Pierwszy Kongres Nauczycieli BiZ
13.04.2023
Prezentacja założeń darmowego podręcznika do BiZ, ogłoszenie bezpłatnego pakietu narzędzi pracy projektowej dla nauczycieli, uruchomienie naboru do bazy mentorów i przedsiębiorców oraz do bazy business case study – to najważniejsze punkty Kongresu Nauczycieli BiZ.
Biznes i zarządzanie – zmiana o charakterze jakościowym
– Już od września 2023 roku biznes i zarządzanie zastąpi podstawy przedsiębiorczości. To nie tylko nowa nazwa przedmiotu, ale przede wszystkim zmiana o charakterze jakościowym. Dzięki niej podczas zajęć lekcyjnych uczniowie będą poznawali i omawiali zagadnienia, które do tej pory nie były obecne w edukacji szkolnej – mówił do zgromadzonych Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek.
Szef MEiN zwrócił uwagę, że szczególny nacisk w ramach nowego przedmiotu zostanie położony na pracę w grupach, business case study oraz rozwijanie kompetencji liderskich.
– Te zagadnienia to odpowiedź na wzywania współczesnego świata, wynikające m.in. z rozwoju nowych technologii czy przemian społeczno-gospodarczych. Ich obecność w edukacji szkolnej pozwoli młodym ludziom lepiej przygotować się do podjęcia przyszłych ról zawodowych i rozwijać kompetencje określane mianem 4K, czyli kreatywność, kooperację, komunikację i krytyczne myślenie. Są to kompetencje przyszłości niezbędne do sprawnego funkcjonowania w realiach XXI wieku, w dynamicznie zmieniającym się świecie – dodał minister.
Minister Przemysław Czarnek wyraził nadzieję, że kongres przyczyni się do lepszego poznania założeń nowego przedmiotu i przybliży praktyczne aspekty związane z jego nauczaniem.
Kongres Nauczycieli BiZ
W ramach kongresu został otwarty nabór do bazy case studies oraz do bazy mentorów i przedsiębiorców. Uczestnicy wydarzenia poznali narzędzia, z których będą mogli korzystać podczas lekcji biznesu i zarządzania. Prelegenci przybliżyli także założenia bezpłatnego podręcznika do BiZ oraz przedstawili informację na tematów studiów podyplomowych dla nauczycieli BiZ.
Panel ekspercki
Istotną częścią kongresu był panel ekspercki „Najlepsze praktyki edukacji biznesowej – jak przez edukację sprawić, żeby Polacy byli jeszcze bardziej przedsiębiorczy?” W dyskusji wzięli udział: Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska, Rektor SGH prof. Piotr Wachowiak, Przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej, Dyrektor Generalna UKNF Renata Oszast, Prezes Fundacji Pomyśl o Przyszłości Bożena Damasiewicz oraz Prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii Paula Bruszewska.
Uczestnicy dyskutowali m.in. o tym, co zrobić, by rozszerzyć świadomość ekonomiczną młodych ludzi i kształtować w nich umiejętność pracy zespołowej.
Nowy przedmiot – najważniejsze założenia
Biznes i zarządzanie bazuje na założeniach podstaw przedsiębiorczości, ale uzupełnia je o wymiar praktyczny. Nowy przedmiot kładzie nacisk na pracę w grupach, rozwijanie kompetencji uczniów z zakresu finansów osobistych oraz analizę case studies. Dzięki nim uczniowie rozwiną kompetencje 4K – kooperację, komunikację, kreatywność i krytyczne myślenie.
Biznes i zarządzanie zastąpi sukcesywnie, począwszy od roku szkolnego 2023/2024, w szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia) przedmiot podstawy przedsiębiorczości (w wymiarze 2 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia).
W ramach zakresu podstawowego będą osiągane efekty kształcenia związane głównie z kształtowaniem kompetencji przedsiębiorczych (w tym zarządzania swoimi finansami) oraz podstawowymi umiejętnościami analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej, a także przygotowaniem do wejścia na rynek pracy.
Przedmiot będzie mógł być też realizowany w liceum ogólnokształcącym i technikum w zakresie rozszerzonym, jako jeden z przedmiotów do wyboru przez uczniów w wymiarze 8 godzin tygodniowo w okresie nauczania. W konsekwencji pojawi się również możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym (począwszy od roku szkolnego 2026/2027).
Efekty kształcenia w zakresie rozszerzonym koncentrują się na opracowaniu planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z pogłębieniem kompetencji liderskich (w tym kierowania zespołem projektowym) i umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, a także rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.