W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dostępność Plus w Sejmie

15.09.2021

Od początku wejścia w życie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) dbało o przekazywanie informacji o szczegółach rozwiązań. Sukcesywnie rozwijaliśmy także stronę internetową programu Dostępność Plus, która jest źródłem wiedzy również o ustawie. Sejmowa Komisja Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii otrzymała dziś informację o postępach w zakresie wdrażania ustawy, którą wraz z wiceministrem Januszem Cieszyńskim przedstawiała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak podczas posiedzenia w Sejmie

Na stronie programu od początku pojawiały się różnorodne wydawnictwa i materiały związane z ustawą w tym pracą koordynatorów, Radą Dostępności i działalnością Funduszu Dostępności. Sukcesywnie wprowadzane były kolejne elementy strony, na przykład o raportowaniu stanu dostępności oraz certyfikacji.

Jako elementy wspierające wiedzę o przepisach ustawy publikujemy powstające na zlecenie MFiPR i poradniki: Jak wdrażać ustawę o zapewnianiu dostępności, Niezbędnik koordynatora dostępności, Poradnik na temat dostosowania instytucji i usług publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami psychicznymi i spektrum autyzmu, a także filmy instruktażowe i nagrania z webinarów związanych z tą tematyką, dostępne w zakładce dla koordynatorów dostępności, czy poradniki-standardy-wskazówki. Opracowaliśmy także ulotki dedykowane różnym grupom podmiotów zobligowanych ustawą, samorządom czy koordynatorom do spraw dostępności dystrybuowane wśród ich adresatów – mówiła Jarosińska-Jedynak.

MFiPR na stronie internetowej gromadzi najczęściej zadawane pytania w zakresie przepisów ustawy i udziela na nie odpowiedzi. Zestaw tzw. FAQ jest na bieżąco aktualizowany w szczególności przed wejściem w życie kolejnych nowych przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne.

Najistotniejsze elementy ustawy, które weszły w życie w tym roku to między innymi te dotyczące obowiązku złożenia przez wszystkie podmioty publiczne pierwszych raportów o stanie zapewniania dostępności. Na ich podstawie jeszcze w tym roku powstanie ogólnopolski raport na temat stanu dostępności podmiotów publicznych w Polsce . Warto także pamiętać, że opublikowano już rozporządzenie pozwalające na organizację procesu certyfikacji dostępności przewidzianego dla przedsiębiorców i NGO.

We wrześniu weszły także w życie nowe elementy ustawy dotyczące zawierania klauzuli w zakresie zapewniania dostępności w umowach dotyczących powierzania przez podmioty publiczne zadań publicznych podmiotom innym niż publiczne oraz umowach dotyczących realizacji zamówień publicznych. Pojawiła się także możliwość wnoszenia wniosków o zapewnienie dostępności i skarg na brak dostępności przez osoby ze szczególnymi potrzebami.

Celem ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest poprawa warunków życia i funkcjonowania społecznego osób, które są narażone na dyskryminację i trudności ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności, chorobę, wiek czy chwilową sytuację związaną choćby z koniecznością przemieszczenia się z dużym bagażem. Wprowadziła ona szereg mechanizmów zobowiązujących w szczególności podmioty publiczne do przestrzegania zasad dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Ustawa ustala minimalne standardy we wszystkich tych obszarach.

{"register":{"columns":[]}}