Eksperci i partnerzy
Na każdym etapie realizacji polityki spójności instytucje współpracują z partnerami. Partnerzy zaangażowani są w planowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę projektów dofinansowanych ze środków UE. Dzięki temu środki są wydatkowane bardziej efektywnie i skutecznie oraz trafiają tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
Eksperci zewnętrzni
W wybór projektów do dofinansowania mogą być zaangażowani eksperci zewnętrzni.
Są to osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinach, których dotyczą programy. Ich zadaniem jest wspieranie instytucji w ocenie i wyborze projektów do dofinansowania.
Rola ekspertów
Powodem zaangażowania ekspertów może być np.:
- skomplikowana materia, której dotyczy oceniany projekt,
- waga decyzji związana z oceną projektu o znaczącym budżecie,
- złożoność weryfikacji przedsięwzięcia związana z liczbą podmiotów lub czasem realizacji.
Instytucja określa zasady współpracy, precyzuje rolę ekspertów w wyborze projektów do dofinansowania. Pomoc ekspertów może występować w dwóch wariantach:
- eksperci przedstawiają opinię na temat danego projektu lub jego wybranych elementów pracownikom właściwej instytucji lub innym oceniającym ekspertom.
- eksperci dokonują oceny projektów polegającej np. na przyznawaniu określonej liczby punktów poszczególnym projektom i w rezultacie decydują o ich pozytywnej lub negatywnej ocenie.
Instytucja może zlecić ekspertowi ocenę całego projektu lub określonego zakresu, np. jego części finansowej, natomiast ocenę pozostałych jego elementów - zlecić innemu ekspertowi lub pracownikowi właściwej instytucji.
Wybór ekspertów
Ekspertów do udziału w wyborze projektów do dofinansowania wyznacza instytucja.
Opracowuje ona również zasady i zapewnia funkcjonowanie przejrzystego i konkurencyjnego systemu naboru kandydatów na ekspertów w ramach danego programu, a także organizuje sam nabór. Ogłoszenie o naborze jest publikowane na stronie internetowej instytucji.
Kto może zostać ekspertem
Eksperci wyznaczani są spośród kandydatów, którzy:
- korzystają z pełni praw publicznych,
- mają pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe,
- posiadają wiedzę, umiejętności, doświadczenie lub wymagane uprawnienia w dziedzinie objętej programem, w ramach której jest dokonywany wybór projektu,
- posiadają wiedzę w zakresie celów i sposobu realizacji danego programu.
Ekspertem staje się tylko ta osoba, która znajduje się w wykazie kandydatów na ekspertów i podpisuje umowę z instytucją. Dodatkowym ważnym warunkiem korzystania z usług eksperta jest złożenie przez niego oświadczenia dotyczącego jego bezstronności.
Okres 2014-2020 przyniósł pewne zmiany w zakresie publikacji danych dotyczących ekspertów. Wykaz kandydatów na ekspertów znajduje się na stronie internetowej właściwej instytucji i zawiera następujące informacje:
- imię i nazwisko;
- adres poczty elektronicznej;
- dziedzinę objętą danym programem operacyjnym, w której posiada wiedzę, umiejętności, doświadczenie lub wymagane uprawnienia.
Partnerzy
Partnerstwo jest procesem, w którym biorą udział instytucje uczestniczące w realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 oraz partnerzy na wszystkich etapach realizacji polityki spójności UE (tj. programowania, wdrażania, monitorowania i ewaluacji). Partnerzy uczestniczą m.in. w przygotowaniu naborów wniosków i sprawozdań z postępów oraz w monitorowaniu i ewaluacji programów.
Celem partnerstwa jest poprawa efektywności i skuteczności wdrażania Funduszy Europejskich poprzez współpracę wszystkich uczestników procesu oraz wzajemne uzupełnianie się.
Kogo zaliczamy do grona partnerów
Do grona partnerów zaliczyć można:
- władze miejskie oraz inne instytucje publiczne:
- na poziomie krajowym, m.in.: przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego (Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Miasteczek Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Powiatów Polskich, Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej),
- na poziomie lokalnym i regionalnym, m.in.: wójt, burmistrz lub prezydent miasta, zarząd powiatu czy zarząd województwa,
- w obszarze szkolnictwa wyższego, m.in.: Rada Główna Instytutów Badawczych, Polska Akademia Nauk, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, reprezentanci wojewódzkich rad rektorów, przedstawiciele ośrodków badawczych,
- inne instytucje publiczne odpowiedzialne za stosowanie zasad horyzontalnych, m.in. Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania;
- partnerzy społeczni, tj. organizacje pracodawców i pracowników;
- partnerzy gospodarczy, tj. izby gospodarcze, instytucje otoczenia biznesu, w tym parki technologiczne i inicjatywy parkowe, inkubatory technologiczne, akademickie inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii;
- podmioty reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, m.in.: partnerzy działający na rzecz ochrony środowiska, organizacje pozarządowe oraz podmioty odpowiedzialne za promowanie włączenia społecznego i niedyskryminacji.
Przykładowy katalog partnerów został wskazany w Wytycznych w zakresie realizacji partnerstwa na lata 2014-2020.
Podstawy prawne
Obowiązek włączania partnerów w każdy etap prac związanych z realizacją programów wynika z tzw. rozporządzenia ogólnego, który jest najważniejszym aktem prawnym opisującym funkcjonowanie Funduszy Europejskich 2014-2020.
Kodeks partnerstwa przygotowany przez Komisję Europejską (przyjęty w formie aktu delegowanego, a więc obowiązujący dla wszystkich państw członkowskich) zawiera przepisy mające pomóc państwom członkowskim w przyjęciu i stosowaniu wspólnych standardów zasady partnerstwa.
Przepisy Kodeksu partnerstwa odnoszą się m.in. do współpracy z partnerami na każdym etapie realizacji polityki spójności (programowania, wdrażania, monitorowania i ewaluacji), procedur identyfikacji właściwych partnerów, w tym ich reprezentatywności, zasad i dobrych praktyk dotyczących m.in. angażowania właściwych partnerów w przygotowywanie naborów wniosków, przygotowywanie sprawozdań z postępów oraz monitorowanie i ewaluację programów operacyjnych.
Kodeks partnerstwa odnosi się także – co jest nowością w obecnym okresie programowania – do wzmacniania potencjału partnerów ze środków pomocy technicznej, by zapewnić im skuteczne uczestnictwo w przygotowaniu, wdrażaniu, monitorowaniu i ewaluacji programów operacyjnych.
Zasada partnerstwa
Zasada partnerstwa to jedna z podstawowych reguł, na których opiera się programowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja środków unijnych.
Udział partnerów w realizacji polityki spójności wpływa pozytywnie na efektywność i skuteczność działań oraz wspiera m.in.: procesy planowania strategicznego czy przeprowadzania właściwej diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej. Odpowiednie planowanie i diagnoza są zaś niezbędne do tworzenia odpowiednich narzędzi służących realizacji założonych celów.
Komitety monitorujące
Komitet monitorujący (KM) jest podstawową formą urzeczywistnienia zasady partnerstwa.
Komitet jest powoływany dla każdego programu w terminie 3 miesięcy od daty powiadomienia państwa członkowskiego o przyjęciu programu przez Komisję Europejską.
Instytucja Zarządzająca określa skład Komitetu tak, aby zapewnić równowagę udziału trzech stron: rządowej, samorządowej i partnerów spoza adminitracji. Jednocześnie gwarantuje równość szans kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminację.
Co najmniej jedna trzecia członków to łącznie przedstawiciele organizacji związkowych, organizacji pracodawców, izb gospodarczych oraz organizacji pozarządowych i środowiska naukowego, zgodnie z przepisami ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
Komitet Monitorujący spotyka się przynajmniej raz w roku i dokonuje przeglądu programu. Jednym z kluczowych zadań Komitetu jest zatwierdzanie kryteriów oceny projektów zgłoszonych do dofinansowania z Funduszy Europejskich.