Minister Przemysław Czarnek spotkał się z uchodźcami przebywającymi w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku
27.04.2022
Szef MEiN spotkał się z uchodźcami, którzy znaleźli schronienie w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku. Obecnie w placówce przebywa 66 osób z Ukrainy, w tym 36 dzieci. Podczas wizyty w ośrodku Minister Edukacji i Nauki uczestniczył w zajęciach języka polskiego organizowanych dla ukraińskich uczniów. Odpowiadał także na ich pytania i zapewniał, że uchodźcy są bezpieczni w naszym kraju.
Spotkanie z uchodźcami z Ukrainy
– To, co widzimy dzisiaj w polskich szkołach, to początek nowych relacji polsko-ukraińskich. To jest dzisiaj najcenniejsze z tego zła, jakim jest wojna w Ukrainie. To jest dobro, które widzimy na naszych oczach – mówił Minister Edukacji i Nauki podczas spotkania z uchodźcami, którzy przebywają w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku.
Minister Edukacji i Nauki podkreślał, że wrażliwość polskich uczniów i ich empatyczna postawa wobec rówieśników z Ukrainy będą procentowały w przyszłości: – Tworzymy nowe relacje polsko-ukraińskie na przyszłość – podkreślał.
Szef MEiN zwracał uwagę na rolę szkoły, rodziny i wychowawców w kształtowaniu światopoglądu młodych ludzi. Apelował o rozsądne korzystanie z mediów społecznościowych i krytyczne podejście do niesprawdzonych źródeł informacji.
Uchodźcy z Ukrainy w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku
Obecnie w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku przebywa 66 uchodźców z Ukrainy, w tym 36 dzieci. Ich pobyt jest finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
W placówce został zorganizowany oddział przygotowawczy, do którego uczęszcza 15 dzieci w klasach VI-VI. Dodatkowo uczniowie mogą korzystać z fakultatywnych zajęć wyrównawczych z matematyki, fizyki i chemii. Podręczniki i materiały ćwiczeniowe zostały zapewnione przez ORE.
Najmłodszym dzieciom zorganizowano w ośrodku salę zabaw.
Oddziały przygotowawcze
Do oddziałów przygotowawczych mogą być kierowane osoby niebędące obywatelami polskimi oraz osoby będące obywatelami polskimi, które:
- podlegają obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki,
- pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
- nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki,
- wykazują trudności w komunikacji oraz trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.