W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szkoła przyszłości już dziś – tweetup w Ministerstwie Edukacji i Nauki

31.08.2023

Inwestycje w nowoczesną edukację, kompetencje przyszłości, znajomość tradycji i historii, kondycja fizyczna i zdrowie oraz finansowanie edukacji – to najważniejsze tematy podejmowane podczas spotkania z użytkownikami mediów społecznościowych.

Czterech mężczyzn i kobieta siedzą na krzesłach, kobieta trzyma mikrofon i mówi. W tle duży telebim z wyświetlanymi napisami i biało czerwona flaga.

Kompetencje przyszłości i znajomość tradycji i historii

Pierwszy z paneli był poświęcony inwestycjom w cyfrową edukację oraz rozwijaniu znajomości historii i tradycji w polskich szkołach. W dyskusji wzięli udział: minister Przemysław Czarnek, wiceminister Tomasz Rzymkowski, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji cyfrowej Antoni Rytel oraz prezes Fundacji Arte et Marte Tomasz Dobosz. 

– Polska szkoła to szkoła nowoczesna, w której jest coraz więcej pieniędzy – mówił minister Przemysław Czarnek, zwracając uwagę na rekordowe inwestycje w nowoczesną edukację. Szef MEiN podkreślał jednocześnie, że rozwój technologiczny i postęp cyfrowy w polskich szkołach jest dostrzegany za Zachodzie Europy. Jak wskazywał, nowoczesne przedsięwzięcia dydaktyczne spotykają się z ogromnym zainteresowaniem w innych krajach. Przykładem takiej inicjatywy jest film „Kartka z Powstania” zrealizowany w technologii VR, który z ogromnym zainteresowaniem oglądali widzowie we Włoszech, Niemczech czy w Stanach Zjednoczonych. 

Z kolei prezes Fundacji Arte et Marte Tomasz Dobosz, koordynator projektu „Innowacyjna historia”, podkreślał, że film jest odpowiedzią na to, w jaki sposób młodzi ludzie zdobywają wiedzę o świecie i jak odbierają rzeczywistość. Przemawia językiem, który znają z cyfrowego świata i w atrakcyjny dla nich sposób pomaga im rozwijać wiedzę historyczną. 

– Dogoniliśmy i prześcignęliśmy państwa wysoko rozwinięte – tak inwestycje w nowoczesną edukację ocenił natomiast wiceminister Tomasz Rzymkowski. Sekretarz Stanu w MEiN wskazywał, że technologie, z jakich młodzi ludzie korzystają w polskich szkołach są na takim samym poziomie lub przewyższają te, z których na co dzień korzystają uczniowie w Europie Zachodniej. Wiceminister Tomasz Rzymkowski zauważył jednocześnie, że efektem nakładów na nowoczesną edukację są m.in. bardzo wysokie wyniki polskich uczniów w testach sprawdzających umiejętność czytania ze zrozumieniem. W tych badaniach polscy uczniowie plasują się w czołówce europejskiej. 

Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji cyfrowej Antoni Rytel zwracał z kolei uwagę, że szkoła przyszłości to wstęp do gospodarki przyszłości. Inwestycje w nowoczesną edukację przyniosą efekty w przyszłości w postaci wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy będą radzili sobie w dynamicznie zmieniającym się świecie. 

Kondycja fizyczna i zdrowie oraz finansowanie edukacji 

Wśród tematów podejmowanych podczas drugiego panelu były rekordowe nakłady na oświatę oraz zdrowie i kondycja fizyczna uczniów. 

 Jak podkreślał wiceminister Dariusz Piontkowski – Nowoczesności nie byłoby, gdyby nie dodatkowe pieniądze. Sekretarz Stanu w MEiN zauważył, że rząd przeznacza rekordowe środki na edukację nie tylko w subwencji oświatowej, ale przekazuje je samorządom za pośrednictwem nowych programów i przedsięwzięć. Zaznaczył, że subwencja oświatowa, która w 2023 r. wzrosła o ok. 20 proc. w kolejnym roku zostanie zwiększona i wyniesie ok. 75 mld zł.

Wiceminister Dariusz Piontkowski przypomniał również, że w latach 20216-2023 rząd przekazał samorządom rekordowe środki na rozwój infrastruktury edukacyjnej w wysokości 13,7 mld zł. 

Dodatkowe wsparcie szkół to także programy i przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki, których wcześniej nie było w systemie edukacji. Temat ten przybliżył Naczelnik Wydziału Zadań Zleconych i Inicjatyw Ministra w Departamencie Programów Naukowych i Inwestycji Piotr Kowalczyk. Podkreślił, że dzięki zmianom w Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych oraz Ustawie o systemie oświaty możliwe było wsparcie szkół niesamorządowych i organizacji pozarządowych, które wcześniej nie były objęte finansowaniem. Wskazywał jednocześnie, że inicjatywy te cieszą się ogromnym zainteresowaniem szkół, co potwierdza m.in. liczba składanych wniosków w tych programach. Zaznaczył, że szkoły potrzebują dodatkowe wsparcia, aby wspierać rozwój dzieci i młodzieży. 

Przewodnicząca Rady Dzieci i Młodzieży mówiła natomiast o coraz większej świadomości i wrażliwości na problemy związane z kondycją psychiczną uczniów. – Doszliśmy do tego, że zdrowie psychiczne przestaje być tematem wstydliwym i nieobecnym – podkreśliła.

Wideo

Zdjęcia (14)

{"register":{"columns":[]}}