Kontynuujemy rozmowy o zmianach w pragmatyce zawodowej nauczycieli – spotkanie kierownictwa MEiN w ramach Zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli
22.10.2021
Dziś, 22 października w gmachu Ministerstwa Edukacji i Nauki odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, poświęcone propozycjom MEiN w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli. W spotkaniu uczestniczyli minister Przemysław Czarnek i wiceminister Dariusz Piontkowski.
Podczas dwugodzinnej dyskusji przedstawiciele korporacji samorządowych oraz nauczycielskich związków zawodowych zaprezentowali swoje opinie na temat dotychczasowych propozycji w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, w tym m.in. w systemu wynagradzania nauczycieli i czasu ich pracy.
W trakcie dyskusji Minister Edukacji i Nauki uszczegółowił przedstawione miesiąc temu rozwiązania dotyczące stworzenia mechanizmów osłonowych dla nauczycieli w okresie przejściowym wprowadzanych zmian, w tym emerytury nauczycielskiej oraz dostępności nauczycieli w szkole. Zespół ustalił plan dalszych prac. Do 5 listopada br. przedstawiciele Zespołu przekażą przedstawicielom ministerstwa opinie oraz propozycje własnych rozwiązań. Kolejne spotkania, tym razem dwustronne, odbędą się: 18 listopada br. (z udziałem strony rządowej z przedstawicielami związków zawodowych) oraz 25 listopada br. (strony rządowej z przedstawicielami korporacji samorządowych). Dodatkowo MEiN podejmie pracę nad opracowaniem propozycji przepisów w zakresie zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli.
- Jesteśmy zadowoleni po bardzo trudnych rozmowach. Dziękujemy za to spotkanie i samorządowcom i związkowcom – powiedział minister Przemysław Czarnek po spotkaniu Zespołu do dziennikarzy. Podkreślił, że wprawdzie są między stronami rozbieżności, ale była to merytoryczna, spokojna dyskusja. Rozbieżności dotyczą przede wszystkim kwestii połączenia wynagrodzenia nauczycielskiego z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. – Jesteśmy gotowi na dalsze rozmowy, ale wyjaśniliśmy naszym partnerom związkowym, że są to decyzje, które zapadają wyżej niż w Ministerstwie Edukacji i Nauki i nie dotyczą one samej woli, bo wola jest, tylko reguł budżetowych, reguł wydatkowych, pewnych rozwiązań prawa budżetowego również na szczeblu unijnym – powiedział minister Przemysław Czarnek. Dodał, że rozwiązania te muszą wypracować związkowcy w centralach związkowych w ustaleniu z premierem rządu. - Mamy nadzieję na wypracowanie stanowiska rządowego i związkowego w krótkiej perspektywie czasowej. Minister Edukacji i Nauki podkreślił, że są różnice i obszary, w których trzeba doprecyzować nasze stanowisko, ale widzi zrozumienie dla konieczności zmian systemu wynagradzania nauczycieli i warunków pracy oraz płacy nauczycieli.
Ponadto Szef MEiN przypomniał, że w ramach programu „Polski Ład” na edukację przekazane będą do samorządów miliardy złotych. – Zatem warunki pracy nauczycieli można poprawiać korzystając również z tych środków i po te środki należy sięgać i wielu przedstawicieli samorządów tak robi – zaznaczył minister.
Obecny na spotkaniu Sekretarz Stanu w MEiN Dariusz Piontkowski w rozmowie z dziennikarzami potwierdził, że spotkanie przebiegało w bardzo dobrej atmosferze, w szczególności w części gdy rozmowy dotyczyły szczegółów. - Okazało się, że ze stroną związkową w wielu sprawach patrzymy podobnie. Wyjaśnienie pewnych aspektów, mam wrażenie, że pomogło nieco inaczej spojrzeć związkowcom na te sprawy. Jesteśmy nadal otwarci na pewne doprecyzowania i szczegóły – dodał wiceminister. Podkreślił, że warto rozmawiać, bo dodatkowe pytania i odpowiedzi na nie powodują że te propozycje, które początkowo wydawały się trudne do przyjęcia są potem do zaakceptowania.
Przypomnijmy, że prawie 8 mld zł rząd przeznaczy na podwyżkę pensji dla nauczycieli. Przeciętne wynagrodzenie dla nauczyciela wchodzącego do zawodu wzrośnie nawet o 1 412 zł. Minister Edukacji i Nauki przedstawił oświatowym związkom zawodowym miesiąc temu rozwiązania, które pozwolą na zmniejszenie biurokracji, dzięki czemu nauczyciel będzie miał więcej czasu dla ucznia. Rozpoczęliśmy dyskusję nad rozwiązaniami, które pozwolą na podniesienie prestiżu zawodu nauczyciela.
Więcej na ten temat można przeczytać w komunikacie.