Innowacyjne praktyki w edukacji – prestiżowa konferencja EMINENT w Warszawie
06.11.2019
Ponad 160 ekspertów z całego świata spotkało się w Warszawie 6 i 7 listopada br. na konferencji EMINENT promującej innowacyjne praktyki w edukacji. Spotkanie otworzył Podsekretarz Stanu w MEN Maciej Kopeć, który zaprezentował działania ministerstwa w zakresie wspierania innowacyjności oraz wdrażania nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym.
Organizacja tego prestiżowego wydarzenia w Warszawie jest wyrazem uznania dla polskich rozwiązań w tym zakresie. Podkreślał to przedstawiciel Komisji Europejskiej Stefaan Hermans, wskazując, że zmiany w Polsce dokonują się m.in. dzięki efektywnemu wydatkowaniu funduszy europejskich.
– Podstawa programowa jest swoistym kompasem w drodze do osiągnięcia ambitnych celów odpowiadających wyzwaniom przyszłości, ale zmiany programowe muszą być wsparte również innymi, dodatkowymi działaniami: legislacyjnymi, organizacyjnymi czy szkoleniowymi – powiedział wiceminister Maciej Kopeć w swoim wystąpieniu.
Przedstawiając polskie doświadczenia i działania na tym polu, wiceminister Maciej Kopeć wskazał w szczególności na zmiany w podstawie programowej czy nauczaniu informatyki. Przypomniał o wprowadzeniu nauki programowania już od I klasy szkoły podstawowej oraz zwiększonej o 70 godz. w całym cyklu kształcenia liczbie godzin informatyki.
Konferencja EMINENT „Towards a whole-schole innovation culture”, która odbyła w się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, to coroczne spotkanie ekspertów w dziedzinie edukacji organizowane przez „European Schoolnet” (EUN). Wydarzenie gromadzi przedstawicieli ministerstw edukacji państw członkowskich odpowiedzialnych za wdrażanie technologii informacyjno-komunikacyjnych, ekspertów unijnych, naukowców i dostawców rozwiązań technologicznych dla edukacji, a także dyrektorów szkół i nauczycieli.
Konferencja EMINENT to prestiżowe wydarzenie, odbywające się co roku w innym kraju. Uczestnicy dyskutują na temat nowych technologii, nauczania przedmiotów ścisłych, przyrodniczych i technicznych oraz innowacyjności w edukacji.
Ministerstwo Edukacji Narodowej już w ubiegłych latach podjęło starania, aby najlepsi eksperci w dziedzinie edukacji spotkali się w Warszawie. Współorganizatorem wydarzenia była Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Warto podkreślić również, że Ministerstwo Edukacji Narodowej jest aktywnym członkiem Europejskiej Sieci Szkół. Przedstawiciel MEN zasiada w Komitecie Sterującym i w Zarządzie tej organizacji. Nauczyciele i uczniowie z Polski biorą udział w projektach, które koordynuje lub prowadzi EUN (m.in. eTwinning, AmgenTeach, CodeWeek).
Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli to jeden z priorytetowych kierunków działań MEN. W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa zostało uruchomionych kilka dużych projektów w tym zakresie:
- „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” – projekt szkoleniowy skierowany do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w związku z wprowadzeniem nauki programowania dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej;
- „Centrum Mistrzostwa Informatycznego” – projekt, który zakłada wsparcie merytoryczne oraz finansowe nauczycieli prowadzących kółka informatyczne; jego celem jest rozwój kompetencji w zakresie nauczania programowania, wprowadzenie do prowadzonych zajęć nauki o algorytmach i zaawansowanej informatyce;
- „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” (projekt Lekcja:Enter, w którym docelowo, do 2023 r., ma uczestniczyć 75 tys. nauczycieli wszystkich przedmiotów ogólnokształcących).
Ministerstwo Edukacji Narodowej realizuje także projekty współfinansowane z Europejskich Funduszy Socjalnych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Celem tych przedsięwzięć jest przekazanie uczniom oraz nauczycielom nowoczesnych i dostępnych e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego oraz do przedmiotów zawodowych. Materiały te znajdują się na zintegrowanej platformie edukacyjnej https://epodreczniki.pl/.
Dotychczas powstało łącznie ponad 3 000 e-materiałów. Są one są sukcesywnie zamieszczane na platformie epodreczniki.pl. W I kwartale 2019 r. MEN rozpoczęło realizację projektów, w ramach których powstanie ponad 10 000 kolejnych e-materiałów
Wspieranie innowacyjności oraz wdrażanie nowoczesnych technologii w procesie edukacyjnym jest możliwie także dzięki wprowadzeniu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), zapewniającej wszystkim szkołom bezpłatny dostęp do szerokopasmowego internetu, a także programowi „Aktywna tablica”. Umożliwia on wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt gwarantujący wykorzystywanie możliwości OSE oraz platformy epodreczniki.pl.