W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja MEN dla poszkodowanych w wyniku powodzi i zawieszenie zajęć w części szkół dotkniętych powodzią

17.09.2024

Pieniądze na odbudowę szkolnej infrastruktury, środki na zasiłki, pomoc psychologiczno-pedagogiczną i wyjazdy terapeutyczne dla uczniów – takie działania zakłada rządowa pomoc dla samorządów i uczniów poszkodowanych w wyniku powodzi.

Informacja MEN dla poszkodowanych w wyniku powodzi i zawieszenie zajęć w części szkół dotkniętych powodzią

W związku z powodzią kuratorzy oświaty na prośbę Ministra Edukacji na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z MEN.

Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty do godz. 10:00 we wtorek 17 września, wynika, że w wyniku powodzi w 4 województwach (dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim) zajęcia zawieszono w ponad 600 szkołach, przedszkolach i placówkach, z czego najwięcej w województwie dolnośląskim – 337. W województwie opolskim zawieszono prace w ponad 205 placówkach oświatowych.

Pieniądze na remonty infrastruktury szkolnej

Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których powódź uszkodziła szkoły i placówki oświatowe będą mogą składać wnioski o dodatkowe środki finansowe na odbudowę szkolnej infrastruktury. To zabezpieczone przez Ministra Edukacji pieniądze w rezerwie oświatowej subwencji ogólnej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego.

Szczegóły dot. wnioskowania (kryterium II i kryterium III): https://www.gov.pl/web/edukacja/kryteria-podzialu-rezerwy-czesci-oswiatowej-subwencji-ogolnej-na-rok-2024

Jedno z kryteriów dotyczy budynków szkół i placówek oświatowych położonych na obszarze gmin wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do stosownego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.

Wysokość dofinansowania z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej pomniejsza się o kwotę uzyskanego odszkodowania.

Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć kopię protokołu komisji powołanej przez wojewodę do zweryfikowania szacunków strat powstałych w wyniku działań żywiołów.

Wsparcie z rezerwy dotyczy wyłącznie budynków szkół i placówek oświatowych i nie obejmuje usuwania uszkodzeń innych obiektów, np. ogrodzeń, chodników, boisk, placów zabaw.

Wnioski  są dostępne TUTAJ: https://www.gov.pl/web/edukacja/kryteria-podzialu-rezerwy-czesci-oswiatowej-subwencji-ogolnej-na-rok-2024

Pomoc dla dzieci i uczniów z terenów powodziowych

Dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w „Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”.

Rządowy program pomocy

Pomoc skierowana jest do rodzin dzieci i uczniów, dla których zaistniała konieczność wypłaty zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 8000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu, spowodowanymi w gospodarstwach domowych, uniemożliwiającymi dzieciom i uczniom prawidłowe funkcjonowanie w szkole.

Formy wsparcia i adresaci – zasiłek, wyjazd terapeutyczny lub zajęcia terapeutyczno-edukacyjne

Zasiłek losowy w wysokości 1000 zł mogą otrzymać dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.

Z wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego mogą skorzystać uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.

Z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych mogą korzystać:

  • dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,
  • uczniowie uczęszczający do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia,
  • uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Ile wynosi dofinansowanie?

Zasiłek losowy dla dziecka lub ucznia wynosi 1 000 zł. Maksymalna kwota dofinansowania wyjazdu wynosi 1 540 zł na ucznia. Dopuszczalne jest łączenie obu tych form wsparcia (do łącznej kwoty 2 540 zł).

Zajęcia terapeutyczne

Uczniowie mogą też skorzystać z pomocy w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych (dotyczy tych uczniów, którzy nie korzystają z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych).

Wsparcie na organizację zajęć wynosi 500 zł na jedno dziecko lub ucznia.

Jak i gdzie można otrzymać wsparcie?

Informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy.

Wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. Warunkiem otrzymania pomocy w jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie do 8000 zł.

Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022–2024 (Dz.U. poz. 850).

Więcej informacji o Programie: https://www.gov.pl/web/edukacja/rzadowy-program-pomocy-dzieciom-i-uczniom-w-formie-zasilku-losowego-na-cele-edukacyjne-pomocy-uczniom-w-formie-wyjazdow-edukacyjno-terapeutycznego-oraz-pomocy-dzieciom-i-uczniom-w-formie-zajec-opiekunczych-i-zajec-terapeutyczno-edukacyjnych-w-latach-2022-2024

Możliwość zawieszenia zajęć w szkole

Przypadki, w których można zawiesić zajęcia w szkole są określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1604).

§ 18. 1. Organ prowadzący szkołę lub placówkę może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku gdy na danym terenie może wystąpić zagrożenie bezpieczeństwa uczniów związane z utrudnieniem w:

1) dotarciu ucznia do szkoły lub placówki lub powrotem ze szkoły lub placówki lub
(…)
2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
(…)
3) wystąpiły na danym terenie zdarzenia inne niż określone w ust. 2a, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.

W obu przypadkach takie zawieszenie podlega zgłoszeniu do miejscowego kuratorium.

Ponadto, na podstawie art. 30b. ustawy Prawo oświatowe Minister Edukacji może czasowo ograniczyć lub zawiesić funkcjonowanie szkół i placówek na terenie całego kraju lub na określonym terenie.

{"register":{"columns":[]}}