Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów, przygotowanie kadr do edukacji włączającej – międzynarodowa konferencja MEN
10.12.2020
Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek zainaugurował dziś, 10 grudnia konferencję naukowo-metodyczną „Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery”. W wydarzeniu wzięła udział również wiceminister Marzena Machałek.
– Jako państwo musimy zrobić wszystko, co jest możliwe, aby wychodzić naprzeciw potrzebom dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodzin. To kluczowa kwestia. Pracujemy nad kompleksowym wsparciem dziecka z niepełnosprawnością na wczesnym etapie rozwoju po to, aby jeszcze przed rozpoczęciem edukacji, praca z nim i jego rodziną, rehabilitacja oraz opieka pozwalały na jak najlepsze przygotowanie do edukacji - powiedział minister Przemysław Czarnek.
Na temat bieżących działań MEN mówiła podczas konferencji wiceminister edukacji.
– Edukacja włączająca jest faktem. Nie ma dobrej edukacji bez edukacji włączającej. Przygotowujemy się do tego, by szkoła była dostępna dla każdego ucznia i dawała mu szansę rozwoju, a także wspierała rodzinę w tych wysiłkach - podkreśliła wiceminister Marzena Machałek.
Edukacja włączająca z perspektywy międzynarodowej
Podczas konferencji rozmawiano o polityce Unii Europejskiej w zakresie przygotowania nauczycieli do edukacji włączającej, a także kierunkach wsparcia w nowej perspektywie finansowej UE. Tematem było również wsparcie techniczne Unii Europejskiej dla reform strukturalnych w państwach członkowskich. Możliwości i przykłady wsparcia w obszarze przygotowania kadr do edukacji włączającej.
Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano, że Polska jest liderem w pracach nad poprawą dostępności szkół dla wszystkich uczniów.
Prezentowane były wnioski z metaanalizy identyfikowanych wyzwań i przyjętych rozwiązań w krajach europejskich. Mówiono o rezultatach projektu Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej pn. Teacher Professional Learning for Inclusion (TPL4I). Pokazywane były także wyniki badań na temat kształcenia nauczycieli dla edukacji włączającej w perspektywie uczelni i nauczycieli.
Podczas konferencji odbyła się dyskusja dotycząca nowych standardów kształcenia nauczycieli. Uczestnicy zastanawiali się na tym czy sposób skuteczny przygotowują one do prowadzenia edukacji włączającej.
Zaproszeni prelegenci mówili o profilu kompetencyjnym nauczyciela edukacji włączającej, czynnikach decydujących o efektywności wspierania uczniów w modelu edukacji włączającej – wynikach metaanalizy danych jakościowych zebranych w badaniu praktyki włączającej w szkołach podstawowych. Jak budować szkołę dla wszystkich uczniów wobec wyzwań, możliwości i barier? A także o samorozwoju i kształceniu ustawicznym nauczycieli.
Ponad 400 uczestników i międzynarodowi eksperci
W konferencji wzięło udział ponad 400 uczestników, wśród nich: nauczyciele, akademicy, dyrektorzy, przedstawiciele środowiska oświatowego, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także reprezentanci instytucji międzynarodowych.
Wśród prelegentów znaleźli się również przedstawiciele Komisji Europejskiej, Ministerstwa Edukacji Norwegii, Ministerstwa Edukacji Hesji, pracownicy naukowi uczelni polskich, przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Instytutu Badań Edukacyjnych i MEN.
Organizatorami konferencji byli Ministerstwo Edukacji Narodowej i Instytut Badań Edukacyjnych. Konferencja została zaplanowana na dwa dni. W piątek, 11 grudnia odbędą się warsztaty, o wsparciu kompetencyjnym nauczyciela i wdrażania edukacji włączającej.
Program konferencji znajduje się na stronie internetowej
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej