Jak zapewnić skoordynowany system pomocy dla dzieci, uczniów, rodziców, nauczycieli w sytuacji klęski powodzi w powiecie
19.09.2024
Zapraszamy do zapoznania się z pakietem materiałów dla nauczycieli specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, które można wykorzystać w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pierwsza pomoc to rozmowa z dzieckiem/uczniem
Program „Działaj/Rozmawiaj!” - Wolontariat na rzecz wsparcia rówieśniczego
W obliczu kryzysu sytuacyjnego, takiego jak powódź, istotne jest przygotowanie szkoły na efektywne działania wspierające uczniów oraz społeczność szkolną. Przedstawione poniżej procedury można dostosować do specyfiki sytuacji każdej szkoły/placówki, a następnie wdrożyć w sytuacji kryzysu. Uruchomienie działań pomocowych wśród uczniów daje im możliwość uczestnictwa w procesie wspierania innych, co sprzyja budowaniu solidarności oraz wzmacnianiu kompetencji emocjonalnych. Kluczowym aspektem tego procesu jest superwizowanie ich działań przez szkolnych specjalistów – psychologów, pedagogów oraz inne osoby odpowiedzialne za wsparcie.
Każda z poniższych procedur ma na celu stworzenie struktury wsparcia dla uczniów i ich rodzin, a także efektywne zarządzanie sytuacją kryzysową:
- Procedura prowadzenia interwencji uczniowskich: Umożliwia zaangażowanie uczniów w działania pomocowe, takie jak organizacja wsparcia dla dotkniętych kryzysem osób, przy jednoczesnym zapewnieniu stałej opieki specjalistów.
- Procedura udzielania wsparcia za pośrednictwem komunikatora: Służy tworzeniu przestrzeni do zdalnego wsparcia emocjonalnego i organizacyjnego za pomocą dostępnych narzędzi online, co pozwala na ciągłość wsparcia w trudnych warunkach.
- Procedura wsparcia psychologiczno-pedagogicznego: Skupia się na zapewnieniu uczniom dostępu do bieżącej pomocy psychologicznej i pedagogicznej, która ma kluczowe znaczenie w radzeniu sobie z emocjami wywołanymi przez kryzys.
- Procedura przekierowania do specjalisty poza szkołą: Określa sposób szybkiego przekierowania uczniów lub ich rodzin do specjalistów spoza szkoły, kiedy istnieje potrzeba głębszego wsparcia, którego szkoła nie może zapewnić.
Pamiętajmy, że w takich sytuacjach priorytetem jest dobro uczniów, a wszelkie działania powinny być realizowane w ścisłej współpracy z ekspertami, którzy będą monitorować i wspierać dziecko/ucznia podczas całego procesu pomagania. Uczniowie (liderzy wsparcia rówieśniczego) udzielający pomocy powinni być też odpowiednio przygotowani do wspierania rówieśników, aby ich działania były bezpieczne i dla nich, i dla osób w kryzysach.
Pełne procedury są dostępne na stronie projektu
Bezpośredni link do materiału skróconego
W pracy z uczniami powyżej 13. roku życia nauczyciele mogą skorzystać z materiałów z programu „Działaj/Rozmawiaj!” realizowanego przez Instytut Edukacji Pozytywnej:
- Materiały do samokształcenia uczniów i uczennic (Obszar 1., Obszar 2. i Obszar 4), nauczyciele mogą pracować z uczniami i uczennicami, wykorzystując te materiały jako narzędzie do omówienia emocji towarzyszących sytuacji powodzi czy poczuciu straty.
- Scenariusze:
- Scenariusz 1– Czym jest zdrowie psychiczne?
- Scenariusz 2 – Warto rozmawiać o problemach
- Scenariusz 3 - Fakty i mity na temat zdrowia psychicznego
- Scenariusz 4 - Z kim można porozmawiać o problemach?
- Scenariusz 5 - O czym najtrudniej powiedzieć dorosłym?
Pomoc ze strony nauczycieli podczas zajęć z dziećmi/uczniami
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Każdy uczeń, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami, ma prawo do pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej przez przedszkole, szkołę lub placówkę, do której uczęszcza (Na podstawie art. 1 pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798)). Pomoc ta jest także udzielana przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Link do wyszukiwarki: https://rspo.gov.pl/zaawansowana
(w nazwie placówki należy wpisać „poradnia psychologiczno-pedagogiczna”, wybrać województwo i powiat, a następnie wcisnąć klawisz „szukaj”).
Pomoc ta jest udzielana nieodpłatnie i na zasadzie dobrowolności.
Potrzeba objęcia dziecka lub ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce wynika również z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych.
Podstawą do objęcia dziecka lub ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest nie tylko orzeczenie lub opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale również rozpoznanie dokonane przez nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę, zgłaszane dyrektorowi przedszkola, szkoły czy placówki. W oparciu o analizę potrzeb dziecka lub ucznia określane są zakres i formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz czas jej trwania.
Do zadań nauczyciela psychologa i pedagoga należy wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów (§24 pkt. 8 ww. Rozporządzenia).
W obecnym czasie główne zadanie nauczycieli specjalistów , w tym pedagoga i psychologa powinno skupić się na wsparciu dzieci/uczniów i ich rodzin w kryzysie związanym z przeżywaniem traumy związanej z powodzią. Psychologowie zatrudnieni w przedszkolach i szkołach mają za zadanie między innymi diagnozowanie indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia trudności w funkcjonowaniu.
Wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze
W związku z sytuacją kryzysową/traumatyczną, dzieci do rozpoczęcia nauki w szkole oraz ich rodzice i prawni opiekunowie mogą korzystać nieodpłatnie z pomocy oferowanej przez wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze (WOKRO), utworzonych w programie „Za życiem” o zasięgu powiatowym (działanie 2.4).
Publikacje z zakresu interwencji kryzysowej - materiały dla nauczycieli dostępne na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji
„Dziecko w sytuacji kryzysowej”, Sylwia Kluczyńska i Lidia Zabłocka-Żytka, 2020.
Celem publikacji jest wsparcie i podkreślenie znaczenia roli nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych w procesie pomagania dzieciom i młodzieży w sytuacjach trudnych. Zawiera ona m.in. opis sposobów i narzędzi służących rozpoznawaniu potrzeb osoby w sytuacji trudnej, kryzysowej, traumatycznej zarówno z perspektywy szkoły, jak i poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także praktyczne przykłady pomocy uczniom w różnych sytuacjach kryzysowych. W publikacji zawarto także odniesienia do roli placówek doskonalenia nauczycieli w przygotowywaniu szkół i poradni do właściwego reagowania w sytuacji trudnej, kryzysowej i traumatycznej. W opracowaniu zawarte są przykładowe scenariusze szkoleń, które mogą być realizowane m.in. w ramach spotkań rady pedagogicznej.
„Wsparcie ucznia z traumą”, Łukasz Krawętkowski, 2022.
Publikacja: „Wsparcie ucznia z traumą” przygotowana została z myślą o specjalistach szkolnych, nauczycielach, wychowawcach i rodzicach, która przybliża trudny temat traumy. Autor prezentuje problematykę traumy – przedstawia jej charakterystykę, źródła powstawania oraz skutki. Omawia mechanizmy, które w tych warunkach wpływają na funkcjonowanie dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych z ich najbliższego otoczenia. W publikacji pojawiają się cenne wskazówki i rekomendacje dotyczące rozpoznawania przykrych doświadczeń ucznia, a także odnoszące się do współpracy i wsparcia zarówno samego ucznia, jak i jego bliskich. Wiele uwagi poświęca autor formie komunikacji podczas udzielania pomocy oraz kwestii dbania o dobrostan osób, które jej udzielają.
Pomoc ze strony specjalistów w szkole/placówce
Projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”, realizowany przez IBE we współpracy z UNICEF i MEN
W ramach projektu realizowane są programy i działania na rzecz podnoszenia kompetencji nauczycieli specjalistów oraz nauczycieli przedmiotowych do pracy ze zróżnicowanym zespołem dzieci i uczniów, a także ukierunkowane na wspieranie ich dobrostanu psychicznego.
W projekcie udostępnione zostały 2 moduły:
- Moduł szkoleniowy online pt. „Zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży będące wynikiem przeżywania silnego lęku” w tym webinar: Uczniowie doświadczający silnego lęku – procedura postępowania dla specjalistów pracujących w szkole.
- Moduł szkoleniowy online pt. „Zmiany w zachowaniach dzieci i młodzieży pod wpływem ekspozycji na trudne doświadczenia” w tym webinar „Trudności w zachowaniach dzieci i młodzieży pod wpływem doświadczonej traumy - procedura postępowania dla nauczycieli i specjalistów”.
Każdy moduł składa się z webinarów (film) i dokumentów, link na ZPE
Program Wsparcia Psychospołecznego, Komunikacji Międzykulturowej i Budowania Rezyliencji: cykl webinarów Strefa Dobrych Emocji.
Cykl webinariów nosi nazwę Strefa Dobrych Emocji i obejmuje następujące tematy:
- Integracja. Praca z grupą w kryzysie
- Jak rozpoznać, czy dziecko potrzebuje pomocy psychologa?
- Regulacja stresu u dzieci- Stres w życiu dziecka
- Wykluczenie i trauma u dzieci
- Zabawy terapeutyczne dla dzieci w kryzysie
Dostępne na platformie Learning Passport
Program Wsparcia Psychospołecznego, Komunikacji Międzykulturowej i Budowania Rezyliencji - otwarte, ogólnodostępne kursy online, webinary
Kurs 3: „Trauma, PTSD i jak wspierać odporność w klasie”
Kurs jest niezbędny dla nauczycieli, którzy chcą wspierać uczniów, którzy doświadczyli traumy. Kurs obejmuje takie tematy, jak praktyki nauczania oparte na traumie, strategie wspierania uczniów z PTSD oraz techniki wspierania odporności w obliczu przeciwności losu.
Dostępne na platformie Learning Passport