Dostępność Plus – od idei do rezultatów
29.09.2023
- Szkoła to miejsce, w którym zdobywamy nie tylko wiedzę, ale też budujemy relacje, wspólnie z rówieśnikami uczymy się świata i życia. Dlatego tak ważne jest zapewnienie wszystkim uczniom, zarówno zdrowym, jak i tym o szczególnych potrzebach, równego dostępu do nauki. Pierwszym krokiem do tego jest dostępność – powiedziała wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas seminarium poświęconemu podsumowaniu projektu „Dostępna szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła, że realizując program Dostępność Plus staramy się jak najmocniej wspierać procesy związanie z przygotowaniem szkół podstawowych oraz uczelni dla uczniów i studentów ze szczególnymi potrzebami. Służą temu konkursy, granty, działania promocyjne czy przede wszystkim tworzone standardy.
Prowadzimy różnorodne szkolenia i warsztaty dla kadr systemu edukacji. Przeszkoliliśmy blisko 20 tys. pracowników z zakresu pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
– dodała sekretarz stanu.
Jak wskazała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, w programie Dostępność Plus wspieramy edukację włączającą. Powstaje sieć Specjalistycznych Centrów Wsparcia Edukacji Włączającej (SCWEW). To instytucje, których działalność będzie skupiała się na wsparciu szkół w lepszej organizacji edukacji uczniów z niepełnosprawnościami. Docelowo planujemy, by SCWEW powstały w każdym powiecie. Pilotażowo działają już 23 takie Centra, a jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony konkurs na kolejne 285. Przeznaczymy na to kwotę 220 mln zł.
Podczas spotkania w Rzeszowie zaprezentowano uaktualniony model dostępnej szkoły, promujący równość dostępu do edukacji. Model ten jest wynikiem realizacji projektu „Dostępna szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”.
Przed przystąpieniem do projektu szkoły poddawane były audytom dostępności tak, aby możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie szkoły otrzymywały granty na przetestowanie wypracowanych wcześniej planów poprawy dostępności (zgodnie z modelem), który umożliwi przeprowadzenie działań modernizacyjnych, zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia. Placówki otrzymały również środki na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych.
Konkurs grantowy był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych, niezależnie od ich zróżnicowania pod względem wielkości, formy własności, lokalizacji oraz rodzaju (szkoły specjalne, powszechne, integracyjne).
Realizatorem projektu byli dwaj beneficjenci - Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską oraz partnerstwo Fundacji Fundusz Współpracy i Fundacji Instytut Rozwoju.
Projekt został dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu unijnego Wiedza Edukacja Rozwój.