Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Spotkanie kierownictwa MEN z autorami raportu dot. prób samobójczych
29.01.2024
W Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie kierownictwa z przedstawicielami fundacji Grow SPACE. Głównym tematem spotkania było omówienie raportu dotyczącego kryzysów suicydalnych dzieci i młodzieży w 2023 roku oraz podjęcie działań prewencyjnych w szkołach, które zmniejszą liczbę prób samobójczych.
W spotkaniu uczestniczyły: Minister Edukacji Barbara Nowacka, podsekretarz stanu Paulina Piechna-Więckiewicz, Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów oraz podsekretarz stanu Izabela Ziętka. Fundację reprezentowali Dominik Kuc, członek Rady Fundacji, w rozmowach uczestniczyli także autorzy raportu dotyczącego stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
W czasie spotkania fundacja Grow SPACE przedstawiła wyniki raportu, które wskazują, że kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży postępuje.
– Zdrowie psychiczne uczniów to obszar, który dla nas jako ministerstwa jest priorytetowy– zapewniła w czasie spotkania minister Barbara Nowacka.
– Jako Pełnomocnik Ministra Edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów spotykam się z ekspertami i organizacjami, zajmującymi się tematem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Musimy wypracować najlepsze rozwiązania, by skutecznie pomagać uczniom w ich problemach – powiedziała wiceminister Piechna-Więckiewicz.
Dominik Kuc z Fundacji Grow SPACE tłumaczył, że przyczyną wysokiej liczby prób samobójczych, która kolejny raz przekroczyła 2 tys. nie są wyłącznie czynniki spowodowane pandemią. To – jak przekonywał – również efekt przemocy rówieśniczej w szkole, wykluczenia i dyskryminacji.
– Będziemy dążyć do tego, by wyposażyć nauczycieli w wiedzę, która umożliwi im rozpoznanie problemów i potrzeb uczniów w kryzysie – powiedziała wiceminister Izabela Ziętka.
Na spotkaniu zwrócono uwagę na kwestię dostępności psychologów w szkołach, liczbę zatrudnianych specjalistów, prywatność udzielanych konsultacji i porad oraz przygotowania szkół do kryzysu psychicznego uczniów.
Obie strony zadeklarowały wolę dalszych wspólnych konsultacji i działań.