Dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju
Dyrektywa w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CS3D) weszła w życie
W dniu 5 lipca 2024 r. została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym UE dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, dyrektywa CSDD).
Dyrektywa weszła w życie 25 lipca 2024 r. Od tej daty państwa członkowskie mają dwa lata na transpozycję przepisów CSDDD do porządku krajowego.
Tekst dyrektywy CSDD jest dostępny w sekcji „Materiały” na dole strony.
Komisja Europejska opublikowała także zestaw odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania w odniesieniu do dyrektywy CSDD (FAQ) również dostępny do pobrania w sekcji „Materiały” .
CSDDD zakłada wprowadzenie obowiązku należytej staranności dla określonych grup przedsiębiorstw w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom prowadzenia działalności biznesowej w zakresie praw człowieka i środowiska.
Przyjęcie dyrektywy CSDD zwieńczyło około czteroletni proces wypracowania regulacji.
Proces ten został rozpoczęty zapowiedzią opracowania dyrektywy dotyczącej należytej staranności przedsiębiorstw przez Komisarza ds. Sprawiedliwości Didiera Reyndersa w kwietniu 2020 r. Pierwszy projekt dyrektywy w sprawie należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw został przedstawiony przez KE 23 lutego 2022 r. w odpowiedzi na inicjatywę ustawodawczą PE z 10 marca 2021 r. Następnie prace toczyły się na forum Grupy roboczej Rady UE ds. Prawa Spółek i zakończyły się przyjęciem przez Radę UE 1 grudnia 2022 r. podejścia ogólnego (kompromisowego) ws. dyrektywy CSDD. Odmienne stanowisko PE wobec niektórych przepisów projektu dyrektywy, przyjęte 1 czerwca 2023 r., było następnie przedmiotem trilogów politycznych między PE, Radą i KE. Dnia 15 grudnia 2023 r. został ogłoszony kompromis polityczny tych trzech instytucji w zakresie ramowego tekstu projektu. Dalsze uwagi państw, uwzględnione przez Prezydencję, znalazły odzwierciedlenie w kolejnym, finalnym tekście kompromisowym, który został przegłosowany 15 marca 2024 r. na posiedzeniu COREPER i następnie został przyjęty przez PE 24 kwietnia 2024 r. w głosowaniu plenarnym.
Na ostatnim etapie prac nad dyrektywą wprowadzono istotne zmiany, które dotyczyły progów obowiązywania dyrektywy, co spowodowało zmniejszenie liczby przedsiębiorstw objętych obowiązkami z niej wynikającymi oraz wydłużenie terminów wejścia przepisów w życie.
Co się zmieni po wprowadzeniu dyrektywy?
- wprowadzony zostanie obowiązek należytej staranności w odniesieniu do poszanowania praw człowieka i kwestii środowiskowych dla określonych grup przedsiębiorstw;
- obowiązkowa należyta staranność w celu ograniczania negatywnych skutków będzie odnosiła się do działalności własnej przedsiębiorstw, działalności jednostek zależnych oraz do tzw. łańcucha działalności („chain of activities” – pojęcie będące kompromisem pomiędzy „łańcuchem wartości”, a „łańcuchem dostaw”);
- zwiększy się odpowiedzialność i rozliczalność przedsiębiorstw za negatywne skutki prowadzonej przez nie działalności;
- poprawi się dostęp do środków ochrony prawnej dla osób i podmiotów dotkniętych negatywnymi skutkami, powstałymi w wyniku działalności przedsiębiorstw;
- przedsiębiorstwa będą ponosiły odpowiedzialność cywilną za negatywne skutki, pod pewnymi warunkami, a także będą podlegały karom pieniężnym za naruszenie obowiązków w zakresie należytej staranności.
Przedsiębiorstwa objęte dyrektywą
Dyrektywa będzie dotyczyć przedsiębiorstw z krajów UE, ale także przedsiębiorstw spoza UE. Zgodnie z art. 2 CSDDD podmioty utworzone zgodnie z prawem kraju członkowskiego UE, które będą objęte regulacją, można podzielić na grupy:
- przedsiębiorstwa, które w ostatnim roku obrotowym, za które zostało lub powinno zostać sporządzone roczne sprawozdanie finansowe, zatrudniały średnio ponad 1000 pracowników, a ich przychody netto ze sprzedaży w skali światowej przekraczały 450 mln EUR;
- przedsiębiorstwa, które same nie osiągnęły progów wskazanych powyżej, ale były najwyższą spółką dominującą („ultimate parent company") w grupie, która osiągnęła te progi;
- przedsiębiorstwa, które same zawarły lub są najwyższą spółką dominującą grupy, która zawarła z niezależnymi spółkami zewnętrznymi umowy franczyzowe lub licencyjne w UE w zamian za opłaty licencyjne wynoszące ponad 22,5 mln EUR, jeżeli umowy te zapewniają wspólną tożsamość, wspólną koncepcję biznesową i stosowanie jednolitych metod prowadzenia działalności.
W przypadku przedsiębiorstw spoza UE kryterium podlegania przepisom dyrektywy nie opiera się na liczbie pracowników, jest związane z generowanym obrotem netto w UE i w podobny sposób odnosi się do spółek dominujących, umów franczyzowych i licencyjnych.
Wprowadzono stopniowe podejście do stosowania zasad określonych w dyrektywie (art. 37 dot. transpozycji). W pierwszej kolejności przepisy będą miały zastosowanie, po 3 latach od wejścia w życie dyrektywy, do największych przedsiębiorstw z UE, które zatrudniają ponad 5000 pracowników i odnotowały w ostatnim roku finansowym obrót netto w skali świata w wysokości ponad 1 500 mln EUR. W przypadku przedsiębiorstw spoza UE obowiązywał będzie obrót netto wygenerowany w UE w wysokości ponad 1 500 mln EUR. Po 4 latach od wejścia w życie dyrektywy, progi odnoszące się do przedsiębiorstw unijnych objętych dyrektywą będą wynosić 3000 pracowników i 900 mln EUR światowego obrotu netto. Po 5 latach przepisy dyrektywy obejmą przedsiębiorstwa o najniższych progach wskazanych w art. 2 CSDDD.
Małe i średnie przedsiębiorstwa nie będą bezpośrednio objęte przepisami dyrektywy, ale wejście w życie CSDDD będzie miało również oddziaływanie na sektor MŚP.
Z punktu widzenia interesów polskich przedsiębiorców istotne jest to, że dyrektywa ujednolica i porządkuje rozdrobnione krajowe legislacje odnoszące się do należytej starannosci (w tym istniejące we Francji i Niemczech). Przepisy te miały wpływ na polskich przedsiębiorców zaangażowanych w relacje biznesowe z podmiotami zobowiązanymi na gruncie przepisów krajowych, a jednodcześnie polskie przedsiębiorstwa pozostawały bez wsparcia zapewnianego przez CSDDD w postaci działań wspierajacych ze strony KE i państw członkowiskich. Dyrektywa ustanawia długo wyczekiwany porządek oraz równowagę pomiędzy europejskimi przedsiębiorcami (tzw. level playing field).
Obowiązki przedsiębiorstw
Zgodnie z założeniami projektu dyrektywy przedsiębiorstwa będą miały obowiązek m.in.:
- uwzględniania należytej staranności w polityce przedsiębiorstw i zarządzaniu ryzykiem (art. 7),
- identyfikacji i oceny rzeczywistych i potencjalnych negatywnych skutków (art. 8) oraz ich hierarchizowania (art. 9),
- zapobiegania potencjalnym negatywnym skutkom (art. 10),
- usuwania rzeczywistych negatywnych skutków (art. 11) oraz podejmowania środków zaradczych (art. 12),
- konstruktywnej współpracy z interesariuszami (art. 13),
- wdrożenia procedur skargowych umożliwiających złożenie skarg w przypadku uzasadnionych obaw dotyczących rzeczywistych lub potencjalnych negatywnych skutków w działalności przedsiębiorstw (art. 14),
- monitorowania skuteczności i adekwatności podejmowanych działań w zakresie należytej staranności (art. 15),
- publikowania na stronie internetowej przedsiębiorstwa sprawozdania rocznego w odniesieniu do kwestii objętych dyrektywą (art. 16),
- przyjęcia i wdrożenia planu transformacji na rzecz łagodzenia zmian klimatycznych (art. 22).
Artykuł 29 CSDDD reguluje odpowiedzialność cywilną przedsiębiorstw za szkody, które powstaną w wyniku negatywnych skutków działalności biznesowej.
Nadzór ze strony państwa
Zarówno Komisja Europejska, jak i państwa członkowskie będą wdrażać szereg działań wspierających przedsiębiorstwa we wdrażaniu dyrektywy CSDD, takich jak prowadzenie helpdesków, wydawanie wytycznych dotyczących różnych aspektów wdrażania należytej staranności, w tym modelowych klauzul umownych, prowadzenie dedykowanych stron internetowych.
Państwa członkowskie będą zobowiązane także do powołania odpowiednich organów nadzorczych (art. 24), które będą mogły m.in. (art. 25):
- wszcząć postępowanie wyjaśniające z urzędu,
- przeprowadzać inspekcje,
- wyznaczać przedsiębiorstwom odpowiednie terminy na podjęcie działań zaradczych,
- nakazać zaprzestania naruszeń przepisów krajowych przyjętych na podstawie dyrektywy oraz podjęcia działań zaradczych,
- nałożyć kary na przedsiębiorstwa (art. 27).
Stanowisko Rządu RP
Stanowisko Rządu RP wobec projektu dyrektywy w sprawie należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw zostało przyjęte w dniu 11 kwietnia 2022 r. przez Komitet do spraw Europejskich. W związku z istotnymi zmianami w projekcie konieczne było przygotowanie aktualizacji stanowiska Rządu RP. Aktualne stanowisko Rządu RP przyjęte w dniu 31 stycznia 2024 r. przez Komitet do spraw Europejskich jest dostępne do pobrania w sekcji "Materiały" na dole strony.
Czym jest należyta staranność według wytycznych międzynarodowych i jakie narzędzia wspierające są dostępne dla przedsiębiorstw?
Zagadnienie należytej staranności (due diligence) w działalności przedsiębiorstw w odniesieniu do praw człowieka zostało zdefiniowane w przyjętych w 2011 r. Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka.
W tym samym roku definicję należytej staranności, rozumianej jako proces oparty na analizie ryzyka, uwzględniany w ramach odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej (responsible business conduct, RBC) wprowadziła OECD w Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. Dokument ten został zaktualizowany w czerwcu 2023 r. m.in. pod kątem spójności z aktualnymi pracami regulacyjnymi w UE i nosi obecnie nazwę Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczące odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej (Wytyczne OECD).
W 2018 r. OECD wypracowała szczegółowe Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej, które stanowią praktyczne wsparcie dla przedsiębiorstw we wdrażaniu Wytycznych OECD i zasad odpowiedzialnego biznesu w ogóle. Zawierają wyjaśnienia, wskazówki i przykłady ilustrujące należytą staranność.
Zgodnie z podejściem zaproponowanym przez ONZ i OECD należyta staranność jest procesem, który przedsiębiorstwa powinny przeprowadzać w celu identyfikacji faktycznych i potencjalnych negatywnych skutków prowadzonej przez siebie działalności, a także w celu zapobiegania negatywnym skutkom powstającym (lub mogącym powstać) w wyniku ich działalności (zarówno w podstawowej działalności przedsiębiorstwa, jak i w łańcuchu dostaw, a także w innych relacjach biznesowych) oraz łagodzenia tych negatywnych skutków.
W preambule CSDDD odwołuje się do międzynarodowych regulacji, w tym do Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych dotyczących odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej, Wytycznych OECD dotyczących należytej staranności w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej, a także wytycznych sektorowych OECD, które zawierają wskazówki w zakresie należytej staranności dostosowane od specyfiki branż.
W szczególności preambuła CSDDD (pkt (20) stwierdza, że procedura należytej staranności przedstawiona w niniejszej dyrektywie powininna obejmować sześć kroków określonych w Wytycznych OECD dotyczących należytej staranności w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej.
Wytyczne OECD stanowią zatem dostępne już dziś rzetelne narzędzie, którym można posłużyć się, by lepiej zrozumieć i wprowadzić w przedsiębiorstwie proces należytej staranności i w ten sposób przygotować się do obowiązków wynikających z dyrektywy CSDD w bliskiej perspektywie. Tłumaczenie standardów odpowiedzialnego biznesu wypracowanych przez OECD na język polski zapewnia Krajowy Punkt Kontaktowy OECD ds. odpowiedzialnego biznesu funkcjonujący w MFiPR, który organizuje także wydarzenia promocyjne, w tym webinaria, nt. aktualnych zagadnień związanych z odpowiedzialnym biznesem. Nagrania dostępne są na stronie Wydarzenia CSR.
Materiały
Dyrektywa CSDDD wersja finalna j. angielskiCSDDD_Opublikowana_05_07_2024_ENG.pdf 1.51MB Dyrektywa CSDDD wersja finalna j. polski
CSDDD_Opublikowana_05_07_2024_PL.pdf 1.55MB Dyrektywa CSDDD odpowiedzi na pytania
CSDD_FAQ.pdf 0.32MB Zaktualizowane stanowisko Rządu RP - Dyrektywa CSDD_31.01.2024
Stanowisko_Rzadu_Dyrektywa_CSDD_31_01_2024.pdf 0.35MB Stanowisko Rządu RP_Dyrektywa CSDD_11.04.2022
Stanowisko_Rzadu_RP_Dyrektywa_CSDD_11_04_2022.pdf 0.26MB