Branża lotnicza w nowej perspektywie unijnej
17.05.2021
Kryzys spowodowany pandemią COVID-19 odczuły linie lotnicze i lotniska. Do powrotu do dobrej kondycji naszego lotnictwa mogą przyczynić się Fundusze Europejskie. O tym, na jakie wsparcie unijne może liczyć branża rozmawiała z przedstawicielami Związku Regionalnych Portów Lotniczych wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Rozmowa dotyczyła między innymi Umowy Partnerstwa.
W ramach programu Fundusze Europejskie na rzecz Infrastruktury, Klimatu i Środowiska (FEnIKS) planowane jest finansowanie inwestycji w portach lotniczych sieci TEN-T
– mówiła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Jak dodała wiceminister pieniądze z programu FEnIKS przeznaczymy również na poprawę bezpieczeństwa i ochronę ruchu lotniczego. Dzięki realizacji projektów drogowych i kolejowych, zwiększona zostanie także dostępność do lotnisk.
Przedsiębiorstwa z branży lotniczej wpisujące się w krajowe i regionalne smart specjalizacje będą mogły uzyskać wsparcie na projekty z zakresu innowacji, B+R, czy podnoszące konkurencyjność
– wyjaśniła Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Umowa Partnerstwa (UP) to uzgodniona z Komisją Europejską strategia wykorzystania funduszy unijnych z budżetu UE na lata 2021-2027. Dokument obejmuje fundusze polityki spójności, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, jak również Europejski Fundusz Morski i Rybacki.
Podobnie jak w latach 2014-2020, również w nowej perspektywie 60% funduszy z polityki spójności trafi do programów realizowanych na poziomie krajowym. W perspektywie 2021-2027 w ramach UP realizowanych będzie 9 takich programów. Jednym z nich jest następca programu Infrastruktura i Środowisko - Fundusze Europejskie na rzecz Infrastruktury, Klimatu, Środowiska. Jego planowany budżet wynosi 25 mld euro.