W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

188 milionów złotych więcej dla olsztyńskich tramwajów

27.03.2020

Olsztyn otrzyma dodatkowe 188 milionów złotych na rozbudowę sieci tramwajowej. Miasto wybuduje drugą nitkę linii tramwajowej, kupi nowoczesne pojazdy, powstaną ścieżki rowerowe. Inwestycja zostanie wsparta z Programu Polska Wschodnia. Łączna wartość unijnego dofinansowania, po jego zwiększeniu, to ponad 365 milionów złotych. Inwestycja zostanie zakończona w 2023 roku.

Napis: 188 mln zł więcej dla olsztyńskich tramwajów, w tle zdjęcie olsztyńskiego nowoczesnego, niskopodłogowego tramwaju w kolorach białym, zielonym i szarym

W ubiegłej perspektywie finansowej, dzięki środkom z Programu Rozwój Polski Wschodniej, po blisko 50 latach do Olsztyna wróciły tramwaje. Kontynuujemy to wsparcie. Inwestycje w zrównoważony transport miejski to jeden z priorytetów Programu Polska Wschodnia. Istnienie nowoczesnych, ekologicznych i zintegrowanych systemów komunikacji publicznej w miastach zwiększa mobilność mieszkańców i komfort życia, daje łatwiejszy dostęp do rynków pracy i stworzy dogodne warunki do inwestowania nie tylko w danym mieście, ale i w całym makroregionie – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

To najważniejszy w Olsztynie realizowany w aktualnej perspektywie finansowej UE projekt w zakresie komunikacji miejskiej i największy tego typu finansowany z Programu Polska Wschodnia. Ponieważ wydatki kwalifikowalne przekroczą 50 mln euro, zyskał on status „projektu dużego”, a na jego dofinansowanie zgodę musiała wyrazić Komisja Europejska.

Wygodniej tramwajem

Dodatkowe fundusze umożliwią budowę drugiej, ponad 12-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy wschodnią część miasta z południowymi osiedlami Jaroty i Pieczewo oraz śródmieściem i nowym dworcem kolejowym Olsztyn Główny. Będzie to także dogodny dojazd do dużych zakładów pracy, miedzy innymi fabryki opon Michelin. Inwestycja obejmie też już istniejącą nitkę tramwajową, która zostanie wydłużona. Przy Wysokiej Bramie powstanie węzeł przesiadkowy, a sama linia na tym odcinku zostanie rozbudowana do dwóch torów. Niebawem miasto ogłosi przetarg na realizację inwestycji.

Pasażerowie będą mogli korzystać z nowoczesnych wygodnych pojazdów. W ramach projektu miasto kupi sześć niskopodłogowych tramwajów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami. Z myślą o rowerzystach i pieszych powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wszystko po to, aby codzienne przemieszczanie się po mieście było wygodniejsze, szybsze i dobrze dopasowane do potrzeb mieszkańców i przyjezdnych.

Chcemy, aby olsztyńskie środki transportu miejskiego były ze sobą jak najlepiej zintegrowane. Taka oferta umożliwi mieszkańcom sprawne przemieszczanie się bez konieczności używania samochodu. Podróż będzie nie tylko wygodna, ale i przyjazna dla środowiska – dodaje szefowa MFiPR.

Dzięki unijnemu wsparciu Olsztyn realizuje kolejne inwestycje, które zachęcą mieszkańców do częstszych podróży komunikacją miejską. Zintegrowanie różnych środków transportu sprawi, że przesiadka do autobusu, tramwaju czy pociągu będzie atrakcyjną alternatywą dla jazdy samochodem. Podróżni już mogą korzystać z nowoczesnego centrum przesiadkowego, które łączy wszystkie wymienione środki transportu.

Dzięki Programowi Polska Wschodnia zostanie przebudowany również dworzec PKP Olsztyn Główny. Celem inwestycji jest poprawa komfortu osób udających się w dalszą podróż. Ma w tym pomóc również modernizacja linii kolejowej nr 216 biegnącej z Olsztyna do Działdowa i dalej, której częścią są dworzce Olsztyn Główny i już odnowiony Olsztyn Zachodni. Powstały również nowoczesne przystanki Olsztyn Śródmieście i Olsztyn Dajtki, które umożliwią kolejowe podróże w obrębie aglomeracji. Wszystkie prace zakończa się w latach 2022-2023.

Program Polska Wschodnia

Program Polska Wschodnia jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i ma służyć rozwojowi innowacyjności i konkurencyjności pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Z programu są dofinansowywane projekty nastawione na biznes: aktywizacja start-upów, wdrażanie innowacji w MŚP, zdobywanie zagranicznych rynków, rozwój firm z wykorzystaniem wzornictwa przemysłowego oraz projekty infrastrukturalne: drogi, ekologiczny transport miejski, koleje. Całkowity budżet programu to ponad 8 miliardów złotych.

{"register":{"columns":[]}}