W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizacja obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego / obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież przebywające w podmiotach leczniczych

28.08.2024

Dzieci i młodzież, objęci leczeniem w podmiocie leczniczym, podlegają realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Realizacja tego obowiązku odbywa się jednak w innych formach organizuje się uczniowi, odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie ucznia. Przepisy przewidują tu szereg rozwiązań.

Grafika przedstawiająca czwórkę dzieci siedzących przy stole i tekst: Realizacja obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego/obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież przebywające w podmiotach leczniczych

Obowiązki te spełnia się co do zasady w zorganizowanym w podmiocie leczniczym odpowiednio przedszkolu specjalnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym przedszkolnym lub szkolnym[1].

Pomimo, że przedszkola, szkoły i oddziały zorganizowane w podmiocie leczniczym mają status specjalnych, to przyjęcie do nich nie wymaga posiadania przez ucznia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Uczeń staje się uczniem szkoły specjalnej zorganizowanej w podmiocie leczniczym po przyjęciu do tego podmiotu.

Za prowadzenie tych przedszkoli i szkół odpowiada gmina lub powiat (odpowiednio), a w przypadku przedszkoli i szkół o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym - samorząd województwa.

W przedszkolach, szkołach podstawowych  i oddziałach realizowane jest - w czasie uzgodnionym z kierownikiem podmiotu leczniczego lub ordynatorem oddziału szpitalnego - nie tylko obowiązkowe roczne wychowanie przedszkolne czy kształcenie, ale także specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze.

Realizacja obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego/obowiązku szkolnego przez dziecko/ucznia przebywającego w podmiocie leczniczym

 

Dziecko/uczeń w podmiocie leczniczym leczone stacjonarnie:

  • w sytuacji, gdy podmiot leczniczy posiada przedszkole specjalne/ szkołę specjalną -> uczniowi organizuje się kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie;

  • niezależnie od posiadania lub nieposiadania przedszkoli specjalnych i szkół specjalnych przez podmiot leczniczy -> rodzic/pełnoletni uczeń może złożyć wniosek o zorganizowanie nauki zdalnej przez szkołę „macierzystą”;

  • w przypadku nieposiadania przedszkoli specjalnych i szkół specjalnych przez podmiot leczniczy -> rodzic/pełnoletni uczeń może zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z pisemnym wnioskiem o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne/indywidualne nauczanie organizuje dyrektor przedszkola/szkoły „macierzystej” w podmiocie leczniczym lub zdalnie).

Dziecko/uczeń leczone na oddziale dziennym:

  • kontynuuje naukę w przedszkolu/szkole „macierzystej”, jeżeli jest to dla dziecka/ucznia korzystne (w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły „macierzystej”);

  • niezależnie od posiadania lub nieposiadania przedszkoli specjalnych i szkół specjalnych przez oddział dzienny -> rodzic/pełnoletni uczeń może złożyć wniosek o zorganizowanie nauki zdalnej przez szkołę „macierzystą”;

  • w przypadku nieposiadania przedszkoli specjalnych i szkół specjalnych przez oddział dzienny -> rodzic/pełnoletni uczeń może zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z pisemnym wnioskiem o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania (indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne/indywidualne nauczanie organizuje dyrektor przedszkola/szkoły „macierzystej” na oddziale dziennym lub zdalnie).

Uwaga, ważne!

  • Przedszkole/szkoła „macierzysta” to przedszkole/szkoła, do której uczęszczało dziecko/uczeń przed przyjęciem do podmiotu leczniczego/na oddział dzienny.

  • Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie może być organizowane zdalnie (tj. z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość) wyłącznie  na wniosek rodziców/pełnoletniego ucznia.

  • W przypadku ucznia przebywającego w podmiocie leczniczym krócej niż 9 dni, odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły zorganizowanych w podmiocie leczniczym może odstąpić od organizowania zajęć edukacyjnych, z tym że dla ucznia przewlekle chorego, którego leczenie wymaga częstej hospitalizacji, organizuje się zajęcia edukacyjne niezależnie od okresu pobytu w podmiocie.

  • Dyrektor odpowiednio przedszkola lub szkoły zorganizowanych w podmiocie leczniczym, na wniosek nauczyciela, kierownika podmiotu lub upoważnionego przez niego lekarza, ze względu na stan zdrowia ucznia, może zezwolić na: odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zmniejszenie liczby godzin zajęć edukacyjnych, odstąpienie od udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych na czas wskazany przez lekarza.

  • Liczbę uczniów w oddziale przedszkola oraz w oddziale szkoły, zorganizowanych w podmiocie leczniczym, ustala odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły, w uzgodnieniu z organem prowadzącym przedszkole lub szkołę, oraz z uwzględnieniem szczególnych potrzeb psychofizycznych uczniów wynikających z ich stanu zdrowia.

  • Uczeń szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe może realizować w szkole zorganizowanej w podmiocie leczniczym programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej, innej niż szkoła, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do tego podmiotu leczniczego, oraz ramowy plan nauczania szkoły ponadpodstawowej zorganizowanej w podmiocie leczniczym, innej niż szkoła, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do tego podmiotu leczniczego, zaś po powrocie do szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, uzupełnia obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz zajęcia prowadzone w ramach praktycznej nauki zawodu, określone dla danej klasy szkoły, do której uczeń uczęszczał przed przyjęciem do podmiotu leczniczego. Dyrektor szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, do której uczęszczał uczeń, ustala sposób uzupełnienia przez tego ucznia obowiązkowych zajęć z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz praktycznej nauki zawodu.

  • Specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach w podmiotach leczniczych realizowane są w specjalnych grupach wychowawczych lub w specjalnym zespole pozalekcyjnym zajęć wychowawczych w formie: odrabiania lekcji,  zajęć wychowawczych oddziałujących terapeutycznie na psychikę dziecka (w tym zajęć czytelniczych, plastycznych, teatralnych, wokalno-muzycznych, gier i zabaw), spacerów, gier i zabaw na wolnym powietrzu, w tym usprawniających fizycznie.

Podstawy prawne:

  • art. 4 pkt 2 lit. b, art. 127 ust. 2, art. 127 ust. 17 i ust. 17a oraz art. 128 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854);

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2181);

  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2023 r. poz. 2468) w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2023r. poz. 2061).

Jak zapewnić dziecku przebywającemu w podmiocie leczniczym realizację obowiązku szkolnego/nauki? 

Rodzicu/Pełnoletni Uczniu:

  • zgłoś wychowawcy, pedagogowi szkolnemu, dyrektorowi przedszkola, szkoły pobyt dziecka/ucznia w podmiocie leczniczym lub na oddziale dziennym;

  • jeżeli w podmiocie leczniczym nie ma przedszkola specjalnego/szkoły specjalnej, na Twój wniosek szkoła macierzysta, umożliwia realizację w podmiocie leczniczym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w porozumieniu z kierownikiem tego podmiotu i organem prowadzącym tę szkołę;

  • na Twój wniosek złożony do dyrektora szkoły macierzystej, w podmiocie leczniczym możliwe jest także zorganizowanie indywidualnego nauczania w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem albo w sposób zdalny.

W takim przypadku potrzebne jest orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, które możesz uzyskać po złożeniu do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wniosku o wydanie ww. orzeczenia wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydanym przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego, w którym lekarz określa:

  1. przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
  2. rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły.

Dyrektorze przedszkola/szkoły:

  • ustal bieżącą sytuację ucznia (tryb leczenia, przewidywany czas pobytu w podmiocie leczniczym, formę kształcenia);

  • poinformuj rodzica/pełnoletniego ucznia o wszystkich możliwych rozwiązaniach kształcenia i ustal z rodzicem/pełnoletnim uczniem miejsce realizacji kształcenia oraz sposób/częstotliwość kontaktowania się;

  • poinformuj organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. właściwego terytorialnie kuratora oświaty, o sposobie lub sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Kierowniku podmiotu leczniczego w którym zorganizowano przedszkole specjalne, oddział przedszkolny w szkole podstawowej albo szkołę specjalną:

  • pamiętaj o zapewnieniu pomieszczeń dla prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowawczych;

  • przekaż szkole specjalnej lub oddziałowi specjalnemu dane uczniów (pochodzące z dokumentacji medycznej dotyczące oznaczenia pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości), niezbędne do prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania.

Wójcie/Burmistrzu/Prezydencie:

  • pamiętaj o zawarciu umowy i określeniu w umowie pomiędzy Twoim organem, a podmiotem leczniczym, w którym uczeń przebywa, warunków korzystania przez ucznia realizującego zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, z urządzeń technologicznych (sprzętu komputerowego, elektronicznego) i pomieszczeń podmiotu leczniczego oraz ponoszenia kosztów ich utrzymania i bezpiecznego użytkowania.

 

[1] Art. 4 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

{"register":{"columns":[]}}