Szkoła nowoczesna, gotowa na wyzwania przyszłości. Konferencja o kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
19.06.2024
Szkoła odpowiadająca na wyzwania przyszłości, bezpieczna i troszcząca się o dobrostan uczniów to nasze najważniejsze cele – powiedziała podczas konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN. Wiceminister przedstawiła główne kierunki polityki oświatowej na przyszły rok szkolny oraz wskazane przez ministra edukacji tematy kontroli planowych dla kuratorów oświaty.
Główne obszary polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej to przede wszystkim działania w zakresie edukacji prozdrowotnej, proobywatelskej, wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, podnoszenia jakości edukacji włączającej. To również kształcenie umiejętności cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, upowszechnianie zasad bezpieczeństwa w Internecie czy profilaktyka zagrożeń. Poza tym: wspieranie umiejętności zawodowych, współpraca z pracodawcami, kształcenia uczniów z doświadczeniem uchodźczym oraz nauczanie języka polskiego jako obcego.
Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że dla MEN ważna jest edukacja zdrowotna uczniów, a szczególnie dbałość o kondycję psychiczną i fizyczną ludzi młodych. Dodała, że w roku szkolnym 2024/2025 będą oni poszerzać swoje umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy, a nauczyciele zyskają możliwość doskonalenia zawodowego w tym obszarze.
Stawiamy na edukację prozdrowotną. To jedno z największych wyzwań współczesności.
Prócz dobrostanu psychofizycznego uczniów i uczennic, MEN stawia też na edukację włączającą.
Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i troska o to, żeby miały one w szkole wszelką pomoc, by czuły się dobrze w szkole – to jedno z naszych podstawowych zadań.
Kolejnym jest formowanie wśród dzieci i młodzieży obywatelskich, patriotycznych oraz proobronnych postaw. To oczywiste zadanie szkoły – podkreśliła Minister Katarzyna Lubnauer, wspominając także o „Edukacji z wojskiem”, wspólnym programie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej, którego pilotaż właśnie dobiegł końca.
Podczas wystąpienia Sekretarz stanu w MEN zwróciła uwagę, jak istotne jest dziś kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniów oraz upowszechnianie zasad higieny cyfrowej. W tym kontekście Katarzyna Lubnauer podkreśliła szczególną rolę nauk ścisłych i przyrodniczych:
Wspieramy myślenie analityczne i edukację w dziedzinie nauk przyrodniczych. Przygotowujemy młodzież na wyzwania, jakie stawia przed nimi sztuczna inteligencja. Dlatego przedmioty ścisłe i przyrodnicze będą priorytetem w roku szkolnym 2024/2025
– zaznaczyła.
Nie mniej ważne jest dla MEN rozwijanie szkolnictwa branżowego, w tym wspieranie umiejętności zawodowych, doradztwo zawodowe, współpraca z pracodawcami.
Ważne, by ten obszar był elementem przyszłości polskiej edukacji i szans dla młodych ludzi
– mówiła.
Kolejną kwestią jest włączenie w system oświaty uczniów z Ukrainy.
Edukacja w Polsce będzie dla nich obowiązkiem, dlatego szkoły muszą być na ich edukację przygotowane.
Katarzyna Lubnauer dodała, że nauczyciele muszą nauczyć się pracować z dziećmi z doświadczeniem uchodźczym i wiedzieć, jak uczyć dziecko, które nie zna języka polskiego.
To wielkie wyzwanie dla polskich nauczycieli, ale też dla ministerstwa.
Wiceminister przedstawiła też zadania nadzorcze dla kuratorów oświaty w ramach planowanych kontroli. O września będą to: sprawdzanie w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych spełniania obowiązku tzw. zerówki, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki; sprawdzenie w przedszkolach, szkołach specjalnych organizacji kształcenia, działań opiekuńczo-wychowawczych, sprawdzenie w szkołach podstawowych organizacji doradztwa zawodowego, sprawdzenie funkcjonowania branżowych centrów umiejętności, sprawdzenie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego i obowiązków dyrektorów w zakresie wykorzystywania środków finansowych na doskonalenie nauczycieli w szkołach podstawowych z najniższymi wynikami egzaminu ósmoklasisty.
Chcemy wesprzeć nauczycieli, dając im możliwość podejmowania studiów, które pomogą w osiąganiu lepszych rezultatów w pracy z uczniami. Chcemy wesprzeć dyrektorów w umożliwianiu dydaktykom doskonalenia zawodowego.
Wiceminister wskazała, że w nadzorze pedagogicznym nie chodzi o kontrolę i karę, ale przede wszystkim o wsparcie ze strony kuratorów oświaty.
Kierunki polityki oświatowej: https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20242025