W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kompetencje przyszłości – panel dyskusyjny z udziałem szefa MEiN

07.09.2022

O zawodach i kompetencjach przyszłości, cyfryzacji edukacji, inwestycjach w nowe technologie w oświacie, nauczaniu przez doświadczanie i eksperymentowanie dyskutowali uczestnicy panelu „Kompetencje przyszłości. Czym są i jak je kształtować? Czy stanowią odpowiedź na wyzwania współczesnego świata?”.

Pod niebieską ścianą na ustawionych w rząd krzesłach siedzi grupa ludzi, którzy rozmawiają.

Uczestnicy dyskusji podkreślali, że programy i inwestycje, które wykorzystują nowe technologie w edukacji, pozwalają przygotować młodych ludzi do podejmowania wyzwań współczesnego i przyszłego świata. Podkreślali, że technologie informacyjno-komunikacyjne pozwalają przekazywać wiedzę w ciekawy sposób i pomagają młodym ludziom odkrywać swoje zainteresowania.

W tym kontekście o „Laboratoriach Przyszłości” mówił Minister Edukacji i Nauki. Przypomniał, że nowoczesny sprzęt zakupiony w ramach programu jest już dostępny w 12 tys. szkół w całej Polsce. Pozwala on urozmaicić i wzbogacić proces dydaktyczny, a także rozwijać talenty uczniów: – Nowoczesna szkoła pozwala odkrywać talenty wszystkich dzieci. Po to są „Laboratoria Przyszłości” – wskazywał szef MEiN.

Minister Edukacji i Nauki zaznaczył, że zarówno programy i przedsięwzięcia MEiN, jak również reforma szkolnictwa zawodowego zostały przygotowane, aby szkoła mogła odpowiadać na problemy współczesności. Podkreślił, że połączenie resortów edukacji i szkolnictwa wyższego pozwala organizować cały proces kształcenia zgodnie z realiami współczesnego świata. – Jesteśmy w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie ze strony różnych branż, różnych dziedzin – podsumował.

Jednym z aspektów dyskusji była także kwestia nauczania historii z wykorzystaniem nowych technologii. Minister Przemysław Czarnek podkreślił, że młodzi ludzie chcą poznać historię, ale w sposób nowoczesny, stąd w „Laboratoriach Przyszłości” gogle VR, które przybliżają uczniom przeszłość w atrakcyjny i ciekawy sposób.

Paneliści wskazywali na zmianę, jaka dokonała się w edukacji w ostatnich latach. Podkreślali, że jest to systemowa zmiana, a nie pojedyncze działania. Nowoczesny sprzęt multimedialny obecny w szkole pozwala nie tylko na rozwijanie kompetencji z zakresu robotyki i programowania, ale także na nauczanie przez doświadczanie, współdziałanie w grupie czy pracę projektową.

W dyskusji, którą moderował dziennikarz i publicysta Mariusz Rytel, uczestniczyli:

  • Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki,
  • Justyna Orłowska, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, Szef Centrum GovTech, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej,
  • Robert Firmhofer, Dyrektor Centrum Nauki Kopernik,
  • Magdalena Hajduk, Dyrektor Biura Nowych Technologii IPN,
  • Wojciech Janek, Zastępca Dyrektora Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych,
  • Andrzej Kusiak, Dyrektor Zespołu Szkół w Nowej Sarzynie.

Wideo

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}