W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kielce, Lublin, Olsztyn i Poznań – kolejne Wojewódzkie Okrągłe Stoły Edukacyjne za nami

04.09.2019

W środę, 4 września br. członkowie kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej uczestniczyli w Wojewódzkich Okrągłych Stołach Edukacyjnych. W wydarzeniu w Kielcach wziął udział minister Dariusz Piontkowski, w Lublinie – wiceminister Marzena Machałek, Olsztyn odwiedziła wiceminister Iwona Michałek, a Poznań – wiceminister Maciej Kopeć.

Świętokrzyski Okrągły Stół Edukacyjny

- Polska szkoła potrzebuje spokoju. Polscy uczniowie i rodzice chcą, aby można było spokojnie zdobywać wiedzę. Mam nadzieję, że także nauczyciele doceniają to, co zmienia się chociażby pod kątem ich wynagrodzeń – powiedział podczas Świętokrzyskiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego minister Dariusz Piontkowski, odnosząc się do rozpoczynającego się właśnie roku szkolnego.

Podczas obrad w Kielcach minister edukacji poinformował również o planowanych zmianach w systemie kształcenia nauczycieli.

 - Musimy porozmawiać o tym, jak doprowadzić do lepszego kształcenia nauczycieli. Ten proces rozpoczynamy już w październiku tego roku. Nie wszystkie uczelnie będą mogły kształcić na kierunkach pedagogicznych, tylko te najlepsze, te najlepiej przygotowane. Wspólnie z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego opracowaliśmy standardy kształcenia nauczycieli. Mamy nadzieję, że długofalowo pozwoli to przygotować dobrze przygotowanych nauczycieli do pracy w tym wymagającym zawodzie” – zaznaczył minister. – Bardzo budująca dyskusja, która pokazuje, że wszystkie środowiska chcą rozmawiać o polskiej szkole. Chcą, aby ta szkoła była jak najlepsza, aby kształciła jak najlepiej i przygotowywała uczniów do kolejnych etapów nauczania, bądź dorosłego życia - podsumował obrady szef resortu edukacji.

Podsumowując Świętokrzyski Okrągły Stół Edukacyjny minister Dariusz Piontkowski podkreślił, że spotkanie było merytoryczne i w dobrej atmosferze. 

- Bardzo budująca dyskusja, która pokazuje, że wszystkie środowiska chcą rozmawiać o polskiej szkole. Chcą, aby ta szkoła była jak najlepsza, aby kształciła jak najlepiej i przygotowywała uczniów do kolejnych etapów nauczania, bądź dorosłego życia - podkreślił Szef MEN. 

W Lublinie miały miejsce obrady Lubelskiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego z udziałem wiceminister Marzeny Machałek. 

Podczas konferencji prasowej wiceminister podkreśliła, że główne wnioski z lubelskiego spotkania dotyczyły m.in. podstaw programowych, finansowania oświaty oraz systemu kształcenia nauczycieli.

- Trzeba się przyjrzeć systemowi kształcenia nauczycieli i doborowi ludzi młodych do tego zawodu, na to tu wszyscy zwracali uwagę. Bardzo ważną sprawą jest kwestia kompetencji dyrektora szkoły, osobowościowych i merytorycznych, takich, żeby to był lider i umiał zarządzać szkołą, budować jej jakość – zaznaczyła wiceminister edukacji. - Istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycielom, bo ich zadania są coraz trudniejsze. To nie jest tak, że mamy słabo przygotowanych nauczycieli, tylko trzeba im lepszego, mądrego wsparcia wtedy, kiedy już pracują. Czy to powinny robić uczelnie czy inne jednostki, to rzecz do dyskusji, chodzi o to żeby to było dobre, merytoryczne, rzetelne wsparcie – dodała Marzena Machałek. 

W Olsztynie wiceminister Iwona Michałek uczestniczyła w spotkaniu zorganizowanym przez wojewodę warmińsko-mazurskiego oraz warmińsko-mazurskiego kuratora oświaty. 

- Z mojej perspektywy, a byłam na kilku obradach okrągłego stołu, mogę powiedzieć, że te spotkania są bardzo potrzebne. Podczas obrad wiele argumentów jest takich samych, powtarza się, czyli problemy są ogólnopolskie, ale też wybrzmiewają specyficzne dla danego województwa problemy, które też trzeba rozwiązać. To dobrze, bo może z perspektywy Warszawy nie wszystko widać. My chcemy rozmawiać ze społeczeństwem i to robimy - powiedziała Iwona Michałek.

Wiceminister zaznaczyła, że w czasie obrad często poruszano kwestię prestiżu nauczycieli i powiązania wynagrodzeń z efektywnością pracy. Dyskutowano również na temat zmian w awansie zawodowym. 

- Te zmiany są przed nami. Bardzo często nauczyciele, dyrektorzy szkół, ograny prowadzące mocno akcentują, że oczekują tych zmian. Padają różne propozycje ze strony uczestników i my będziemy się nad nami pochylać. Oczywiście zawsze mówi się o pieniądzach na edukację dla samorządów, o pieniądzach dla nauczycieli, chociaż to nie jest temat tych obrad. Chcemy rozmawiać, jak podnieść poziom edukacji. Z kolei rodzice mówią, że chcieliby wziąć udział w pracach szkoły, decydowaniu, co szkoła proponuje ich dzieciom, a uczniowie chcą większej autonomii – podkreśliła wiceminister Iwona Michałek.  

Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN był gościem Wielkopolskiego Stołu Edukacyjnego w Poznaniu.

- Chodzi o to, aby rozmawiać, prowadzić dialog bez emocji, natomiast bardzo merytorycznie. Jest to hasło, które pojawiało się w trakcie obrad Okrągłego Stołu Edukacyjnego, zostało podjęte przez pana premiera i w tych obszarach, w których rozmawialiśmy w Warszawie od kwietnia do czerwca, chcemy porozmawiać także w miastach wojewódzkich, czy w poszczególnych województwach – zaznaczył  Maciej Kopeć.

Wiceminister edukacji odniósł się do najczęściej poruszanych zagadnień podczas Wielkopolskiego Okrągłego Stołu Edukacyjnego. 

 - Co warto podkreślić, o ile w czasie tych rozmów warszawskich dominowały kwestie – co oczywiste – związane ze statusem zawodowym nauczycieli, o tyle w trakcie tych rozmów, w których ja miałem okazję uczestniczyć, czyli w Gdańsku i Szczecinie, dominowały kwestie bardziej szczegółowe, związane z pewnymi konkretnymi sprawami, np. ze szkolnictwem zawodowym, wychowaniem. Wiele spraw podnosili rodzice, także uczniowie” – powiedział Maciej Kopeć.

Organizatorami Wojewódzkich Stołów Edukacyjnych są poszczególni wojewodowie i kuratorzy oświaty. To na ich zaproszenie przedstawiciele samorządów uczniowskich, rad rodziców, dyrektorzy szkół, nauczyciele, reprezentanci organizacji pozarządowych działających na rzecz oświaty, przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych, samorządów, a także pracodawców rozmawiają na temat kolejnych zmian w systemie edukacji. 

Wzorem wcześniejszych spotkań w ramach „Okrągłego stołu” uczestnicy debat w regionie rozmawiali w środę o nauczycielu, uczniu i rodzicu w systemie oświaty, a także o nowoczesnej szkole i jakości edukacji.

{"register":{"columns":[]}}