Edukacja uczniów niesłyszących i słabosłyszących – konferencja z udziałem kierownictwa MEiN
07.12.2022
„W stronę efektywnej edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących – stan obecny, rekomendacje i wyzwania” to temat konferencji zorganizowanej w Instytucie Badań Edukacyjnych. W wydarzeniu uczestniczyli: minister Przemysław Czarnek, wiceminister Marzena Machałek oraz Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Paweł Wdówik.
Dyskusja o edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących
– Mam nadzieję, że to spotkanie pozwoli nam lepiej zrozumieć potrzeby osób niesłyszących tak, aby edukacja osób niedosłyszących, niesłyszących i głuchych była jeszcze bardziej efektywna. Żeby coś zrobić trzeba najpierw zdiagnozować, poznać problemy i wyciągnąć wnioski. Wtedy rzeczywiście można podjąć skuteczne działanie – mówił minister Przemysław Czarnek podczas konferencji.
Szef resortu edukacji i nauki zwrócił uwagę na wzrost nakładów finansowych na kształcenie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: – Niech przełomowym symbolem tego postępu będzie prawie 1,9 mld zł subwencji oświatowej w przyszłym roku, symbolem, który gwarantuje 18 tys. nowych etatów specjalistów: psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów. To jest ponad 90 proc. etatów więcej niż do tej pory, w pełni finansowanych z budżetu państwa – wskazywał minister.
Minister Edukacji i Nauki mówił też o kontynuacji działań wspierających dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. – Będziemy szli tą drogą, jednym z jej etapów jest dzisiejsze spotkanie, które pozwoli poznać problemy, oczekiwania oraz by nauka dzieci i młodzieży niedosłyszącej była jeszcze bardziej efektywna.
Szef MEiN przypomniał, że edukacja włączająca to edukacja dla wszystkich, która jest realizowana także w szkołach specjalnych. Zwrócił uwagę na rządowe wsparcie oraz na inwestycje realizowane w tych placówkach:
– Szkoły specjalne są niezwykle ważnymi placówkami, czego dowodem są inwestycje w szkoły specjalne, jak choćby w województwie mazowieckim, gdzie budujemy szkołę specjalną za 18 mln zł z rezerwy premiera czy starania o Zespół Szkół Specjalnych przy ul. Herberta w Lublinie. Takich inwestycji w szkolnictwo specjalne, na które samorządowcy pozyskują pieniądze również z „Polskiego Ładu”, jest bardzo dużo. Przypomnę, że tylko w ostatnich 12 miesiącach samorządowcy pozyskali z pieniędzy rządowych 5,2 mld zł na infrastrukturę edukacyjną, w tym na infrastrukturę w szkołach specjalnych – dodał minister Przemysław Czarnek.
Z kolei wiceminister Marzena Machałek przypomniała, że obecnie w szkołach i placówkach oświatowych jest prawie 260 tys. dzieci z niepełnosprawnościami, z czego 65 proc. uczy się w szkołach ogólnodostępnych. Wskazała na potrzebę racjonalnego podejścia do edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
– Świat się zmienia, medycyna się zmienia, możliwości się zmieniają. Dzisiaj świat ludzi niepełnosprawnych szczególnie tych, którzy są słabosłyszący albo niesłyszący, jest zupełnie inny – mówiła wiceminister i przypomniała, że obecne możliwości diagnostyki i wsparcia są zupełnie inne od tych sprzed 30 czy 40 lat.
Konferencja „W stronę efektywnej edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących – stan obecny, rekomendacje i wyzwania”
Wśród tematów podjętych podczas konferencji znalazły się aktualne regulacje prawne w edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących oraz planowane rozwiązania, standardy oceny potrzeb dzieci z uszkodzonym słuchem oraz udzielanie wsparcia w jednostkach systemu oświaty. Dyskutowano też o edukacji dwujęzycznej dzieci i młodzieży niesłyszącej w Polsce oraz o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wsparciu rodziny.
Do udziału w konferencji zostali zaproszeni parlamentarzyści, przedstawiciele środowiska naukowego, organizacji pozarządowych, Polskiej Rady Języka Migowego, szkół i placówek specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących, szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, szkół i placówek specjalnych dla dzieci młodzieży niesłyszących, szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych.