Konferencja „Uczymy demokracji w branżówkach” z udziałem podsekretarz stanu Pauliny Piechny-Więckiewicz
19.04.2024
O konieczności wzmocnienia głosu uczniów w sprawach szkoły mówiła wiceminister Paulina Piechna-Więckiewicz w czasie konferencji „Uczymy demokracji w branżówkach - poprzez doświadczanie samorządności uczniowskiej". Wydarzenie dotyczyło rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich wśród uczniów i uczennic szkół branżowych z uwzględnieniem roli samorządności uczniowskiej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z kuratoriami prowadzi przegląd statutów szkolnych. Niestety bywa, że statuty zamiast regulować stosunki między różnymi grupami uczestniczącymi w życiu szkolnym, służą do tego, by utrwalać swoistą władzę nad uczniami. Naszym celem jest stworzenie nowych regulacji, które będą zapobiegać tego rodzaju nadużyciom
- powiedziała Paulina Piechna-Więckiewicz w czasie panelu dotyczącego wzmocnienia konstruktywnego głosu uczniów i uczennic w sprawach szkoły.
Wiceminister Piechna-Więckiewicz przypomniała również o powołanym przez Minister Edukacji Barbarę Nowacką Zespole do spraw Praw i Obowiązków Ucznia, który ma pracować nad powołaniem Rzecznika Praw Ucznia.
Rzecznik praw ucznia będzie dbał o to, by proces demokratyczny był równy dla wszystkich stron
– zadeklarowała wiceminister.
Pracujemy też nad programami, które pozwolą wzmocnić pozycję szkolnictwa branżowego w Polsce
– podsumowała.
Na konferencji poruszone zostały tematy związane m.in. ze wzmocnieniem kompetencji obywatelskich uczniów szkół branżowych na poziomie samorządowym, z organizacją samorządności uczniowskiej oraz modelem działania samorządów uczniowskich, dopasowanych do specyfiki funkcjonowania szkół branżowych.
Organizatorem konferencji była Fundacja Civis Polonus, w ramach projektu „Demokracja w branżówkach – innowacyjne podejście do samorządu uczniowskiego w szkołach branżowych”. Celem projektu jest budowanie kultury demokratycznej i zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym oraz rozwijanie kompetencji obywatelskich uczniów i uczennic szkół branżowych poprzez wzmocnienie demokratycznej funkcji samorządów uczniowskich.