W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiceminister Marzena Machałek gościem konferencji „Projektowane zmiany oparte na modelu edukacji dla wszystkich”

25.10.2021

Dziś, 25 października wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek wzięła udział w konferencji informacyjno-konsultacyjnej dla samorządów „Projektowane zmiany oparte na modelu edukacji dla wszystkich”. Organizatorami wydarzenia były Ośrodek Rozwoju Edukacji przy współpracy Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej MEiN.

Wiceminister Marzena Machałek wzięła udział w konferencji informacyjno-konsultacyjnej dla samorządów „Projektowanie zmiany oparte na Modelu Edukacji dla Wszystkich”, wiceminister Marzena Machałek przemawia podczas konferencji.

Dwudniowa konferencja poświęcona jest omówieniu wypracowanych rozwiązań prawnych i finansowych opartych na modelu edukacji dla wszystkich.  

Podczas wydarzenia Sekretarz Stanu w MEiN Marzena Machałek mówiła o tym, że Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad ustawą o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin, w której zaplanowano zmiany mające na celu podniesienie jakości edukacji włączającej w Polsce.

– Chciałabym, żeby dyskusja podczas tej konferencji była owocna. Oczekuję od Państwa merytorycznego wsparcia w działaniach ministerstwa. Trudno jest znaleźć złoty środek, który te wszystkie przepisy uporządkuje, dobrze skieruje środki i dobrze oceni sytuację, a  z drugiej strony nie utraci tego, co już udało się zrealizować – mówiła podczas konferencji wiceminister Marzena Machałek.

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  •  wdrożenia rozwiązań na rzecz międzyresortowości i kompleksowości wsparcia świadczonego dzieciom, uczniom i rodzinom, od gmin aż po poziom resortów – Krajowy System Wsparcia dzieci, uczniów i rodzin,
  •  wprowadzenia nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodzin (WWR), który zintegruje dotychczasowe rozwiązania oferowane dzieciom w wieku od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, świadczone w różnych sektorach,
  • zmiany sposobu oceny potrzeb dzieci i uczniów oraz planowania, udzielania i oceny efektywności udzielanego wsparcia poprzez zastosowanie oceny funkcjonalnej oraz sposobu finansowania zadań w tym zakresie – wdrożenie podejścia biopsychospołecznego oraz wykorzystanie Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF),
  • standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w tym ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i integracyjnych,
  • uregulowanie możliwości pełnienia przez szkoły i placówki specjalne nowej roli i zadań w zakresie wspierania przedszkoli i szkół ogólnodostępnych i integracyjnych (Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – SCWEW),
  • uzupełnienie obecnych możliwości doskonalenia oraz rozwoju zawodowego nauczycieli i specjalistów o superwizję.

Konferencja została zorganizowana w ramach projektu pozakonkursowego „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów”- II etap, Działanie 2.10. Wysoka jakość systemu oświaty, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014- 2020, realizowany w Partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich.
 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}