170 uczestników, 13 prelegentów, dwie umowy - Dzień Informacyjny CEF za nami
26.11.2019
Dostępne wsparcie, procedury naboru i zasady aplikowania o środki unijne w konkursie CEF Transport Reflow Call 2019 oraz w ramach nowej formuły CEF Transport Blending Facility. O tym mogli dowiedzieć się uczestnicy CEF Info Day – konferencji, która odbyła się 26 listopada br. w Gdyni. Do wzięcia jest łącznie 1,6 miliarda euro. Podczas wydarzenia zostały zwarte także dwie umowy.
CEF Info Day
Dzień informacyjny CEF zgromadził przedstawicieli instytucji publicznych i prywatnych zainteresowanych aplikowaniem o wsparcie finansowe w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
Polska jest największym beneficjentem instrumentu „Łącząc Europę” CEF w sektorze transportu. Przyznano nam około 17% całego budżetu wartego 24 mld euro. Na chwilę obecną dofinansowanie z CEF otrzymało 56 projektów transportowych o łącznej wartości ponad 5,5 mld euro – zaznaczył minister Grzegorz Puda.
Podczas konferencji przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Komisji Europejskiej oraz Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) przybliżyli zakres tematyczny konkursu, a także praktyczne kwestie związane z przygotowaniem wniosków aplikacyjnych do konkursów CEF.
Od pracowników Urzędu Transportu Kolejowego uczestnicy konferencji dowiedzieli się z jakimi wyzwaniami wiąże się wdrażanie projektów związanych z Europejskim Systemem Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) w Polsce. Przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Banku Gospodarstwa Krajowego (czyli tzw. Partnerów Wdrażających w ramach Blending Facility) przedstawili swoją rolę w ramach Blending Facility, gdzie dotacja z Instrumentu „Łącząc Europę” łączy się z pożyczką udzielaną przez te banki.
Umowa o dofinansowanie z funduszy unijnych budowy morskiego systemu łączności
Podczas dnia informacyjnego CEF Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Port Morski w Gdyni podpisali umowę o dofinansowanie budowy morskiego systemu łączności. Projekt ma poprawić bezpieczeństwo żeglugi na Bałtyku. Wartość całkowita inwestycji to 19 milionów złotych, z czego wsparcie unijne z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie ponad 16 milionów złotych.
Kluczowe dla portów inwestycje są realizowane ze wsparciem funduszy europejskich z programu Infrastruktura i Środowisko i z Instrumentu "Łącząc Europę". Priorytetowe znaczenie dla UE, jeżeli chodzi o rozwój portów, mają inwestycje modernizujące dostęp drogowy i kolejowy do portów oraz zwiększające dostępność od strony morza. Jednak oprócz świetnie rozwiniętej infrastruktury, potrzebne są również inwestycje w bezpieczeństwo. W tym obszarze również możemy liczyć na wsparcie z funduszy unijnych. Projekt, na który dzisiaj została podpisana umowa o dofinansowanie, poprawi bezpieczeństwa żeglugi na Bałtyku. Unia Europejska pokrywa prawie 85 procent kosztów całej inwestycji - podkreślił wiceminister Grzegorz Puda.
Projekt „Budowa morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie, GMDSS-PL” poprawi radiokomunikację, skracając czas reakcji na potencjalne i rzeczywiste zagrożenia życia na morzu. Przedsięwziecie będzie realizowane w województwie pomorskim i zachodniopomorskim. System będzie zgodny z wytycznymi Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu – zwanym systemem GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System).
Porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Bankiem Gospodarstwa Krajowego
Drugą umową podpisaną podczas CEF Info Day było porozumienie pomiędzy Komisją Europejską (KE) a Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), dotyczące udziału BGK w konkursie CEF Transport Blending Facility. Bank będzie pełnił rolę Partnera Wdrażającego. Tę rolę otrzymał jako drugi bank w UE po EBI.
BGK jako Partner Wdrażający będzie identyfikował potencjalnych projektodawców, oceniał projekty pod kątem spełnienia celów programu i udzielał promesy dofinansowania zwrotnego.