Fundusze europejskie napędzają kolej na Podlasiu
26.06.2020
Rail Baltica i dworzec w Bielsku Podlaskim to inwestycje, które połączyła Unia Europejska. Dworzec został wybudowany z pieniędzy programu Polska Wschodnia, a kolejny odcinek międzynarodowej trasy powstaje przy wsparciu instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) „Łącząc Europę”. W uroczystościach poświęconych rozwojowi kolei w województwie podlaskim wziął udział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Żalek.
Od lat realizujemy inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Na rozbudowę i modernizację linii kolejowych w naszym kraju w tej perspektywie przeznaczyliśmy ponad 40 mld zł. Dzisiaj podpisujemy umowę na wykonanie prac na kolejnym odcinku Rail Baltica – Czyżew – Białystok. Inwestycja w 76% jest finansowana z pieniędzy Instrumentu CEF „Łącząc Europę” - powiedział wiceminister Jacek Żalek.
Fundusze w ramach CEF są rozdzielane bezpośrednio przez Komisję Europejską. Rail Baltica to kluczowy projekt z punktu widzenia spójności Unii Europejskiej. Uzyskanie dofinansowania świadczy o szczególnym znaczeniu, jakie KE przykłada do modernizacji linii kolejowej E75.
Projekt „Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Czyżew - Białystok” to kompleksowa modernizacja 71-km odcinka linii E-75, , realizowana w dwóch etapach o łącznej wartości ok. 900 mln EUR.
Podpisywana dziś umowa obejmuje wykonanie robót budowlanych od razu w obu etapach. Zwycięskie konsorcjum ma 37 miesięcy na realizację inwestycji wartej ponad 4 mld zł. Całkowita wartość projektu to prawie 372 mln euro, w tym dofinansowanie UE z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) wynosi ponad 283 mln euro. W przypadku drugiego etapu wniosek został złożony do KE w naborze CEF zakończonym w lutym, a obecnie oczekujemy na ocenę KE.
W ramach inwestycji zostaną zbudowane lub zmodernizowane 4 stacje i 15 przystanków osobowych, 8 mostów kolejowych, 18 przejazdów kolejowo-drogowych, 6 wiaduktów kolejowych i 4 wiadukty drogowe. Oprócz tego w ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.
Odcinek Czyżew – Białystok to ostatni fragment modernizowanej trasy Warszawa – Białystok. Stanowi ona część międzynarodowej trasy Rail Baltica oraz korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne - Bałtyk, który łączący kraje bałtyckie z Polską i zachodnią Europą.
Dworzec przyjazny i nowoczesny
Podróżni mogą już korzystać z nowoczesnego, ekologicznego i w pełni dostępnego dworca kolejowej w Bielsku Podlaskim. Obiekt wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego zastąpił stary i niefunkcjonalny budynek.
Budowa spójnej sieci transportowej, służącej konkurencyjnej gospodarce, jest jednym z warunków zrównoważonego, dynamicznego rozwoju regionów. Sprawny transport ma ogromne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, ich konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej. W Polsce Wschodniej, makroregionie z wciąż najniższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei, modernizacja i rozwój połączeń kolejowych są szczególnie istotne – mówił podczas uroczystości otwarcia dworca Jacek Żalek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Nowy jednokondygnacyjny budynek jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, czyli osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi, starszych czy pasażerów z dużymi bagażami. Dworzec wyposażony został w mapy dotykowe oraz słupki SOS, dzięki którym można szybko wezwać pomoc. W przeszklonej, ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni zostały zainstalowane urządzenia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zapewniające informację głosową (komunikaty megafonowe) i wizualną (elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy pociągów). W nowoczesnym budynku zainstalowano panele fotowoltaiczne, pompę ciepła, monitoring i energooszczędne oświetlenie. Do dyspozycji pasażerów są: parking z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, stojaki rowerowe i teren zielony otaczający budynek.
Dworzec w Bielsku Podlaskim to jeden z dwunastu obiektów w województwie podlaskim objęty programem inwestycyjnym na lata 2016-2023. W całym kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych blisko 200 dworców kolejowych. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy europejskich, z programu Polska Wschód.