O sztuce dobrego mówienia – gala finałowa I Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego z udziałem ministra Przemysława Czarnka
06.05.2022
Minister Edukacji i Nauki wziął udział w gali finałowej I Ogólnopolskiego Konkursu Retorycznego. Podczas finału swoje mowy zaprezentowało 26 uczniów z 11 województw. Założenia konkursu wpisują się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 w zakresie działania na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej.
Szef MEiN pogratulował organizatorom konkursu i prosił, by nie ustawali w wysiłkach w pracy organizacyjnej nad kolejnymi edycjami tej inicjatywy. – My jako Ministerstwo Edukacji i Nauki będziemy w tej organizacji pomagać po to, aby ten konkurs na stałe już zagościł w kalendarzu ogólnopolskich, niezwykle ważnych konkursów retorycznych – mówił minister Przemysław Czarnek na uroczystości.
Założenia konkursu
I Ogólnopolski Konkurs Retoryczny był skierowany uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Jego celem była popularyzacja retoryki i kształtowanie praktycznej umiejętności pięknego mówienia, argumentowania i przekonywania. Konkurs składał się z trzech etapów:
- etap szkolny – test pisemny sprawdzający m.in. umiejętności stylistyczno-językowe i analityczno-interpretacyjne w zakresie odczytywania tekstów kultury,
- etap wojewódzki – w części pisemnej zakładał przygotowanie przemówienia lub listu otwartego na wskazany temat, zadanie w części ustnej polegało na prezentacji zredagowanego tekstu,
- etap ogólnopolski – zadanie polegało na wygłoszeniu 5–7-minutowej mowy z wybranej kategorii: mowa sądowa – oskarżenie/obrona, mowa doradcza – zachęcenie/odwodzenie, mowa popisowa – pochwała/nagana.
Konkurs został zorganizowany przez Kuratorium Oświaty w Lublinie we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II oraz Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objął Minister Edukacji i Nauki. Pomysł zorganizowania konkursu został ogłoszony podczas I Kongresu Edukacji Klasycznej.
Założenia inicjatywy wpisują się w kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 w zakresie działania na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej.
Przebieg konkursu
W etapie szkolnym konkursu uczestniczyło 1 805 uczniów z 242 szkół podstawowych z 15 województw. Do etapu wojewódzkiego zakwalifikowało się 47 uczniów z 13 województw. Podczas finału konkursu wystąpienia zaprezentowało 26 uczniów z 11 województw, m.in. lubelskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, wielkopolskiego. Finaliści w swych mowach odwoływali się do postaci literackich, polskich postaci historycznych z XIX i XX wieku lub bohaterów mitycznych i historycznych starożytnej Grecji.