Spotkanie z delegacją Parlamentu Europejskiego w MEiN
20.09.2022
19 września 2022 r. w MEiN odbyła się wizyta delegacji Parlamentu Europejskiego pod przewodnictwem Dolors Montserrat, związana z petycjami dotyczącymi edukacji uczniów z niepełnosprawnościami (nr 0956/2018 i 1186/2018).
Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEiN, Pełnomocnik Rządu do spraw wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego, odniosła się do problemów podnoszonych w petycjach oraz przedstawiła delegatom Parlamentu Europejskiego działania Ministerstwa Edukacji i Nauki na rzecz podnoszenia jakości edukacji włączającej w Polsce w świetle postanowień Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Przygotowanie uczniów z różnymi potrzebami do samodzielnego życia jest priorytetem działań podejmowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Chodzi o doskonalenie systemu, który pozwoli każdemu uczniowi rozwijać się na miarę jego możliwości oraz nabywać kompetencje społeczne potrzebne w dorosłości. Chodzi o szkołę, która pozwoli jak najlepiej przygotować się do życia społecznego, rodzinnego czy zawodowego.
Z roku na rok zwiększa się wysokość środków przeznaczonych na kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w samym 2022 r. kwota subwencji oświatowej wyniosła około 11 mld zł.
Ważna wczesna pomoc
Od kilku lat, we współpracy z uczelniami, praktykami oraz samorządami, prowadzone są działania, które służą doskonaleniu systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny. Zapewnienie pomocy już od najmłodszych lat pozwoli na to by dziecko jak najlepiej funkcjonowało w późniejszych latach w szkole. W roku szkolnym 2020/2021 wczesnym wspomaganiem rozwoju objętych było ponad 66,4 tys. dzieci (w 2008 r. 14 tys. dzieci). Dodatkowo w ramach realizowanego od 2017 r. rządowego Programu „Za życiem” w 305 ośrodkach koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych pomocą objęto ok. 51 tys. małych dzieci i ich rodzin.
Aktualne działania na rzecz uczniów
- Większa dostępność do pomocy specjalistycznej
Dodatkowe 180 mln zł przeznaczono w roku szkolnym 2021/22 na pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Od września 2022 r. rozpoczęto wdrażanie standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w placówkach ogólnodostępnych oraz integracyjnych. Planuje się, że dzięki tym działaniom liczba specjalistów zwiększy się z obecnych 21 tys. do 51 tys. w 2024 r. (wzrost o 143%).
- Szkolenia z edukacji włączającej
Trwają szkolenia z zakresu edukacji włączającej. Docelowo przeszkolonych zostanie 28 tys. osób, w tym dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści, przedstawiciele samorządów, pracownicy kuratoriów oświaty i rodzice. Koszt szkoleń to ok. 52 mln zł.
Lepsza jakość kształcenia
- W 2022 r. uruchomiono finansowane z budżetu MEiN studia podyplomowe na czterech kierunkach: wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny, praca w klasach zróżnicowanych, doradca rodziny i metodyka wspierania komunikacji językowej uczniów.
- Opracowane zostały standardy oceny funkcjonalnej oraz nowoczesne narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju dzieci i uczniów oraz materiały do pracy postdiagnostycznej. W 2022 r. rozpoczną się szkolenia pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych w zakresie oceny funkcjonalnej.
- Trwa pilotaż 23 Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą.
- Trwa pilotaż nowego stanowiska niepedagogicznego - asystenta ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Trwa opracowywanie standardów prowadzenia psychoterapii i terapii w jednostkach oświatowych.
- Zintegrowana Platforma Edukacyjna, na której udostępniono materiały edukacyjne i ćwiczeniowe, w tym wersji łatwej do czytania i zrozumienia oraz w polskim języku migowym.
W trakcie przygotowania
Trwają prace nad przygotowaniem nowych rozwiązań w zakresie utworzenia krajowego systemu wsparcia dzieci, uczniów i rodzin, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, oceny funkcjonalnej, a także superwizji w edukacji.