Nowoczesna lekcja matematyki z wiceminister Katarzyną Lubnauer
14.03.2024
Wiceminister Katarzyna Lubnauer uczestniczyła w niecodziennej lekcji matematyki w klasie IV Szkoły Podstawowej nr 109 na warszawskim Wawrze. Uczniowie mieli zajęcia wg programu „Inteligentna matematyka – zeszyt online” opracowanego na Politechnice Warszawskiej. Nowoczesna lekcja oraz spotkanie z nauczycielami i uczniami wpisuje się w obchody Międzynarodowego Dnia Matematyki oraz Dnia Liczby Pi.
Szukamy nowatorskich metod uczenia, które pomagają uczniom zaprzyjaźnić się między innymi z matematyką. W edukacji potrzebujemy innowatorów i takich rozwiązań, które pozwolą wszystkim uczniom zdobywać wiedzę w ciekawszy i efektywny sposób
– powiedziała Katarzyna Lubnauer.
Chciałam zobaczyć, jak się bawicie matematyką, bo matematyka powinna być też radością i powinna być fajna
– powiedziała do uczniów Katarzyna Lubnauer.
Nie ma nic wspanialszego niż obserwowanie dzieci, które z ciekawością wykonują zadania
- dodała wiceminister.
W czasie pokazowej lekcji matematyki wiceminister Lubnauer pomagała uczniom rozwiązywać zadania matematyczne, odpowiadała na matematyczne pytania.
Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich na warszawskim Wawrze jest placówką uczestniczącą w autorskim projekcie naukowców z Politechniki Warszawskiej, który pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać sztuczną inteligencję na lekcji matematyki. W projekcie pn. „Inteligentna matematyka – zeszyt online” udział biorą wszystkie szkoły podstawowe z warszawskich dzielnic: Woli i Wawra.
„Inteligentna matematyka – zeszyt online”
Projekt naukowców z Politechniki Warszawskiej jest skierowany do uczniów szkół podstawowych z klas IV-VIII. Opiera się on na wykorzystaniu sztucznej inteligencji w nauce matematyki.
Jak zaznaczają twórcy programu, aplikacja „zeszyt online” udostępniana jest na komputerach lub tabletach i służy przede wszystkim wyrównywaniu poziomu wiedzy słabszych uczniów, ale też daje możliwość sprawdzenia swojej wiedzy uczniom zdolnym. Kiedy rozwiązując zadanie uczeń poda błędną odpowiedź to sztuczna inteligencja za pomocą kilku dodatkowych prostszych zadań w pewnym sensie „naprowadzi” ucznia na odpowiedni tok rozwiązania. W przypadku uczniów zdolniejszych, jeśli program zauważa, że uczeń poprawnie rozwiązuje zadania, to kolejne z proponowanych zadań mają wyższy poziom trudności, co pomaga zweryfikować wiedzę i opanowanie materiału. Szkoły, które uczestniczą w programie dostrzegają efekty jego wprowadzenia, szczególnie w wynikach egzaminu 8-klasisty.