Posiedzenie Senackiej Komisji Edukacji z udziałem minister Barbary Nowackiej
18.04.2024
Minister Edukacji Barbara Nowacka wzięła udział w posiedzeniu senackiej Komisji Edukacji, na której przedstawiła informację na temat bieżących i planowanych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej. W spotkaniu uczestniczyła również sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer i podsekretarz stanu Paulina Piechna-Więckiewicz.
Minister Edukacji wymieniła zadania, które wykonane zostały przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w pierwszych miesiącach pracy. Wśród kluczowych działań wskazała rozstrzygnięcia konkursów na kuratorów oświaty.
Odpartyjniliśmy kuratoria. Zakończyły się ogólnodostępne i transparentne konkursy, w których zostali wyłonieni nowi kuratorzy oświaty
– powiedziała.
Minister poinformowała także, że w najbliższych dniach do konsultacji publicznych trafią projekty rozporządzeń dotyczących podstaw programowych.
Obecne podstawy programowe są przeładowane, to między innymi konsekwencja likwidacji gimnazjów
– argumentowała Barbara Nowacka.
Odbudowujemy też dialog społeczny. Regularnie spotykamy się ze związkami zawodowymi, ze stroną społeczną, organizacjami pozarządowymi
– dodała.
Minister Nowacka dodała, że do programu nauczania wprowadzony zostanie przedmiot „Edukacja Obywatelska” zamiast HiT-u, a także przy współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Ministerstwem Sportu i Turystyki przedmiot „Edukacja Zdrowotna” zamiast dotychczasowych lekcji WDŻ-u.
Podczas posiedzenia Komisji wiceminister Katarzyna Lubnauer podkreśliła konieczność kontynuowania prac związanych z rozszerzaniem ilości materiałów na zintegrowanej platformie edukacyjnej.
Dążymy do tego, żeby wszystkie podręczniki, które były dopuszczone do użytku przed rokiem 2020 miały swoje odpowiedniki cyfrowe. To umożliwi uczniom rezygnację z przyniesienia podręcznika ze szkoły do domu
– argumentowała.
Przypomniała również o decyzji dotyczącej wprowadzenia do klas I-III szkół podstawowych lekcji pierwszej pomocy.
Wiceminister Paulina Piechna-Więckiewicz w swoim wystąpieniu zrelacjonowała działania podjęte w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Zostały zrealizowane bądź są w trakcie realizowania liczne projekty oraz programy pilotażowe. Różne sektory i instytucje powinny podejmować wspólne działania na rzecz podniesienia dobrostanu psychicznego uczniów i uczennic. Tylko współpraca międzysektorowa jest w stanie przynieść pozytywne efekty dla dzieci i młodzieży
– argumentowała wiceministra Paulina Piechna-Więckiewicz.
Rośnie odsetek psychologów w każdej szkole. Kuratorzy współpracują ze szkołami i szukają rozwiązań, które mogą wspomóc szkołę, by zrealizować standardy
– dodała wiceministra.
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży oraz instytucjonalne wsparcie uczniów znajdujących się w kryzysie pozostaje ważnym aspektem dalszej pracy Ministerstwa Edukacji Narodowej.