Wiceminister Tomasz Rzymkowski uczestniczył w posiedzeniu Rady UE ds. edukacji, młodzieży, kultury i sportu
07.03.2023
Tomasz Rzymkowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, Pełnomocnik Rządu ds. rozwoju i umiędzynarodowienia edukacji i nauki reprezentował Polskę podczas posiedzenia Rady UE ds. edukacji, młodzieży, kultury i sportu, które odbyło się 7 marca w Brukseli.
Głównym punktem porannej części Rady UE była debata ministrów edukacji na temat braków kadrowych nauczycieli oraz wyzwań związanych z przyciąganiem, doskonaleniem zawodowym i zatrzymywaniem w zawodzie wykwalifikowanych oraz dobrze wyszkolonych osób. Dyskusja potwierdziła, że wszystkie państwa członkowskie, w mniejszym lub większym stopniu mierzą się z tym problemem i zauważają coraz mniejsze zainteresowanie pracą w zawodzie nauczyciela.
Na rolę nauczycieli w rozwoju systemu edukacji zwracał uwagę wiceminister Tomasz Rzymkowski: – Skuteczność wszelkich reform systemu edukacji zależy od nauczycieli, od ich przygotowania, kwalifikacji i zaangażowania, a także motywacji i chęci uczenia się w ciągu całego życia.
Sekretarz Stanu w MEiN odniósł się również do kwestii ukraińskiej: – Obecne wyzwanie związane z zapewnieniem kształcenia dla tysięcy uczniów-uchodźców z Ukrainy w polskich szkołach pokazuje, jak dużo zależy od odpowiedniego przygotowania nauczycieli do pracy w szybko zmieniających się warunkach.
Ponadto Rada UE przyjęła konkluzje w sprawie umiejętności i kompetencji na potrzeby transformacji ekologicznej. Wskazuje się w nich, że aby dokonać przejścia na nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę, konieczne będą umiejętności oraz kompetencje związane z zieloną transformacją, a także podnoszenie i zmiana kwalifikacji siły roboczej. Dlatego też polityka w zakresie kształcenia i szkolenia oraz inwestycje ukierunkowane na umiejętności związane z zieloną transformacją mają kluczowe znaczenie dla przyszłej odporności i dobrobytu Europy.
Poza formalnym posiedzeniem Rady UE odbył się lunch ministrów edukacji poświęcony tematowi nauczycieli-uchodźców z Ukrainy i ich włączenia w system edukacji państw unijnych. Celem szwedzkiej prezydencji była wymiana informacji pomiędzy ministrami, w jaki sposób potencjał ukraińskich nauczycieli może być wykorzystany w państwach przyjmujących.