W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ekonomiczna i ekologiczna Strategia Karpacka

19.06.2021

Konferencja Europa Karpat po raz 29. zgromadziła polityków, naukowców i samorządowców z krajów regionu karpackiego. Eksperci omawiali kwestie dotyczące przyszłości Europy, polskiego przewodnictwa w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w 2022 r., Zielonego Ładu, a także zagadnienia związane ze środowiskiem Karpat.

Na zdjęciu wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak siedząca przy stoliku w trakcie konferencji. W tle ścianka Konferencji Europa Karpat.

Głównym celem Strategii Karpackiej jest wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności makroregionu w oparciu o unikalne dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe. Osiągniemy to tworząc dobre warunki życia dla mieszkańców przy jednoczesnym dbaniu o środowisko i zasoby naturalne Karpat

– mówiła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak w trakcie 29. edycji Konferencji Europa Karpat.

Ekonomiczny wymiar Strategii Karpackiej

Główne obszary działania Strategii Karpackiej w wymiarze ekonomicznym to:

  • czysty przemysł,
  • zrównoważona turystyka,
  • rozwój klastrów karpackich,
  • ekosystem innowacji.

Strategia Karpacka opisuje rozwój czystych gałęzi przemysłu jako modernizację już istniejących gałęzi przemysłu oraz rozwój nowych w obszarze zrównoważonego leśnictwa, energii odnawialnej czy zrównoważonego sektora rolno-spożywczego. Zwraca także uwagę na istotę promowania transgranicznej infrastruktury turystycznej i rozwój wspólnego zarządzania miejscami docelowymi. W dokumencie podkreślono konieczność rozwoju turystyki wiejskiej, ekoturystyki i turystyki zdrowotnej.

Region Karpacki cechuje się niskim wskaźnikiem innowacyjności. Strategia rekomenduje wprowadzenie koordynacji pomiędzy uniwersytetami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi i przedsiębiorcami, koncentrując się na kluczowych sektorach, takich jak zmiany klimatyczne, gospodarka wodna czy turystyka.

Przygotowana strategia podkreśla znaczenie zwiększania konkurencyjności sektora rolno-spożywczego poprzez promocję regionalnych produktów czy stworzenie karpackiej marki. Działania zawarte w Strategii Karpackiej przewidują efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów oraz wprowadzenie wspólnego karpackiego oznakowania produktów.

Zielone Karpaty

Istotnym elementem Strategii Karpackiej są kwestie środowiskowe. Zostały w niej przewidziane działania dotyczące ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Potrzeba podjęcia szeregu aktywności w celu ochrony gatunków i tworzenia transgranicznych korytarzy ekologicznych dla dzikiej przyrody. Istotne są także kwestie związane z przeciwdziałaniem zanieczyszczeniu powietrza i gleby, a także z negatywnym wpływem turystyki na przyrodę.

Strategia Karpacka akcentuje potrzebę korzystania z różnych źródeł energii oraz zwiększenie udziału energii odnawialnej poprzez rozwój energii słonecznej i wodnej oraz energii z biomasy i geotermii.

Dokument skupia się także na kwestiach związanych z zarządzaniem ryzykiem środowiskowym i zagrożeniami naturalnymi. Region Karpacki wymaga wspólnej i kompleksowej oceny ryzyka, wspólnego systemu ostrzegania oraz współpracy pomiędzy służbami ratowniczymi.

Strategia Karpacka to wiele wyzwań i obszarów współpracy. Opracowanie i wdrożenie unijnej strategii makroregionalnej dla Karpat przyniesie wiele korzyści. Jedną z nich jest wzmocnienie współpracy pomiędzy poszczególnymi krajami i regionami wchodzącymi w skład makroregionu karpackiego. Pozwoli to lepiej dostosować i skoordynować działania do konkretnych potrzeb rozwojowych

– podsumowała Małgorzata Jarosińska-Jedynak sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

 

{"register":{"columns":[]}}