Protokół z posiedzenia Polsko-Litewskiej Dwustronnej Komisji Ekspertów do badania problemów nauczania historii 2003
10.06.2009
Na podstawie artykułu 15 Programu współpracy między Ministerstwem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwem Oświaty a Nauki Republiki Litwy w Sulejówku pod Warszawą odbyło się posiedzenie Polsko-Litewskiej Dwustronnej Komisji Ekspertów do badania problemów nauczania historii.
W spotkaniu udział wzięli:
ze strony polskiej:
- prof. dr hab. Adam Suchoński - przewodniczący strony polskiej
- prof. dr hab. Mieczysław Jackiewicz
- prof. dr hab. Bohdan Łukaszewicz
- dr Aleksander Srebrakowski
- dr Marian Kowalski
- dr Piotr M. Unger - sekretarz strony polskiej
ze strony litewskiej:
- dr Juozas Tumelis - przewodniczący strony litewskiej
- dr Elmantas Meilus
- doc. dr Algis Kasperavičius
- Rimantas Jokimaitis - sekretarz strony litewskiej
Spotkanie przebiegało według następującego porządku dziennego:
- Otwarcie obrad
- Analiza polskich treści w litewskich podręcznikach historii, atlasach historycznych i geograficznych.
- Omówienie problematyki i zakresu dalszych prac komisji.
- Ustalenia końcowe: termin, miejsce i temat kolejnego spotkania, przyjęcie protokółu posiedzenia.
Ad 1
Obrady otworzył przewodniczący strony polskiej – prof. dr hab. Adam Suchoński, który powitał przybyłych i przedstawił członków polskiej strony Komisji, którzy nie uczestniczyli w poprzednim posiedzeniu.
Ad 2
Strona polska przedstawiła ocenę 12 litewskich podręczników historii, 2 atlasów histo-rycznych i 1 atlasu geograficznego. (Polskie podręczniki były recenzowane wroku 2002).
Podkreślono bardzo wysoki poziom edytorski zarówno podręczników jak atlasów, który stanowi niewątpliwy walor również ze względów dydaktycznych.
Zwrócono uwagę, że w podręcznikach wydanych po 2000 roku widać wyraźną zmianę na lepsze w przedstawianiu spraw polskich. Wszystkie problemy przedstawiane są bar-dziej obiektywnie, unika się wartościujących określeń nieprzychylnych dla Polaków i Polski.
Obok tych pozytywów w podręcznikach litewskich występują jednak pewne elementy odbiegające od ustaleń polskiej historiografii.
W części podręczników (zwłaszcza wydanych przed rokiem 2000) występują niektóre schematy i stereotypy będące powtórzeniem sformułowań historiografii początków XX wieku i okresu radzieckiego. Uwaga ta dotyczy w większym stopniu atlasów historycz-nych.
Zwrócono również uwagę na potrzebę podkreślania w tekstach podręczników tych ele-mentów, które wskazują współdziałanie obydwu narodów w różnych okresach dziejów (np. pomoc społeczeństwa polskiego dla Litwy w okresie ponownego odzyskiwania przez nią niepodległości).
Zdaniem strony polskiej byłoby wskazane zamieszczanie w litewskich podręcznikach historii informacji o stosunkach polsko-litewskich przed Jagiełłą. Dotyczy to zwłaszcza panowania Kazimierza Wielkiego.
Problemem wymagającym rozwiązania jest występowanie w podręcznikach zbyt daleko idących skrótów w informacjach dotyczących Polski. Niejednokrotnie może to powo-dować wypaczenie obrazu historii. Przy dokonywaniu selekcji materiału rzeczowego na-leżałoby raczej zrezygnować z niektórych faktów, po to by móc dokładniej przedstawić te, które są umieszczone w tekście podręcznika.
Szczegółowe uwagi zostały zamieszczone w recenzjach stanowiących załącznik do ni-niejszego protokółu.
Ad 3
Po dyskusji uwzględniającej wszystkie aspekty pracy Komisji przyjęto następujące założenia dalszej działalności Komisji:
- Nie ma możliwości podejmowania się oceny materiałów pomocniczych do nauczania historii i geografii, takich jak zeszyty ćwiczeń i poradniki metodyczne dla nauczycieli. Ocena podręczników historii i geografii będzie kontynuowana.
- Podręczniki geografii i atlasy geograficzne będą oceniane przez Komisję tylko w ta-kim zakresie, w jakim korespondują z historią i wiedzą o społeczeństwie.
- Należy przejść na inny niż dotychczas sposób recenzowania podręczników. Zamiast koncentrowania się na faktografii, należy dążyć do ocen związanych z koncepcją pod-ręcznika i miejscem problematyki polsko-litewskiej w tej koncepcji.
- Zadaniem Komisji będzie wypracowanie zaleceń dotyczących minimum wiedzy o po-szczególnych państwach i stosunkach polsko-litewskich, które powinny być przekaza-ne uczniom polskim i litewskim.
- Tematem prac Komisji powinno być również wzajemne zapoznawanie się ze stanowi-skiem historiografii obydwu krajów w wybranych problemach stosunków polsko-litewskich.
Ad. 4
Ustalono, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się w maju 2004 r. w Wilnie. Bę-dzie ono poświęcone następującym kwestiom:
- Minimum wiedzy o obydwu krajach, która powinna być przekazana uczniom pol-skim i litewskim. Teksty dotyczące minimum wiedzy o Litwie, strona litewska prze-kazała stronie polskiej.
- Ustalenie terminologii używanej w podręcznikach historii obydwu stron.
- Ocena polskich i litewskich podręczników geografii i atlasów geograficznych.
- Omówienie problemu: Odzyskania niepodległości przez Polskę i Litwę po I wojnie światowej, w kontekście sytuacji międzynarodowej.
Postanowiono, że przyjęty program posiedzenia Komisji w 2004 r. jest obowiązujący.
Ponadto Komisja zwraca się do ministerstw edukacji obydwu państw z prośbą o rozwa-żenie możliwości upowszechniania wyników poszczególnych posiedzeń wśród wydawców podręczników historii i geografii.
Na tym protokół zakończono i podpisano
Ze strony polskiej | Ze strony litewskiej |
prof. dr hab. Adam Suchoński | dr Juozas Tumelis |
Sulejówek, 8 maja 2003 r.
Informacje o publikacji dokumentu
- Ostatnia modyfikacja:
- 14.12.2023 19:57 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 14.12.2023 19:57 administrator gov.pl