Dzień Mistrza Nauczyciela Zawodu w Rzemiośle
07.11.2023
W siedzibie Związku Rzemiosła Polskiego odbyła się uroczysta gala z okazji „Dnia Mistrza Nauczyciela Zawodu w Rzemiośle”. Podczas uroczystości Dyrektor Generalny MEiN Sławomir Adamiec wręczył zasłużonym rzemieślnikom – mistrzom szkolącym w zawodzie Medale Komisji Edukacji Narodowej.
Medale KEN dla mistrzów szkolących w zawodzie
– Dzisiejsza uroczystość jest bardzo radosna i bardzo piękna, ale okupiona ogromną pracą, zaangażowaniem, wysiłkiem i codziennym poświęceniem – mówił Dyrektor Generalny MEiN podczas gali.
– Wszyscy podejmujemy ten trud, aby lepiej służyć Rzeczypospolitej. I za ten trud należy się Państwu szczególny szacunek i podziękowanie. Nie tylko dzisiaj, ale każdego dnia – wskazał, wręczając Medale Komisji Edukacji Narodowej. Wyróżnienia zostały przyznane mistrzom szkolącym uczniów w rzemiośle, reprezentującym izby rzemieślnicze z sieci Związku Rzemiosła Polskiego. Jest to wyraz uznania dla szczególnych zasług w obszarze kształcenia zawodowego.
W specjalnym liście skierowanym do uczestników uroczystości Minister Edukacji i Nauki przypomniał o obchodzonej w tym roku 90. rocznicy powstania Związku Rzemiosła Polskiego. Szef MEiN podziękował i pogratulował sukcesów w wychowaniu młodych ludzi i kształtowaniu ich kompetencji, a przede wszystkim zapewnianiu polskiej gospodarce wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
– Ogromnie doceniam wkład, jaki wnoszą Państwo w unowocześnianie polskiego szkolnictwa branżowego. Dzięki między innymi tym staraniom stanowi ono dla uczniów niezwykle konkurencyjną ofertę edukacyjną – napisał minister Przemysław Czarnek.
Mistrzowie szkolący uczniów to cenny kapitał rzemiosła, bo tylko oni mogą przekazać unikatową wiedzę i zaszczepiać w młodych ludziach zamiłowanie do wybranej profesji rzemieślniczej. Mimo że zmieniają się czasy, a technologia wkracza do rzemiosła, relacja mistrz – uczeń pozostaje niezmienna.
„Dzień Mistrza Nauczyciela Zawodu w Rzemiośle”
„Dzień Mistrza Nauczyciela Zawodu w Rzemiośle” jest zwieńczeniem działań, jakie Związek Rzemiosła Polskiego realizował w ramach Rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła na lata 2021-2030. Głównym celem inicjatywy jest wzmocnienie samorządu gospodarczego rzemiosła w zakresie kapitału ludzkiego i społecznego oraz potencjału instytucjonalnego, służącego m.in. rozwojowi przedsiębiorczości i kształcenia dualnego.
Jest to święto całego środowiska, które wnosi istotny wkład w rozwój kształcenia zawodowego w Polsce.
Kształcenie w izbach i cechach rzemieślniczych
Niemal 72 tys. uczniów przygotowuje się do wykonywania zawodu pod okiem izb rzemieślniczych i 455 cechów. Co roku do egzaminów czeladniczych przystępuje około 29 tys. kandydatów, w tym uczniowie szkół branżowych, a 1 570 osób rocznie uzyskuje dyplomy mistrzowskie – cenione i uznawane w kraju i za granicą.
Zgodnie z danymi Związku Rzemiosła Polskiego egzaminy najczęściej odbywają się w zawodach:
- fryzjer (5243),
- mechanik pojazdów samochodowych (5718),
- kucharz (2506),
- cukiernik (1798),
- stolarz (1637),
- elektryk (1339),
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie (1044),
- ślusarz (973),
- monter sieci instalacji i urządzeń sanitarnych (966).
Stanowią one 74 proc. wszystkich egzaminów czeladniczych.
Młodzież kształci się też w zawodach unikatowych. Według raportu „Rzeczy i ludzie. Tożsamości polskiego rzemiosła”, opracowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem SWPS, zawody rzemieślnicze, które niedawno były zagrożone wyginięciem, są dziś świadomym, zaplanowanym i pierwszorzędnym wyborem edukacyjno-zawodowym młodzieży kończącej szkołę podstawową. Dotyczy to zwłaszcza zawodów związanych z naprawami oraz wytwarzaniem artykułów kaletniczych, ubrań i butów.