Fundusze Europejskie pomagają się przesiąść z samochodu do komunikacji miejskiej
22.09.2020
Trwa Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Punktem kulminacyjnym jest obchodzony 22 września Europejski Dzień bez Samochodu. Celem inicjatywy jest zachęcenie mieszkańców do wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania jak na przykład komunikacja miejska. Fundusze Europejskie wspierają rozwój transportu zbiorowego. Tylko z Programu Infrastruktura i Środowisko na komunikacje publiczną przeznaczono 9,7 mld zł.
Transport publiczny jest trzecim pod względem wielkości sektorem, po drogowym i kolejowym, o największym dofinansowaniu z Programu Infrastruktura i Środowisko. Na ten cel przeznaczyliśmy prawie 10 mld zł. Nowoczesna, ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska, dzięki wparciu z funduszy unijnych, powoli staje się standardem w polskich miastach. Pasażerowie ucieszą się z udogodnień, a my wszyscy z czystszego powietrza – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Z funduszy unijnych dofinansowujemy zarówno projekty z zakresu odnowienia floty, zakupu taboru, jak i modernizacji oraz rozbudowy sieci transportu zbiorowego. Wsparte z UE inwestycje wpływają więc na uspokojenie ruchu drogowego w centrach miast, tworzenie warunków do wygodnych przesiadek i integracji różnych form komunikacji miejskiej.
Inwestując fundusze unijne chcemy by tworzona infrastruktura czy kupowany tabor skłaniał mieszkańców do pozostawienia samochodu i wyboru transportu publicznego. Pasażerowie chętniej przesiądą się do komunikacji miejskiej w sytuacji gdy jest on niezawodny i przewidywalny – podkreśla minister Jarosińska-Jedynak.
Autobusy i tramwaje
Pasażerowie między innymi w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy i Gorzowie Wielkopolskim jeżdżą nowymi, bezpiecznymi i dostosowanymi do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się tramwajami. Dzięki wsparciu unijnemu do tych miast trafiło 168 pojazdów tramwajowych. W Gdyni pasażerowie mogą korzystać z 30 nowych trolejbusów. Zakup został wsparty z pieniędzy programu Infrastruktura i Środowisko.
Na ulicach miast, oprócz nowych tramwajów, pojawia się coraz więcej autobusów elektrycznych, które są ciche i nie emitują szkodliwych dla zdrowia substancji. Nowoczesny, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami tabor zwiększa komfort podróży i dostępność transportu dla wszystkich pasażerów. Do tej pory zakupiono 363 autobusów, w tym 64 autobusów elektrycznych, które trafiły do Warszawy, Zielonej Góry i Tych.
Ekologiczny tabor to jednak nie wszystko. Środki Programu Infrastruktura i Środowisko wspierają również rozbudowę Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS), których celem jest uprzywilejowanie transportu publicznego w ruchu oraz rozwój dynamicznej informacji pasażerskiej.
Metro coraz dłuższe
Od września 2019 roku pasażerowie stołecznej komunikacji mogą korzystać z trzech nowych stacji II linii metra na odcinku wschodnim (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy oraz Trocka). W kwietniu tego roku udostępnione zostały kolejne 3 stacje II linii metra na odcinku zachodnim (Płocka, Młynów i Księcia Janusza), o łącznej długości 6 km. Rozbudowa II linii warszawskiego metra jest kontynuowana i do końca 2022 roku powiększy się o kolejne 5 stacji. Budowa warszawskiej kolei podziemnej powstaje przy wsparciu Programu Infrastruktura i Środowisko. Każda nowa stacja metra to poprawa mobilności przyjaznej środowisku.
Miasta mają plany
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wspiera zrównoważone planowanie mobilności w miastach. Od 2019 roku resort prowadzi pilotaż, którego celem jest wsparcie chętnych miast w przygotowaniu Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. Sustainable Urban Mobility Plans - SUMP). Bierze w nim udział ponad 30 miast różnej wielkości. Celem uruchomionego pilotażu jest zachęcenie władz lokalnych do kompleksowych działań związanych z kształtowaniem mobilności miejskiej obejmującej transport, ochronę środowiska, zdrowie, rozwój społeczny i gospodarczy. Projekt ma również pomóc w transferze wiedzy i dobrych praktyk do jednostek samorządu terytorialnego oraz wesprzeć miasta w przygotowaniu lub aktualizacji planu zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP). Stanowi to też element przygotowania do kolejnej perspektywy finansowej - nacisk na dobrze zaplanowaną, zrównoważoną mobilność miejską będzie priorytetem również w latach 2021-2027