Podpisano list intencyjny w sprawie pozyskania pływającej jednostki naukowo-badawczej
13.05.2021
Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka oraz wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk podpisali 13 maja 2021 r. list intencyjny dotyczący pozyskania pływającej jednostki naukowo-badawczej. Celem jest wsparcie działań jednostek nadzorowanych: Państwowego Instytutu Geologicznego, Polskiej Akademii Nauk oraz Akademii Morskiej w Szczecinie, których współpraca wpłynie na efektywne prowadzenie badań oraz rozwoju polskiej nauki.
Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka zwrócił uwagę, że jednym z celów tej inicjatywy jest pogłębienie wiedzy na temat dna oceanicznego i jego surowców, a także rozwój technologii badawczych.
- Dzięki posiadaniu pełnomorskiego statku naukowo-badawczego, Polska będzie miała historyczną możliwość przeprowadzania badań w obszarach koncesji poszukiwawczych na oceanach. Statek badawczy będzie także istotnym wsparciem dla polskich stacji arktycznych i antarktycznych – wyjaśnił. Inicjatywa ta pozwoli również na wydatkowanie środków w kraju i wsparcie polskiego przemysłu stoczniowego oraz krajowych instytucji naukowo-badawczych – zauważył minister Michał Kurtyka.
Jak podkreślił Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek pozyskanie wielozadaniowego statku jest realizacją polskiej racji stanu, jako silnego gracza na arenie międzynarodowych badań. Podkreślali to zresztą ministrowie w trakcie ubiegłotygodniowego spotkania ministrów nauki ds. badań arktycznych w Tokio.
- Pozyskanie lub budowa statku badawczo-logistycznego to wejście do światowej czołówki badań polarnych i morskich. Ważnym argumentem jest też zapewnienie logistyki
i zaopatrzenia dla polskich stacji polarnych oraz realizacja międzynarodowych zobowiązań. Warto podkreślić, że własny statek stanowi zaproszenie dla zagranicznych badaczy i partnerów do realizacji, wspólnie z Polską i naszymi wybitnymi naukowcami, przełomowych badań i obserwacji nad zmianami klimatu i ich skutkami w ekosystemie – powiedział minister.
Zdaniem wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, pozyskanie statku badawczego zwiększy potencjał badawczy polskich uczelni morskich oraz wesprze polski przemysł stoczniowy, który będzie włączony w tę inicjatywę.
– Nowy polski statek badawczy umożliwi praktyczne kształcenie studentów akademii morskich, zwłaszcza Akademii Morskiej w Szczecinie, która będzie armatorem jednostki. Akademia Morska w Szczecinie od wielu lat prowadzi badania dotyczące wykorzystania systemów pozycjonowania i pomiarowych w toni i na dnie morskim, dlatego niezbędne jest wsparcie działań ukierunkowanych na zapewnienie odpowiedniego poziomu kształcenia adeptów specjalizujących się w prowadzeniu badań oceanograficznych, jak również w obsłudze i eksploatacji urządzeń oraz statków na potrzeby m.in. sektora wydobywczego – zaznaczył wiceminister Marek Gróbarczyk.
Jak dodał, pozyskanie statku badawczego pozwoli zrezygnować z kosztownych czarterów okrętów oraz uniezależnić się od ich dostępności. Skorzysta na tym również polski przemysł stoczniowy, który będzie zaangażowany w obsługę tej inicjatywy.
Wiceminister klimatu i środowiska Piotr Dziadzio, Główny Geolog Kraju, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa, poinformował, że kluczowa w tym projekcie jest racjonalizacja wydatkowania środków publicznych oraz zapewnienie pewności realizacji zadań, co będzie możliwe dzięki realizacji planowanego przedsięwzięcia przez wskazane w liście instytuty.
- Statek będzie prowadził badania (środowiskowe, oceaniczne, geologiczne) zarówno na Morzu Bałtyckim, jak i oceanach. W Polsce brakuje takich jednostek, a zakup statku będzie ważnym krokiem dla rozwoju PIG-PIB, PAN czy Akademii Morskiej, które będą mogły prowadzić badania i szkolić naukowców na własnej, krajowej jednostce. Wzmocni to także naszą pozycję w świecie nauki – wyjaśnił. - Pozyskanie pływającej jednostki naukowo-badawczej, pozwoli też na nawiązanie współpracy i wymianę doświadczenia z zagranicznymi instytucjami naukowo-badawczymi – dodał.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji i Nauki