CPK wspiera budowę drogi, która połączy Port Gdynia z Obwodnicą Trójmiasta i Portem Solidarność
28.10.2022
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą prac przygotowawczych Drogi Czerwonej. Ta inwestycja komplementarna CPK w przyszłości zapewni optymalne połączenie między Portem Gdynia a Obwodnicą Trójmiasta (trasą S6) oraz z autostradą A1 i Portem Solidarność.
Droga Czerwona zapewni możliwość rozwoju gdyńskiego portu, w tym planowanego Portu Zewnętrznego, oraz obsługę transportową wszystkich terminali i obszarów portowych. Port Gdynia to element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która obejmuje nie tylko szlaki drogowe i kolejowe, ale także infrastrukturę punktową, w tym porty lotnicze i morskie oraz terminale drogowo-kolejowe
– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Dokumentację projektową w ramach prac przygotowawczych przygotuje firma Mosty Katowice. Umowa z wykonawcą opiewa na ok. 8 mln zł. Czas realizacji samej dokumentacji to 18 miesięcy. Po tym czasie zostanie ona zweryfikowana i ostatecznie zatwierdzona przez inwestora.
Wykonawca jest zobowiązany do przygotowania dokumentacji w podziale na trzy odcinki: węzeł Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II, węzeł Kwiatkowskiego II - węzeł Ofiar Grudnia ’70 i węzeł Ofiar Grudnia ‘70 - węzeł Terminal Promowy. Dla pierwszego z nich wykonawca przygotuje Koncepcję programową, a dla dwóch pozostałych Studium komunikacyjne. Oprócz tego dla pierwszego odcinka wykona badania geologiczne.
W kwietniu 2022 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z GDDKiA umowę w sprawie sfinansowania prac przygotowawczych, które właśnie ruszają. CPK przekazało na ten cel 20 mln zł. Szacowana wartość budowy Drogi Czerwonej to 2,7 mld zł.
Nowa inwestycja drogowa zapewni połączenie między Portem Gdynia, od skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta, a siecią dróg krajowych. Droga Czerwona ma zastąpić Estakadę Kwiatkowskiego, która jest w złym stanie technicznym. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy możliwości przeładunkowe i rozwojowe. Ponadto Gdynia i je port to element unijnej sieci TEN-T. Oprócz strategicznych szlaków drogowych i kolejowych w jej skład wchodzi także tzw. infrastruktura punktowa, w tym porty lotnicze i morskie.
Wsparcie finansowe na prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej przewidziano w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, wchodzącym w skład Programu Wieloletniego CPK.
Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, sfinansowanego przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.