jak polscy uczniowie.

Cudzoziemcy, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole, mogą:

  • uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
  • realizować naukę w oddziale przygotowawczym, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
  • korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
  • korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.

Dodatkowo MEiN wprowadziło regulacje umożliwiające zwiększenie liczby dzieci w oddziale przedszkolnym do 28 oraz w oddziałach klas I-III szkoły podstawowej do 29 uczniów. Możliwe jest także tworzenie innych lokalizacji (lokal przedszkolny i lokal szkolny) prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych podporządkowanych organizacyjnie przedszkolom i szkołom.

Na kształcenie uczniów z Ukrainy Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło kwotę 980 mln zł. 

#SzkołaDlaWas

To wspólna inicjatywa Ministerstwa Edukacji i Nauki, Poczty Polskiej i Związku Cyfrowa Polska. W ramach akcji zabierany jest używany sprzęt komputerowy, który po odpowiednim przygotowaniu jest przekazywany ukraińskim uczniom. Dzięki niemu ukraińskie dzieci i młodzież mogą łączyć się ze swoimi klasami i realizować kształcenie na odległość w ukraińskim systemie oświaty.

Szkolnictwo wyższe i nauka

Akademia Kopernikańska 

Akademia Kopernika będzie miejscem współpracy polskich i zagranicznych naukowców. Wzmocni także inicjatywy naukowe i badawcze polskich naukowców oraz naukowców polskiego pochodzenia, którzy pracują w zagranicznych jednostkach naukowych. Nowa instytucja będzie realizować program obejmujący m.in.: finansowanie badań naukowych, w tym przyznawanie stypendiów kopernikańskich, grantów Mikołaja Kopernika, wspieranie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, przyznawanie nagród kopernikańskich czy powoływanie ambasadorów Akademii Kopernikańskiej.

Akademia Kopernikańska została powołana ustawą z 28 kwietnia 2022 r., która weszła w życie 1 września . Wyjątek stanowią przepisy o stworzeniu Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika, które wejdą w życie 1 marca 2023 r.

Zgodnie z ustawą Akademia będzie tworzyło sześć izb: Izba Astronomii i Nauk Matematyczno-Przyrodniczych, Izba Nauk Medycznych, Izba Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Izba Filozofii i Teologii, Izba Nauk Prawnych i Izba Laureatów Nagrody Kopernikańskiej.

Pakiet Wolności Akademickiej

Zakłada on wzmocnienie zasad poszanowania wolności nauczania, wolności słowa, badań naukowych, ogłaszania ich wyników, a także debaty akademickiej z zachowaniem zasad pluralizmu światopoglądowego i przepisów porządkowych uczelni.

Podwyżki wynagrodzeń pracowników uczelni  

W obecnym roku kalendarzowym subwencja zostanie zwiększona o 150 mln zł z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników uczelni. Spowoduje to, że w przyszłym roku kalendarzowym w budżecie znajdzie się o 600 mln zł więcej na pensje pracowników szkół wyższych. Dodatkowo od maja ta pula zostanie zwiększona o 700 mln zł. Łącznie na podwyżki dla pracowników uczelni w bieżącym i przyszłym roku kalendarzowym MEiN przeznaczy prawie 1,5 mld zł.

Rozwój kierunków medycznych 

Minister Edukacji i Nauki wydał pozwolenie na utworzenie jednolitych studiów  magisterskich o profilu ogólnoakademickim na kierunku „lekarskim” dla następujących uczelni:  

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie – deklaracja rozpoczęcia kształcenia od roku akademickiego 2023/2024,
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie – deklaracja rozpoczęcia kształcenia od roku akademickiego 2022/2023,
  • Akademia Mazowiecka w Płocku – deklaracja rozpoczęcia kształcenia od roku akademickiego 2023/2024,
  • Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych – deklaracja rozpoczęcia kształcenia od roku akademickiego 2022/2023.

W toku jest wniosek Akademii Kaliskiej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego o pozwolenie na utworzenie jednolitych studiów magisterskich na kierunku lekarskim (profil ogólnoakademicki). 

Wybrane programy i przedsięwzięcia 

  • Doktorat wdrożeniowy 

Zacieśniamy współpracę nauki i biznesu. Wspieramy przygotowanie rozpraw doktorskich, których wyniki mogą znaleźć zastosowanie w działalności danej firmy. „Doktorat wdrożeniowy” to program, który umożliwia kształcenie doktorantów we współpracy z zatrudniającymi ich przedsiębiorcami. W 2021 r. 500 podmiotów otrzymało 100 mln zł na realizację projektów badawczych. Łącznie w latach 2017-2027 przeznaczymy na ten cel 741 mln zł.

  • „Rozwój czasopism naukowych” 

Celem programu jest rozwój polskich czasopism naukowych m.in. w zakresie podniesienia poziomu praktyk wydawniczych i edytorskich, zwiększenia wpływu czasopism na rozwój nauki oraz zwiększenia obecności w międzynarodowym obiegu naukowym.

We wrześniu 2022 r. poznaliśmy wyniki pierwszej edycji programu „Rozwój czasopism naukowych”. Do konkursu zgłoszono 585 wniosków, z czego dofinansowanych zostanie 565. Łączna kwota wsparcia na lata 2022-2023 to ponad 33 mln zł (33 003 348,33 zł). 

  • „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”

Program wspiera działalność studenckich kół naukowych w zakresie: prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, transferu wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych do sfery gospodarczej, nabywania przez członków kół kompetencji miękkich, zakupu certyfikatów i licencji. Dotychczas wsparcie otrzymało ponad 230 projektów, w tym: 

  • w 2021 r. dofinansowanie otrzymało 128 projektów na łączną kwotę prawie 6,6 mln zł; laureaci zostali wyłonieni spośród 244 wnioskodawców,
  • w 2022 r. dofinansowanie otrzymało 106 projektów na łączną kwotę ponad 5,7 mln zł; laureaci zostali wyłonieni spośród 214 wnioskodawców.

Nabór w III edycji wystartował 10 października i potrwa do 14 listopada. 

  • „Perły nauki”

Przedmiotem programu jest wsparcie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w tworzeniu, wybitnie uzdolnionym absolwentom, studiów pierwszego stopnia lub studentom po ukończeniu trzeciego albo czwartego roku jednolitych studiów magisterskich, warunków rozwoju przez umożliwienie im prowadzenia badań naukowych albo twórczości artystycznej pod kierunkiem opiekuna naukowego albo artystycznego. 

Pierwszy nabór wniosków w ramach programu trwał od 4 stycznia do 18 lutego 2022 r. 

  • „Społeczna odpowiedzialność nauki” 

Program składa się z modułów:

  • „Popularyzacja nauki i promocja sportu” – obejmuje projekty popularyzujące osiągnięcia naukowe, innowacyjne rozwiązania w nauce i szkolnictwie wyższym, organizację przedsięwzięć, które ukazując w przystępny sposób przydatność wiedzy naukowej, upowszechniają tradycję społeczności akademickiej oraz promują i wspierają sport akademicki,
  • „Wsparcie dla bibliotek naukowych” – projekty polegające na utrzymaniu zasobów bibliotecznych o istotnym w skali kraju znaczeniu dla nauki lub jej dziedzictwa, ich opracowywanie oraz udostępnianie w postaci elektronicznej.

W ramach III edycji konkursu na lata 2022-2024 przyznano ponad 47,3 mln zł. Ze środków tych zostanie dofinansowanych 228 projektów.

  • „Doskonała nauka”

Program składa się z dwóch modułów:

  • „Wsparcie konferencji naukowych” –  dofinansowanie organizacji konferencji naukowych prezentujących osiągnięcia naukowe, w tym najnowsze wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych,
  • „Wsparcie monografii naukowych” – dofinansowanie wydania monografii naukowych o wysokim poziomie naukowym i istotnym znaczeniu dla rozwoju nauki lub wzrostu polskiej gospodarki, prezentujących osiągnięcia naukowe, w tym najnowsze wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych, w celu wprowadzenia wyników tych badań lub prac do obiegu krajowego lub międzynarodowego.

We wrześniu poznaliśmy wyniki III edycji konkursu w programie „Doskonała nauka”. Dofinansowanie na łączną kwotę blisko 31 mln zł otrzymało 387 projektów.

Polityka Naukowa Państwa

Polityka Naukowa Państwa (PNP) to strategiczny dokument, który wskazuje priorytety funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Określa także najważniejsze wyzwania rozwojowe dla polskiej gospodarki i społeczeństwa, na które odpowiedzią powinny być badania naukowe prowadzone na najwyższym poziomie oraz kształcenie wysokiej klasy specjalistów na studiach wyższych i w szkołach doktorskich. Realizacja PNP podlega ewaluacji nie rzadziej niż raz na 5 lat.

Dokument, przedłożony przez Ministra Edukacji i Nauki, został w lipcu przyjęty przez Radę Ministrów.

Wsparcie uczelni w mniejszych ośrodkach 

  • Dodatkowe środki dla uczelni zawodowych 

O 136 mln zł zwiększyliśmy subwencję na rok 2022 dla uczelni zawodowych. To środki, które pozwolą na rozwój wyższego szkolnictwa zawodowego w byłych miastach wojewódzkich i w mniejszych ośrodkach. Jednostki te pełnią rolę lokalnych centrów wiedzy, współpracują z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a przede wszystkim swoją ofertą kształcenia odpowiadają na potrzeby rynku pracy w regionie.

  • „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”

Celem przedsięwzięcia jest wsparcie publicznych uczelni zawodowych w doskonaleniu jakości kształcenia na kierunkach studiów o profilu praktycznym. Budżet „Dydaktycznej inicjatywy doskonałości” to 15 mln zł rocznie. Wysokość środków finansowych dla danej uczelni nie może przekroczyć 1 mln zł.

  • Akademie nauk stosowanych 

W grupie uczelni zawodowych (publicznych i niepublicznych) pojawiła się nowa kategoria – „akademie nauk stosowanych”. Możliwość wyróżnienia uczelni zawodowych przez wprowadzenie do ich nazw określenia „akademia nauk stosowanych” wzmacnia ich pozycję na rynku edukacyjnym i przyczynia się do pozytywnego odbioru w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

Współpraca z NASA

30 grudnia 2020 r. MEiN i NASA zawarły umowę dotyczącą współpracy w zakresie Sondy Mapowania i Przyspieszania Międzygwiazdowego. W ramach porozumienia polscy naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN opracowują instrument GLOWS (Global Solar Wind Structure). Na realizację tego zadania CBK PAN otrzyma 16 mln zł.

Realizacja prac projektowych reaktora HTGR 

W 2021 r. Narodowe Centrum Badań Jądrowych oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki podpisały umowę na realizację kolejnej partii prac projektowych wysokotemperaturowego reaktora chłodzonego gazem (ang. High Temperature Gas cooled Reactor, HTGR). 

Umowa przewiduje, że w ciągu trzech lat w Narodowym Centrum Badań Jądrowych zostaną przygotowane warunki do wybudowania w Polsce badawczego reaktora wysokotemperaturowego. NCBJ opracuje projekt podstawowy takiego urządzenia na wstępnym poziomie szczegółowości. Na ten cel MEiN w porozumieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska przeznaczy 60,5 mln zł.
 

{"register":{"columns":[]}}