Czas na inwestycje – trzeci dzień Europejskiego Kongresu Gospodarczego
04.09.2020
Duże projekty finansowane ze środków publicznych sposobem na odrabiania strat i podtrzymywanie koniunktury gospodarczej. Czy to właściwy kierunek w przezwyciężeniu skutków kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu „Inwestycje Publiczne” podczas ostatniego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego. W dyskusji wziął udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Impuls inwestycyjny
Zakłócenie aktywności gospodarczej oraz łańcuchów dostaw w państwach członkowskich Unii Europejskiej spowoduje, zgodnie z lipcową prognozą Komisji Europejskiej, spadek PKB UE o 8.3 proc. w 2020 r. Polska dzięki szybkiemu podjęciu przez rząd efektywnych działań antykryzysowych odnotuje mniejszy spadek PKB – rozpoczął minister Grzegorz Puda oraz dodał - Zależy nam na szybkim powrocie na ścieżkę wzrostu gospodarczego. Według przygotowanych przez Ministerstwo Finansów założeń do przyszłorocznego budżetu, zamierzamy osiągnąć w 2021roku wzrost PKB na poziomie 4 proc.
Minister Puda przypomniał o sukcesie negocjacyjnym premiera Mateusza Morawieckiego na ostatnim szczycie Rady Europejskiej.
Polski rząd wywalczył znaczące środki z polityki spójności oraz wspólnej polityki rolnej i zapewnił dostęp do środków na sprawiedliwą transformację klimatyczną. Będziemy mogli skorzystać z około 139 mld euro w formie dotacji oraz około 34 mld euro w pożyczkach w ramach Wieloletnich Ram Finansowych i Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy. To pieniądze, które pozwolą odbudować i umocnić polską gospodarkę po pandemii koronawirusa - zaznaczył wiceszef Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Najważniejszym instrumentem pakietu działań w ramach Next Generation EU jest Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, którego Polska będzie największym beneficjentem. W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przygotowywane są dokumenty programowe stanowiące podstawę do wydatkowania unijnych środków budżetowych.
Toczą się intensywne prace nad Krajowym Planem Odbudowy, który jest warunkiem uzyskania wsparcia z Europejskiego Instrumentu Odbudowy. Dotychczas otrzymaliśmy z poszczególnych ministerstw propozycję około 2000 projektów z obszarów energetyki, transportu, cyfryzacji czy ochrony środowiska. Spodziewamy się, że podobną liczbę inwestycji przedstawią także marszałkowie województw. Równolegle opracowujemy Umowę Partnerstwa służącą zagospodarowaniu środków dla realizacji polityki spójności na przyszłą perspektywę finansową – powiedział minister Puda.
Minister Puda wskazał także priorytety inwestycyjne w ramach polityki spójności.
- Środki z polityki spójności będziemy przeznaczać na działania długofalowe wspierające realizację celów rozwojowych kraju określonych między innymi w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jednocześnie nasze działania będą się wpisywać w jasno określone cele Komisji Europejskiej czyli m.in. cyfryzację i Zielony Ład – podkreślił sekretarz stanu w MFiPR.
Projekty transportowe kluczem do sukcesu
W dalszej części dyskusji minister Grzegorz Puda opowiedział o konieczności realizowania projektów z zakresu transportu.
W Polsce istnieje potrzeba doskonalenia i rozwijania infrastruktury, w tym spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego zintegrowanego z systemem europejskim i globalnym. Efektywny transport jest kluczowy dla przyspieszenia wzrostu gospodarczego kraju, a także dla rozwoju wymiany handlowej z zagranicą – zaznaczył minister.8
Minister Puda podkreślił konieczność kontynuacji działań w obszarze rozwoju kolei ze względu na wciąż duże potrzeby inwestycyjne oraz ekologiczny wymiar tego środka transportu.
Ze względu na duży nacisk Komisji Europejskiej na szeroko rozumiany „zielony transport”, sektor kolejowy będzie traktowany priorytetowo i może liczyć na dużą część przeznaczonej na transport alokacji – powiedział minister Puda.
Wiceszef resortu podkreślił, że w Programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) priorytetem jest domknięcie najważniejszych ciągów autostrad i dróg ekspresowych, a także realizacja szeregu obwodnic na drogach krajowych i ekspresowych.
Wsparcie dla obszaru infrastruktury transportu drogowego będzie kontynuowane w ramach kolejnej perspektywy finansowej w latach 2021 – 2027. W szczególności planowane jest skupienie się na realizacji inwestycji drogowych mających na celu dokończenie sieci bazowej TEN-T – dodał minister Puda.
Minister wspomniał także o inwestycjach w transporcie zbiorowym.
Z jednej strony przy wsparciu środków UE chcemy wesprzeć miasta w odnowieniu floty i infrastruktury. Z drugiej strony dążymy by tworzona infrastruktura czy kupowany tabor skłaniał mieszkańców do pozostawienia samochodów i wyboru transportu publicznego – zaznaczył minister Puda.
Katowice centrum debaty o przyszłości Unii Europejskiej
Od 2 do 4 września w Katowicach odbywała się 12. Edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w której uczestniczyli przedstawiciele kierownictwa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak i wiceminister Grzegorz Puda.
Pierwszego dnia szefowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej wzięła udział w sesji otwierającej kongres, która odbyła się pod hasłem „Europa przyszłości”, a także w panelu dyskusyjnym „Nowy budżet Unii Europejskiej”. Relacja: www.gov.pl/web/fundusze-regiony/katowice-w-centrum-przemian--drugi-dzien-europejskiego-kongresu-gospodarczego
Drugiego dnia kongresu, 3 września minister funduszy i polityki regionalnej brała udział w dyskusji o przyszłości miast i polityki miejskiej w panelu „Miasto i świat”. Minister Jarosińska-Jedynak mówiła też o przygotowaniach do 11. edycji Światowego Forum Miejskiego w Katowicach, które odbędzie się w 2022 roku. Relacja: www.gov.pl/web/fundusze-regiony/europa-przyszlosci--europejski-kongres-gospodarczy-2020-z-udzialem-kierownictwa-mfipr