Monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych
Monitoring karier absolwentów publicznych i niepublicznych szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, to zadanie powierzone ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania na podstawie ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 619).
Monitoring karier absolwentów prowadzony jest w celu zapewnienia informacji na temat przebiegu karier absolwentów na potrzeby prowadzenia polityki oświatowej państwa na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Monitoring stanowi narzędzie komplementarne wobec, ogłaszanej corocznie przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, którą wprowadzono w 2019 r. Wiedza na temat przebiegu karier absolwentów oraz informacje na temat spodziewanego zapotrzebowania na zawody stanowią istotne wsparcie dla szkół i ich organów prowadzących w dostosowywaniu kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy oraz w przygotowywaniu uczniów do podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych dotyczących wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
Raporty z wyników monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych zawierają szereg podstawowych statystyk dotyczących sytuacji edukacyjnej i zawodowej absolwentów, prezentowanych w przekrojach ze względu na typ szkoły, płeć oraz zawód, a prezentowane w raporcie informacje z monitoringu oparte są na danych rejestrowych dotyczących nauki w systemie oświaty (dane z Systemu Informacji Oświatowej – SIO), uzyskiwania dyplomów i świadectw/certyfikatów (dane Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych – OKE oraz dane SIO), kontynuacji nauki na studiach (dane pochodzące z systemu POL-on) oraz aktywności na rynku pracy (dane Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – ZUS).
Ponadto przygotowywane są również indywidualne raporty dla szkół. Raporty te są udostępniane dyrektorom szkół objętych monitorowaniem za pomocą Systemu Informacji Oświatowej i informują o sytuacji edukacyjno-zawodowej absolwentów danej szkoły. Raporty przedstawiają informacje m.in. o podejmowaniu przez absolwentów tej szkoły pracy, o bezrobociu absolwentów oraz o kontynuowaniu przez nich nauki. Dane te przedstawione są w odniesieniu do pozostałych absolwentów tego samego typu szkół w województwie oraz w Polsce. Tym samym pozyskiwane przez szkoły informacje wspierają prowadzenie polityki oświatowej państwa na poziomie regionalnym i lokalnym.