Spotkanie Zespołu ds. rozwoju systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki
11.01.2023
Podsumowanie propozycji zmian dotyczących ewaluacji na okres 2022-2025 to główny temat spotkania Zespołu do spraw rozwoju systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki. W dyskusji udział wziął Minister Przemysław Czarnek, który wręczył dr. hab. Konradowi Janowskiemu, prof. AEH akt powołania do Zespołu.
Podczas spotkania dyskutowano nad przedstawionymi propozycjami zmian w systemie ewaluacji jakości działalności naukowej i kategoryzacji, których celem jest usprawnienie systemu i wyeliminowanie niedoskonałości odnotowanych w trakcie aktualnej edycji ewaluacji i kategoryzacji podmiotów w dyscyplinach nauki.
Ewaluacja podmiotów w dyscyplinach nauki stanowi ważny instrument polityki naukowej państwa (PNP).
Cele systemu ewaluacji obejmują:
- zapewnienie odpowiedzialności za inwestycje publiczne w badania naukowe oraz przedstawienie faktów dotyczących korzyści płynących z tych inwestycji,
- dostarczenie informacji porównawczych i ustalenie mierników reputacji naukowej do użytku w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki, w postaci informacji publicznej,
- dostarczenie podstaw do alokacji środków na badania naukowe,
- dostarczenie podstaw do przyznania uprawnień podmiotom w dyscyplinach nauki.
Polski program ewaluacji jakości działalności naukowej rozwija się od lat 90. poprzedniego stulecia. Ocena wielokryterialna pojawiła się w roku 2009 i od tej pory – z każdą kolejną edycją ewaluacji i kategoryzacji – była rozwijana w sposób ewolucyjny, prowadząc do aktualnie obowiązującego systemu.
Obecny model ewaluacji ma charakter zrównoważony, parametryczno-ekspercki, z uwzględnieniem stale wzrastającej roli ekspertów w ocenie jakości działalności naukowej. Odpowiada to aktualnym trendom w ocenie działalności naukowej występującym w krajach europejskich (np. brytyjski REF, francuski HCERES, holenderski SEP, etc.) oraz inicjowanemu aktualnie przez Komisję Europejską, przy wsparciu wielu interesariuszy systemu, procesowi reformy procedur oceny w sektorze badań naukowych (The Agreement on the Reforming Research Assessment).
Ewolucja obowiązującego aktualnie systemu ewaluacji i kategoryzacji podmiotów w dyscyplinach nauki
Założenia
- Ocena podmiotów powinna odbywać się w dwóch etapach: ewaluacja i kategoryzacja.
- Ewaluacja powinna dotyczyć jakości działalności naukowej w dyscyplinach nauki.
- System ewaluacji powinien być możliwie prosty i przejrzysty, zrozumiały dla wszystkich uczestników procesu oceny, a równocześnie odpowiadać złożoności ewaluowanych podmiotów.
- Model ewaluacji powinien stanowić rozwinięcie istniejącego aktualnie modelu.
- System ewaluacji powinien mieć charakter zrównoważony, parametryczno-ekspercki, wsparty stosownym oprogramowaniem.
Skład Zespołu
Zadaniem zespołu jest m.in. opracowywanie i przedstawianie Ministrowi Edukacji i Nauki propozycji zmian prawnych w zakresie dokonywania oceny jakości kształcenia i prowadzenia działalności naukowej. W jego skład wchodzą przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych:
- dr. hab. Grzegorz Górski – przewodniczący Zespołu,
- prof. dr hab. Arkadiusz Adamczyk,
- dr hab. Andrzej Bisztyga prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego,
- prof. dr hab. inż. arch. Wojciech Bonenberg,
- prof. dr hab. Jerzy Duszyński,
- dr hab. Kinga Flaga-Gieruszyńska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego,
- prof. dr hab. Zdzisław Gajewski,
- dr hab. Sabina Grabowska prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego,
- dr Mateusz Grochowski,
- dr hab. Konrad Janowski, prof. AEH,
- prof. dr hab. Krystian Kiełb,
- dr Igor Kilanowski,
- dr Remigiusz Kopoczek,
- prof. dr hab. Mirosław Krajewski,
- dr hab. Konrad Kubiński prof. KUL,
- dr Ryszard Majer,
- dr Marek Majewski,
- mgr Karol Robert Marchel,
- dr. hab. Maciej Masłyk prof. KUL,
- mgr inż. Jarosław Olszewski,
- dr hab. Marcin Pałys, prof. UW,
- prof. dr hab. Marek Pietraś,
- prof. dr hab. inż. Leszek Rafalski,
- dr hab. Joanna Sanecka-Tyczyńska,
- prof. dr hab. inż. Błażej Skoczeń,
- prof. dr hab. n. med. Maciej Słodki,
- ks. dr hab. Tadeusz Stanisławski prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego,
- dr hab. Dariusz Surowik, prof. Akademii Nauk Stosowanych w Łomży,
- dr hab. Katarzyna Święch-Kujawska prof. Uniwersytetu Szczecińskiego,
- prof. dr hab. Waldemar Tłokiński,
- dr hab. Waldemar Urbanik prof. Akademii Nauk Stosowanych Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Szczecinie,
- prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn,
- prof. dr hab. Stanisław Wrzosek,
- dr Marcin Zarzecki,
- prof. dr hab. Elżbieta Żądzińska.