Edukacja włączająca- podsumowanie pilotażu wsparcia międzysektorowego w powiatach
18.01.2024
Poprawa jakości wsparcia dzieci i młodzieży - to główny temat spotkania w MEN podsekretarzy stanu: Izabeli Ziętki i Pauliny Piechny-Więckiewicz z przedstawicielami projektów ukierunkowanych na podniesienie jakości wsparcia dzieci i młodzieży w rozwoju i uczeniu się.
Podczas rozmowy omówiono wyniki projektu pilotażowego wsparcia międzysektorowego, którego celem jest przetestowanie w powiatach modelu skoordynowanego, międzysektorowego wsparcia dzieci, uczniów i rodzin w ich naturalnym środowisku codziennego funkcjonowania. W projekcie przeprowadzono walidację narzędzi do skrinningu rozwoju dzieci, którymi przebadano prawie 22 tys. dzieci ze 105 powiatów oraz walidację narzędzi do szkolnej oceny funkcjonalnej, przeznaczonych dla nauczycieli i specjalistów szkolnych, za pomocą których dokonano oceny funkcjonowania ponad 8,3 tys. uczniów. Narzędzia te będą udostępnione bezpłatnie na utworzonej do tego celu platformie.
Projekt na zlecenie MEN realizuje Uniwersytet Śląski w Katowicach we współpracy z czterema innymi uczelniami: Akademią Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II oraz Uniwersytetem Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie. Projekt realizowany jest od kwietnia 2022 r. do kwietnia 2024 r. Więcej o projekcie: https://mwm.us.edu.pl/ .
Ponadto w trakcie spotkania przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili planowane działania w projekcie pn. „Wspieranie dostępności edukacji”, które bazują na rezultatach realizowanych na zlecenie ministerstwa projektów pilotażowych i umożliwią rozwijanie istniejących zasobów, w tym narzędzi diagnostycznych oraz materiałów metodycznych. W projekcie przewidziano szkolenia dla kadr systemu oświaty. Więcej o projekcie: https://ibe.edu.pl/index.php/pl/projekty-krajowe/wspieranie-dostepnosci-edukacji-dla-dzieci-i-mlodziezy.
Departament Komunikacji MEN