Wysłuchanie publiczne dotyczące edukacji zdrowotnej w szkołach
03.07.2024
Przedstawiciele ponad 50 organizacji i instytucji zadeklarowali chęć współpracy w budowie podstawy programowej edukacji zdrowotnej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej zorganizowano wysłuchanie publiczne dotyczące nowego przedmiotu szkolnego.
Kiedy podjęliśmy decyzję o wspólnym utworzeniu programu edukacji zdrowotnej wiedzieliśmy, że to jest ogromne wyzwanie, dlatego że do tej pory w polskich szkołach nie było poważnego, kompleksowego podejścia do edukacji zdrowotnej
– mówiła minister Barbara Nowacka.
Minister Nowacka podkreśliła w czasie wystąpienia, że utworzenie przedmiotu dotyczącego edukacji zdrowotnej jest ogromnym wyzwaniem, dlatego że do tej pory w polskich szkołach nie było poważnego, kompleksowego podejścia do edukacji zdrowotnej.
Natomiast minister Izabela Leszczyna podkreśliła, że można stworzyć przedmiot we współpracy urzędników, praktyków dostosowany do potrzeb dzieci.
Pierwszy raz mamy szansę, by razem stworzyć dobry program edukacyjny dla naszych dzieci. Napisany nie tylko przez urzędników w zaciszu ministerstwa, ale także praktyków, ludzi, którzy rozumieją i wspierają młodzież. Dziękuję przedstawicielom organizacji pozarządowych, które angażują się w budowę programu edukacji zdrowotnej - powiedziała minister zdrowia Izabela Leszczyna, zwracając się do obecnych na wysłuchaniu publicznym.
Kompleksowe podejście do edukacji zdrowotnej
Przedmiot wejdzie w życie 1 września 2025 r., jest więc czas, by uwzględnić wszystkie możliwe postulaty, które pojawią się ze strony środowisk zajmujących się zarówno ochroną zdrowia jak i chociażby zdrowiem fizycznym, zdrowiem psychicznym i innymi elementami odporności, które potrzebne są dzieci i młodzieży.
Podczas oficjalnej części spotkania minister edukacji wyraziła nadzieję, że przedmiot edukacji zdrowotnej będzie tym programem, który spełni oczekiwania wszystkich.
Wspólna inwestycja w zdrowie i sprawność fizyczną dzieci oraz młodzieży
Wiceminister sportu w swojej wypowiedzi podkreślił jak ważna jest aktywność fizyczna dzieci.
Dysponujemy obszernymi badaniami, z których wynika, że ruch w czasie zajęć dla dzieci w klasach I-III wymusza inną, lepszą stymulację pracy mózgu. Naszym wspólnych działaniem jest to, aby dać dzieciom i młodzieży najlepsze kompetencje ruchowe
– powiedział.
Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie
Przewodniczący zespołu prof. dr. hab. Zbigniew Izdebski zwrócił uwagę na interdyscyplinarność przedmiotu jakim jest edukacja zdrowotna. Podkreślił, że zdrowie musimy potraktować jako całość.
Dodał, że celem międzyresortowego zespołu jest rekomendacja tematów ważnych w rozwoju człowieka. Wskazanie wiedzy i kompetencji, które uczeń powinien pozyskać na różnych etapach kształcenia.
Przedmiot edukacja zdrowotna będzie obowiązywał w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od września 2025 roku. Szkoła musi uczyć jak dbać o własne zdrowie. Powołany przy Ministerstwie Edukacji Narodowej zespół przygotuje założenia i podstawy programowe nowego przedmiotu.