Ekonomiczna i ekologiczna Strategia Karpacka
19.06.2021
Konferencja Europa Karpat po raz 29. zgromadziła polityków, naukowców i samorządowców z krajów regionu karpackiego. Eksperci omawiali kwestie dotyczące przyszłości Europy, polskiego przewodnictwa w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w 2022 r., Zielonego Ładu, a także zagadnienia związane ze środowiskiem Karpat.
Głównym celem Strategii Karpackiej jest wzmocnienie konkurencyjności i atrakcyjności makroregionu w oparciu o unikalne dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe. Osiągniemy to tworząc dobre warunki życia dla mieszkańców przy jednoczesnym dbaniu o środowisko i zasoby naturalne Karpat
– mówiła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak w trakcie 29. edycji Konferencji Europa Karpat.
Ekonomiczny wymiar Strategii Karpackiej
Główne obszary działania Strategii Karpackiej w wymiarze ekonomicznym to:
- czysty przemysł,
- zrównoważona turystyka,
- rozwój klastrów karpackich,
- ekosystem innowacji.
Strategia Karpacka opisuje rozwój czystych gałęzi przemysłu jako modernizację już istniejących gałęzi przemysłu oraz rozwój nowych w obszarze zrównoważonego leśnictwa, energii odnawialnej czy zrównoważonego sektora rolno-spożywczego. Zwraca także uwagę na istotę promowania transgranicznej infrastruktury turystycznej i rozwój wspólnego zarządzania miejscami docelowymi. W dokumencie podkreślono konieczność rozwoju turystyki wiejskiej, ekoturystyki i turystyki zdrowotnej.
Region Karpacki cechuje się niskim wskaźnikiem innowacyjności. Strategia rekomenduje wprowadzenie koordynacji pomiędzy uniwersytetami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi i przedsiębiorcami, koncentrując się na kluczowych sektorach, takich jak zmiany klimatyczne, gospodarka wodna czy turystyka.
Przygotowana strategia podkreśla znaczenie zwiększania konkurencyjności sektora rolno-spożywczego poprzez promocję regionalnych produktów czy stworzenie karpackiej marki. Działania zawarte w Strategii Karpackiej przewidują efektywne wykorzystanie lokalnych zasobów oraz wprowadzenie wspólnego karpackiego oznakowania produktów.
Zielone Karpaty
Istotnym elementem Strategii Karpackiej są kwestie środowiskowe. Zostały w niej przewidziane działania dotyczące ochrony środowiska i racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Potrzeba podjęcia szeregu aktywności w celu ochrony gatunków i tworzenia transgranicznych korytarzy ekologicznych dla dzikiej przyrody. Istotne są także kwestie związane z przeciwdziałaniem zanieczyszczeniu powietrza i gleby, a także z negatywnym wpływem turystyki na przyrodę.
Strategia Karpacka akcentuje potrzebę korzystania z różnych źródeł energii oraz zwiększenie udziału energii odnawialnej poprzez rozwój energii słonecznej i wodnej oraz energii z biomasy i geotermii.
Dokument skupia się także na kwestiach związanych z zarządzaniem ryzykiem środowiskowym i zagrożeniami naturalnymi. Region Karpacki wymaga wspólnej i kompleksowej oceny ryzyka, wspólnego systemu ostrzegania oraz współpracy pomiędzy służbami ratowniczymi.
Strategia Karpacka to wiele wyzwań i obszarów współpracy. Opracowanie i wdrożenie unijnej strategii makroregionalnej dla Karpat przyniesie wiele korzyści. Jedną z nich jest wzmocnienie współpracy pomiędzy poszczególnymi krajami i regionami wchodzącymi w skład makroregionu karpackiego. Pozwoli to lepiej dostosować i skoordynować działania do konkretnych potrzeb rozwojowych
– podsumowała Małgorzata Jarosińska-Jedynak sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.