W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Znamy laureatów konkursu „Jestem Eko”

17.05.2023

W Ministerstwie Edukacji i Nauki odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu „Jestem Eko”. Nagrody i dyplomy wręczył laureatom Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.

Trzej mężczyźni ubrani w garnitury i stojący przy mikrofonach. W tle z lewej strony biało-czerwona flaga, boazeria i duży biało-zieony ekran.

Wiceminister podziękował uczniom i opiekunom za udział w konkursie oraz zaangażowanie w jego realizację. Przypomniał, że w podstawie programowej znalazły się treści dotyczące ochrony środowiska. – Zależy nam na tym, aby szkoły wychowywały, ale także kształtowały w dzieciach i młodzieży postawy związane z ochroną środowiska. I stąd zapisy w podstawach programowych i zalecenia, aby nauczyciele mówili o ochronie środowiska zarówno na lekcjach biologii, ale także na geografii i innych przedmiotach. Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj dzieci potrzebują także innych dodatkowych zajęć, stąd ten konkurs, który ma zachęcić młodzież do podjęcia praktycznych działań. Nie tylko uczestnictwo w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych jest istotne. Ważne jest, aby potem to praktykować w życiu codziennym, przekazywać tę wiedzę i pewne postawy – także rodzicom, którzy w młodości może nie mieli takiej okazji – powiedział. – Mam nadzieję, że wejdzie wam w nawyk takie życie zgodnie z naturą i środowiskiem – dodał.

„Jestem Eko”, czyli troska o środowisko naturalne

„Jestem Eko” to ogólnopolski konkurs poświęcony tematyce ekologicznej, którego ideą jest uzupełnienie wiedzy praktycznej z zakresu ekologii. Był skierowany do uczniów klas IV-VIII tworzących szkolne koła przyrodnicze.

Inicjatywa to również propozycja na ciekawe zajęcia pozalekcyjne. Dzięki ćwiczeniom uczniowie  zapoznali się z działaniami ekologicznymi, które w prosty sposób można włączyć do życia codziennego. Przyswoili również rozmaite zagadnienia z tej dziedziny, tj. upcykling, zero waste, oszczędzanie zasobów czy bioróżnorodność.

Organizatorzy przygotowali dla uczestników materiały edukacyjne, a wśród nich: scenariusze lekcji, karty pracy, ciekawostki na temat ekologii, tematy do dyskusji, quizy wiedzy, słowniczki pojęć oraz skierowane do uczniów propozycje działań ekologicznych do wdrażania poza szkołą, np. w domu. 

Na konkurs złożyły się cztery zajęcia edukacyjne:

  • „Jestem Eko”, cz. I – wdrażanie eko-nawyków w codziennym życiu,
  • „Jestem Eko”, cz. II – eko-oszczędzanie,
  • „Jestem Eko”, cz. III – wspieranie przyrody,
  • „Jestem Eko”, cz. IV – eko-szkoła - wprowadzanie eko-zmian w szkole.

Podsumowaniem cyklu „Jestem Eko” była realizacja zadania konkursowego „Eko-Działanie”, które miało usystematyzować zdobytą wiedzę, a także zachęcić uczniów do dalszego działania na rzecz ochrony środowiska.

Organizatorem konkursu jest Instytut Badań Edukacyjnych. Patronat nad inicjatywą objął Minister Edukacji i Nauki.

Wiedza, świadomość i wrażliwość ekologiczna

Do głównych celów konkursu należą:

  • kształtowanie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży szkolnej,
  • zachęcenie do wdrażania prostych i praktycznych działań chroniących środowisko,
  • poszerzenie wiedzy ekologicznej przez wspólną pracę w grupie, czynny udział w zajęciach,
  • wzbudzenie kreatywności i aktywności,
  • promowanie dobrych praktyk ekologicznych,
  • wzbudzenie szacunku do otaczającego środowiska naturalnego,
  • uczynienie z uczniów ambasadorów działań i zachowań ekologicznym w ich najbliższym otoczeniu (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła).

Więcej informacji o konkursie na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych.

Podsumowanie I edycji konkursu Jestem Eko

Do konkursu zgłosiło się 257 kół przyrodniczych z całej Polski, które przez ponad sześć miesięcy aktywnie wdrażały w swoich szkołach dobre praktyki związane z ochroną środowiska.

W ramach inicjatywy nadesłano blisko sto prac „Eko-Działanie”, które przedstawiały aktywności ekologiczne prowadzone przez szkolne koła przyrodnicze. Organizatorzy podkreślają, że zgłoszone realizacje prezentowały wysoki poziom i duże zróżnicowanie w spojrzeniu na aktywne i praktyczne wspomaganie przyrody.

Wyniki konkursu, nagrody i laureaci

Nagroda główna w wysokości 4 tys. zł oraz Tytuł „Eko-Szkoły” przyznane zostały Kołu Przyrodniczemu „Super EkoLogiczni” ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Ireny Sendlerowej w Chełmie.

Tytuł „Złote Eko-Działanie" za realizację zadania konkursowego oraz nagrodę w wysokości 3 tys. zł przyznano Kołu Przyrodniczemu „Ekoplaneciaki z Rówieńskiej Paki” ze Szkoły Podstawowej im. Marii i Michała Krukierków w Równem.

Wśród wyróżnionych znaleźli się:
Za całoroczną pracę:

  • Koło Przyrodnicze „Ekobos” ze Szkoły Podstawowej w Okonku,
  • Koło Przyrodnicze „Eko Wolanie” ze Szkoły Podstawowej w Woli Wielkiej.

Za wykonanie zadania konkursowego:

  • Koło Przyrodnicze „Jestem Eko” ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Gorzowie Wielkopolskim,
  • Koło Przyrodnicze „Eko Friends” z Zespołu Szkół w Świerczynie.

Wyróżnieni otrzymali nagrody rzeczowe o wartości 1 tys. zł.

Wszystkim uczestnikom, a także ich opiekunom dziękujemy za zaangażowanie, twórczą realizację i wytrwałość w działaniu. Serdecznie gratulujemy nagrodzonym. Jesteśmy przekonani, że ta ekologiczna inicjatywa była dla Was świetną okazją do inspirującej zabawy, która jeszcze bardziej zachęci Was do codziennej troski o nasze środowisko.

{"register":{"columns":[]}}