W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Posiedzenie Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży z udziałem ministra edukacji

15.01.2020

W środę, 15 stycznia br. Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski wziął udział w posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, na której przedstawił informację na temat planowanych działań w zakresie oświaty i wychowania. W spotkaniu uczestniczyli również wiceminister Marzena Machałek oraz Maciej Kopeć.

Posiedzenie Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży z udziałem ministra edukacji. Ludzie siedzą przy stołach w dużej sali i dyskutują.

– Ogromna część naszej pracy to zadania kontynuowane. Uważamy, że szkoła wymaga pewnej stabilizacji i nie ma powodu ani potrzeby, aby z roku na rok dokonywać gigantycznych zmian, raczej interweniować tam gdzie od wielu lat zmiany nie było, a praktyka pokazuje, że jednak zmiany powinny być wprowadzone – podkreślił minister Dariusz Piontkowski.

W swoim wystąpieniu minister edukacji przypomniał najważniejsze programy rządowe, które będą kontynuowane w 2020 roku takie jak m.in.: „Posiłek w szkole i w domu", Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, a także „Wyprawka szkolna" czy „Aktywna Tablica”, dzięki którym wspierane są działania na rzecz edukacji.

Minister Dariusz Piontkowski poinformował również o kontynuowaniu programów i projektów mających na celu dokształcanie nauczycieli z wykorzystania nowych technologii w nauczaniu. Istotne będą również szkolenia dla kadry pedagogicznej pracującej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Podczas posiedzenia Komisji minister edukacji podkreślił konieczność zmian w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli.

– Za kilka lub kilkanaście miesięcy czeka nas duża zmiana ustawowa związana ze zmianami w pragmatyce zawodowej. To jest ta część reformy, która nie została przeprowadzona w poprzedniej kadencji. I chociaż były już pewne rozwiązania i propozycje, to nie budziły one powszechnej akceptacji. Dziś jednak zarówno związki zawodowe, samorząd terytorialny, rodzice, ale i sami nauczyciele mówią wyraźnie o tym, że dotychczasowy model awansu zawodowego wyczerpał swoje możliwości i nie wpływa w jakiś poważny sposób na podniesienie jakości edukacji. Chcielibyśmy, aby ten system awansu zawodowego w jakiś sposób motywował nauczycieli do lepszej pracy i przekładał się na efekty wychowawcze i edukacyjne - zaznaczył Dariusz Piontkowski. 

Minister edukacji poinformował o wznowieniu prac w ramach Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.

– Będziemy chcieli rozmawiać w najbliższych kilku miesiącach m.in. w ramach trójstronnego zespołu rządowo-samorządowo-związkowego na tematy związane z pragmatyką zawodową, a wiec na temat awansu zawodowego, oceniania nauczycieli, czasu pracy, systemu wynagradzania, a także o sposobie finansowania edukacji. To kwestia, zwłaszcza ze strony samorządu terytorialnego, budząca ogromne emocje i dosyć często wywołująca dyskusje. Na pewno o tym będziemy chcieli rozmawiać i o pomysłach, które się wokół tego tematu pojawiają - dodał minister Dariusz Piontkowski.

Zgodnie z zapowiedzią pierwsze po przerwie posiedzenie Zespołu będzie koncentrowało się przede wszystkim na wypracowaniu zmian w pragmatyce zawodowej nauczycieli. Jednym z istotnych tematów będą postępowania dyscyplinarne. 

– Mamy kilkadziesiąt różnych uwag dotyczących całego systemu postępowania dyscyplinarnego i temu chcielibyśmy poświęcić najbliższe posiedzenie - pokreślił Szef MEN.

Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty został powołany w listopadzie 2016 roku. Do prac w ramach Zespołu zaproszono reprezentantów związków zawodowych zrzeszających nauczycieli i pracowników oświaty, a także przedstawicieli samorządów. Najbliższe posiedzenie odbędzie się pod koniec stycznia br.

{"register":{"columns":[]}}