Konferencja „Model wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) skoncentrowany na rodzinie i środowisku” z udziałem wiceminister Marzeny Machałek
08.12.2022
Wiceminister Marzena Machałek wzięła udział w konferencji „Model wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) skoncentrowany na rodzinie i środowisku – teraźniejszość i przyszłość”. Wydarzenie zorganizował Ośrodek Rozwoju Edukacji. Uczestnicy konferencji dyskutowali m.in. o założeniach nowego modelu kompleksowej wczesnej pomocy dziecku i rodzinie.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
– Wsparcie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi świadczy o naszym poziomie cywilizacyjnym i kulturowym. Nie wystarczą zwykłe deklaracje, ale potrzebne są konkretne działania, które będą wspierać dzieci i rodziny – mówiła wiceminister Marzena Machałek podczas konferencji. Wskazywała, że gdy w rodzinie pojawia się dziecko chore lub z niepełnosprawnością, wsparcie powinno mieć charakter systemowy.
– Model wczesnego wspomagania rozwoju jest modelem optymalnym i dającym największe szanse zarówno dzieciom, jak i rodzinom. Wczesne wspomaganie może zmienić całe życie dziecka. Kluczowe są w tym aspekcie wczesna i dobra diagnostyka, ocena funkcjonowania dziecka i jak najszybsza, trafna pomoc, a także koordynacja działań – wskazywała Sekretarz Stanu w MEiN, odnosząc się do zakresu niezbędnych działań pomocowych.
Wiceminister Marzena Machałek zaznaczyła, że obecnie w Polsce prawie 90 tys. dzieci jest objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju: – To jest naprawdę ogromna liczba dzieci i rodzin, które otrzymują profesjonalną pomoc – dodała.
Więcej specjalistów w szkołach
Sekretarz Stanu w MEiN przypomniała, że od 1 września do szkół i przedszkoli trafiło ponad 0,5 mld zł na zwiększenie zatrudnienia specjalistów – pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, którzy mają wspierać dzieci i nauczycieli w ich pracy. W przyszłym roku ta kwota będzie jeszcze większa – ponad 1,8 mld. – Nie było takich dodatkowych pieniędzy na specjalistów w szkołach ogólnodostępnych – podkreśliła.
Edukacja włączająca, co podkreślała wiceminister edukacji i nauki, ma przygotować dzieci do jak najlepszego funkcjonowania w dorosłym życiu. Od decyzji rodziców zależy, czy dziecko otrzyma pomoc w szkołach ogólnodostępnych czy specjalnych.
Rozwijaniu systemu wsparcia i diagnostyki służą m.in. bezpłatne studia podyplomowe finansowane przez MEiN: „Doradca Rodziny”, „Doskonalące studia podyplomowe dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących zajęcia z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych”, „Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów”.
Założenia konferencji
Do udziału w wydarzeniu organizatorzy zaprosili m.in. przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, kuratoriów oświaty, jednostek samorządu terytorialnego, przedszkoli i szkół oraz placówek systemu oświaty oraz opiekunów dzieci do lat 3, a także liderów WWR.
Najważniejsze cele konferencji to m.in.:
- przedstawienie założeń nowego modelu kompleksowej wczesnej pomocy dziecku i rodzinie;
- upowszechnianie proponowanych zmian systemowych w kierunku zintegrowania działań w zakresie wsparcia małego dziecka i rodziny w środowisku;
- upowszechnienie informacji dotyczących profilaktyki, włączenia społecznego, synergii działań międzyresortowych.