Konferencja inaugurująca „Inkluzyjny nurt edukacji szkolnej – oczywista nieoczywistość?” z udziałem wiceminister Marzeny Machałek
17.03.2022
Wiceminister Marzena Machałek uczestniczyła w konferencji inaugurującej „Inkluzyjny nurt edukacji szkolnej – oczywista nieoczywistość?”. Wydarzenie odbyło się w Zespole Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Olsztynie.
Przebieg spotkania
Konferencja poświęcona została zagadnieniom związanym z edukacją włączającą, ściśle związaną z procesem integracji społecznej i promowaniem idei pełnego włączenia dzieci i uczniów oraz osób z niepełnosprawnością w nurt życia społecznego, zawodowego oraz kulturalnego. – Uważam tę pracę za niezwykle trudną, ale i niezwykle ważną – wskazała wiceminister Machałek.
Praca nad projektem ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin
Obecnie trwają prace legislacyjne związane z projektem ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin, ukierunkowane przede wszystkim na stworzenie krajowego systemu wsparcia dzieci, uczniów i rodzin. Ponadto zakładają wprowadzenie nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin, a także systematycznie prowadzone działania związane z identyfikowaniem i znoszeniem barier w zakresie dostępności procesu nauczania/uczenia się. Z puntu widzenia wprowadzanych zmian nastąpi korekta sposobu oceny potrzeb dzieci i uczniów oraz planowania, udzielania i oceny efektywności udzielanego wsparcia z wykorzystaniem oceny funkcjonalnej. Projektowane rozwiązania uwzględniają również zmianę standardu zatrudniania kadry w przedszkolach i szkołach.
Rozwiązania w powyższym zakresie będą wprowadzane stopniowo, począwszy od 1 września 2022 r. do 1 września 2024 r. Realizacja tego zadania związana jest ze zwiększeniem środków finansowych i zabezpieczeniem kwoty 520 mln złotych przeznaczonej na organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.
Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Olsztynie
Celem działań Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą jest udzielanie wsparcia przedszkolom i szkołom ogólnodostępnym w zakresie doskonalenia kompetencji kadry i zapewnienia wszystkim uczniom możliwości pełnego rozwoju, z wykorzystaniem oferty edukacyjnej na każdym etapie kształcenia oraz uwzględniającej ich indywidualne potrzeby i możliwości.