W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szkoła nowoczesna, gotowa na wyzwania przyszłości. Konferencja o kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

19.06.2024

Szkoła odpowiadająca na wyzwania przyszłości, bezpieczna i troszcząca się o dobrostan uczniów to nasze najważniejsze cele – powiedziała podczas konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN. Wiceminister przedstawiła główne kierunki polityki oświatowej na przyszły rok szkolny oraz wskazane przez ministra edukacji tematy kontroli planowych dla kuratorów oświaty.

Na tle białej ścianki z napisem Ministerstwo Edukacji Narodowej stoi wiceminister Katarzyna Lubnauer w ręku trzyma bordową teczkę z godłem Polski i mówi do mikrofonu. W tle flagi Polski i UE.

Główne obszary polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej to przede wszystkim działania w zakresie edukacji prozdrowotnej, proobywatelskej, wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, podnoszenia jakości edukacji włączającej. To również kształcenie umiejętności cyfrowych wśród uczniów i nauczycieli, upowszechnianie zasad bezpieczeństwa w Internecie czy profilaktyka zagrożeń. Poza tym: wspieranie umiejętności zawodowych, współpraca z pracodawcami, kształcenia uczniów z doświadczeniem uchodźczym oraz nauczanie języka polskiego jako obcego.

Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że dla MEN ważna jest edukacja zdrowotna uczniów, a szczególnie dbałość o kondycję psychiczną i fizyczną ludzi młodych. Dodała, że w roku szkolnym 2024/2025 będą oni poszerzać swoje umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy, a nauczyciele zyskają możliwość doskonalenia zawodowego w tym obszarze.

Stawiamy na edukację prozdrowotną. To jedno z największych wyzwań współczesności.

Prócz dobrostanu psychofizycznego uczniów i uczennic, MEN stawia też na edukację włączającą.

Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i troska o to, żeby miały one w szkole wszelką pomoc, by czuły się dobrze w szkole – to jedno z naszych podstawowych zadań.

Kolejnym jest formowanie wśród dzieci i młodzieży obywatelskich, patriotycznych oraz proobronnych postaw. To oczywiste zadanie szkoły – podkreśliła Minister Katarzyna Lubnauer, wspominając także o „Edukacji z wojskiem”, wspólnym programie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej, którego pilotaż właśnie dobiegł końca.

Podczas wystąpienia Sekretarz stanu w MEN zwróciła uwagę, jak istotne jest dziś kształtowanie kompetencji cyfrowych uczniów oraz upowszechnianie zasad higieny cyfrowej. W tym kontekście Katarzyna Lubnauer podkreśliła szczególną rolę nauk ścisłych i przyrodniczych:

Wspieramy myślenie analityczne i edukację w dziedzinie nauk przyrodniczych. Przygotowujemy młodzież na wyzwania, jakie stawia przed nimi sztuczna inteligencja. Dlatego przedmioty ścisłe i przyrodnicze będą priorytetem w roku szkolnym 2024/2025

– zaznaczyła.

Nie mniej ważne jest dla MEN rozwijanie szkolnictwa branżowego, w tym wspieranie umiejętności zawodowych, doradztwo zawodowe, współpraca z pracodawcami.

Ważne, by ten obszar był elementem przyszłości polskiej edukacji i szans dla młodych ludzi

– mówiła.

Kolejną kwestią jest włączenie w system oświaty uczniów z Ukrainy.

Edukacja w Polsce będzie dla nich obowiązkiem, dlatego szkoły muszą być na ich edukację przygotowane. 

Katarzyna Lubnauer dodała, że nauczyciele muszą nauczyć się pracować z dziećmi z doświadczeniem uchodźczym i wiedzieć, jak uczyć dziecko, które nie zna języka polskiego.

To wielkie wyzwanie dla polskich nauczycieli, ale też dla ministerstwa.

Wiceminister przedstawiła też zadania nadzorcze dla kuratorów oświaty w ramach planowanych kontroli. O września będą to: sprawdzanie w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych spełniania obowiązku tzw. zerówki, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki; sprawdzenie w przedszkolach, szkołach specjalnych organizacji kształcenia, działań opiekuńczo-wychowawczych, sprawdzenie w szkołach podstawowych organizacji doradztwa zawodowego, sprawdzenie funkcjonowania branżowych centrów umiejętności, sprawdzenie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego i obowiązków dyrektorów w zakresie wykorzystywania środków finansowych na doskonalenie nauczycieli w szkołach podstawowych z najniższymi wynikami egzaminu ósmoklasisty.

Chcemy wesprzeć nauczycieli, dając im możliwość podejmowania studiów, które pomogą w osiąganiu lepszych rezultatów w pracy z uczniami. Chcemy wesprzeć dyrektorów w umożliwianiu dydaktykom doskonalenia zawodowego.

Wiceminister wskazała, że w nadzorze pedagogicznym nie chodzi o kontrolę i karę, ale przede wszystkim o wsparcie ze strony kuratorów oświaty.

Kierunki polityki oświatowej: https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20242025

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}