W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

10 mln euro z CEF na dofinansowanie rozbudowy Katowice Airport

12.05.2023

W Katowice Airport powstanie multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska. Inwestycja będzie realizowana w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Mobilność Wojskowa. 

Minister Grzegorz Puda siedzi przy stole.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podpisze z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska umowę na dofinansowanie projektu o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice”. 

Jakie cele zostaną osiągnięte dzięki budowie węzła przeładunkowego?

Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz  zaopatrywanie w paliwo wszystkich samolotów operujących z pyrzowickiego lotniska. Dzięki nowej infrastrukturze nastąpi ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Nowa infrastruktura przygotowane będzie do obsługi paliw alternatywnych w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Pyrzowicki multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw przystosowany będzie do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w ramach prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego, zarówno cywilnych, jak i wojskowych oraz firm prowadzących działalność w regionie.

Co powstanie w ramach inwestycji?

W ramach projektu powstanie bocznica kolejowa łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.  Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m³ i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. 

Inwestycja budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu  o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice jest ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski a nawet całej UE. Po agresji Rosji na Ukrainę lotnisko stało się głównym hubem pomocy humanitarnej dla Ukrainy walczącej z rosyjskim najeźdźcą. Dzięki inwestycji zwiększymy transgraniczną mobilność sił zbrojnych Unii Europejskiej i będziemy eliminować wąskie gardła w sieci infrastrukturalnej państw członkowskich

– powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda

Zgodnie z harmonogramem „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice” powinna zakończyć się w 2026 roku. Całkowity budżet projektu szacowany jest na  95,5 mln zł, z tego do 50% kosztów kwalifikowanych będzie stanowiła dotacja z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Mobilność Wojskowa.

{"register":{"columns":[]}}