Posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw Bezpieczeństwa w Edukacji z udziałem wiceminister Marzeny Machałek
21.01.2022
W czwartek, 20 stycznia br. odbyło się dwunaste posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw Bezpieczeństwa w Edukacji. W spotkaniu w formule on-line wzięła udział wiceminister Marzena Machałek.
Podczas spotkania Rada analizowała aktualną sytuację epidemiczną w kraju oraz sytuację organizacyjną w szkołach. Przewodnicząca Rady, wiceminister Marzena Machałek, przedstawiła dane statystyczne dotyczące liczby szkół pracujących w trybie zdalnym i hybrydowym w porównaniu z poprzednim tygodniem, a także ich rozkład według województw.
Rozmowy dotyczyły również liczby osób zarażonych i przebywających na kwarantannie w jednostkach systemu oświaty oraz przełożenia obecnej sytuacji na bezpieczeństwo uczniów, a także nauczycieli pozostających w trybie nauki stacjonarnej.
Wyrażone podczas posiedzenia opinie ekspertów jednoznacznie wskazują na wartość, jaką niesie kampania edukacyjna promująca szczepienia. W trakcie spotkania Izabela Kucharska, zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego podkreślała konieczność przestrzegania zasad higienicznych i zachowywania reżimu sanitarnego przez wszystkich, bez względu na stan zaszczepienia.
Z kolei prof. Magdalena Marczyńska, kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego mówiła o dodatkowych zagrożeniach, jakie wynikają z przyprowadzania do przedszkoli i szkół dzieci z objawami chorobowymi. Podkreśliła również znaczenie rozwiązań, których celem jest prowadzenie zajęć stacjonarnych dla uczniów niekierowanych na kwarantannę. Taka możliwość wynika z wcześniejszej rekomendacji Rady z 19 listopada 2021 r.
Rada Konsultacyjna do spraw Bezpieczeństwa w Edukacji
W skład Rady powołanej 22 października 2020 r. przez Ministra Edukacji i Nauki wchodzą przedstawiciele MEiN, kuratorzy oświaty, dyrektorzy szkół, reprezentanci Głównego Inspektoratu Sanitarnego, specjaliści chorób zakaźnych, a także przedstawiciele rodziców.
Rada podejmuje działania m.in. na rzecz oceny sytuacji bezpieczeństwa sanitarno-higienicznego w jednostkach systemu oświaty oraz ustala priorytetowe cele w zakresie promocji właściwych zachowań w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.